کد خبر: ۸۰۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - 09 September 2016
بانكداري ايراني - در روزهای اخیر مدیران عامل بانک مسکن و کشاورزی در اقدامی که از سوی دولت طراحی شده تا خروج رکود اقتصادی تسریع شود نرخ سود تسهیلات را کاهش دادند .
 بانكداري ايراني -در روزهای اخیر تحولات بزرگی در حوزه نرخ سود تسهیلات  اتفاق افتاده و بعد از سه دهه  در ایران  این نرخ به زیر 10 درصد رسید که تحول بزرگی در عرصه بانکداری در درجه اول  و بعد در خروج از رکود و در نهایت رشد اقتصادی قلمداد می شود. 

 در روزهای اخیر مدیران عامل بانک مسکن و کشاورزی در اقدامی که از سوی دولت طراحی شده تا خروج رکود   اقتصادی تسریع شود نرخ سود تسهