کد خبر: ۸۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 04 September 2016
حمله ای تروریستی که به یکی از بازارهای شهر ساحلی داوائو فیلیپین صورت گرفت موجب شد علاوه بر کشته شدگان، ٧١نفر دیگر در این حمله مجروح شوند.
 روزنامه اعتماد در صفحه جهان نوشت: حمله ای تروریستی که به یکی از بازارهای شهر ساحلی داوائو فیلیپین صورت گرفت موجب شد علاوه بر کشته شدگان، ٧١نفر دیگر در این حمله مجروح شوند.

در این گزارش که در شماره یکشنبه 14 شهریور 1395 خورشیدی منتشر شد، می خوانیم: رودریگو دوترته، رییس جمهوری فیلیپین در ساعات اولیه روز شنبه خود را به سردخانه شهر داوائو رساند تا به اجساد چهارده نفر از افرادی که در عملیات تروریستی جمعه شب جان خود را از دست دادند ادای احترام کند. حمله ای تروریستی که به یکی از بازارهای شهر ساحلی داوائو صورت گرفت موجب شد علاوه بر کشته شدگان، ٧١نفر دیگر در این حمله مجروح شوند.

دوترته در بدو ورود به این شهر این حمله را یک اقدام تروریستی دانست و اعلام کرد: در کشور حالت بی قانونی وضع می کند. وضعیت بی قانونی به وضعیتی گفته می شود که در آن اختلالات در نظم عمومی ایجاد شده و اختیارات دولت برای برقراری نظم گسترده تر می شود. 

خبرگزاری فیلیپین نیز گزارش داد که به پلیس و ارتش مجوز داده شده است که تمامی اتومبیل ها و مردم را در ایست بازرسی ها تفتیش کنند و عملا در شهر حالت حکومت نظامی برقرار شده است. با اینکه تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این عملیات تروریستی را برعهده نگرفته است اما آنگونه که رییس جمهور فیلیپین می گویند این عملیات می تواند اقدامی تلافی جویانه از سوی افراط گرایان باشد. دوترته از زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که منجر به پیروزی او شد وعده داده بود که با گروه های توزیع و فروش مواد مخدر مبارزه کند.

این انفجار درساعات پایانی روز جمعه رخ داد اما علت اصلی آن هنوز مشخص نیست. مارتین آندانار، سخنگوی رییس جمهوری گفت: «با توجه به گزارش ها اجزای یک دستگاه منفجره مشکوک در صحنه پیدا شده است.»

از سوی دیگر وزیر دفاع ملی فیلیپین اعلام کرد که فرض ما بر این است که این حمله توسط گروه تروریستی ابوسیاف صورت گرفته است. گروه تروریستی ابوسیاف از جمله گروه هایی است که با داعش اعلام بیعت کرده است. گروه تروریستی ابوسیاف در سال ١٩٩١ تاسیس شده است و در حال حاضر ابوبکر جنجالانی که در خاورمیانه آموزش دیده و با اسامه بن لادن نیز ملاقات داشته رهبری این گروه را بر عهده دارد. 

گفتنی است هدف اصلی این گروه ایجاد یک دولت خودخوانده اسلامی در جزیره جنوبی میندانائو است. لازم به ذکر است که دوترته، شهردار سابق شهر داوائو بود که در ماه مه به سمت ریاست جمهوری رسید. او اکنون به شیوه سختی روی آورده که بنا دارد به شکلی کشنده با جرم و جنایت مقابله کند. طبق آمار از روز ٣٠ژوئن که دوترته سر کار آمده است حداقل ٢٣٩ نفر از مظنونان قاچاق مواد مخدر در سه هفته پس از مراسم تحلیف کشته شده اند.

این تاکتیک دولت انتقادات شدید بین المللی را در پی داشته است. همچنین بسیاری از مقامات دولتی سابق نیز به تجارت در مواد مخدر متهم شده اند و نیروهای دولتی نیز در خارج از این جریان با گروه تروریستی ابوسیاف در حال مبارزه هستند. با این حال اکنون دولت قصد دارد به دامنه خشونت و تثبیت قدرت خود برای تامین امنیت استفاده کند. 

سخنگوی دوترته می گوید: قانون اساسی این قدرت را به رییس جمهور می دهد تا از نیروهای مسلح برای جلوگیری یا سرکوب خشونت و بی قانونی استفاده کند. وی می افزاید که رییس جمهور می تواند در صورت حمله یا شورش نیز اعلام حکومت نظامی کند. 

دوترته نیز در داوائو خطاب به مردم گفت که باید به دلیل ایجاد امنیت عمومی در ایست بازرسی به تفتیش و بررسی های نیروهای امنیتی تن بدهند. وی افزود ما می دانیم که این دولت فاشیستی نیست. من نمی توانم ورود و خروج شهروندان را به شهرستان کنترل کنم و هر فیلیپینی را مورد تفتیش قرار دهم.
از سوی دیگر این باعث تاسف است که ما نمی توانیم تفتیش و ایست بازرسی ها را به هر دلیلی متوقف کنیم. از سوی دیگر سارا دوترته، دختر رییس جمهور و شهردار شهر داوائو در بیانیه ای از همه شهروندان خواست تا گزارش فعالیت های مشکوک را به مقامات ارایه دهند. او در پیغامی از تمامی نیروهای رسمی دولتی در داخل و خارج مرزها خواست تا به وظایف رسمی خود ادامه دهند و از مردم خواست تا او را در ایجاد صلح و آرامش دوباره همراهی کنند.
لئونور رالا دانشجوی ١٩ ساله که در محل انفجار حضور داشت، به سی ان ان گفت که در حال رفتن به خوابگاه بوده که صدای انفجار را شنیده است. وی افزود که ابتدا فکر کرده است چیزی روی سقف یک ساختمان کنار خوابگاه افتاده است اما سپس به محل انفجار که در صدمتری خوابگاه قرار داشت رفتم و دیدم تیم اورژانس در محل حاضر است.
او تاکید کرد که من اکنون برای بیرون رفتن از خوابگاه می ترسم. جاده ها بسته شده و هیچ کس مجاز به خروج از شهر نیست. در حال حاضر تهدید به بمبگذاری در همه جا وجود دارد و تعدادی از همکلاسی های من نیز در این انفجار کشته شده اند. 
او ادامه داد: ما خیلی وحشتزده هستیم چرا که داوائو یکی از امن ترین شهرها در فیلیپین است که شرایط اینچنینی در آن بسیار نادر است. شاهد دیگری در صحنه نیز گفت که در موقع انفجار نزدیک محل حادثه بودم. من ابتدا که دود را دیدم فکر کردم که شاید دود کباب باشد اما چند دقیقه بعد متوجه شدم که یک انفجار بزرگ است.
شاهد دیگری نیز به سی ان ان گفت که بسیاری از مردم زخمی، شوکه و آسیب دیده بودند. دوترته که خود روزی به عنوان شهردار در داوائو شناخته می شد مدت ها در این شهر سیاست های تند خود را علیه مجرمان مواد مخدر اتخاذ می کرد که حالا این سیاست ها را در سطح ملی قصد دارد به اجرا برساند. 
در همین حال کاخ سفید نیز مراتب تسلیت خود را به خانواده قربانیان این انفجار ابراز داشت و ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت: باراک اوباما، رییس جمهوری این کشور در جریان دیدار با همتای فیلیپینی اش در نشستی در لائوس که طی روزهای آتی برگزار می شود با وی درباره این انفجار به گفت وگو خواهند پرداخت. 
دوترته قرار است نخستین سفر خارجی خود را به عنوان رییس جمهوری فیلیپین به برونئی و اندونزی پیش از حضور در نشست کشورهای مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) و نشست شرق آسیا در لائوس که روز سه شنبه آغاز می شود، انجام دهد.
*منبع: روزنامه اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: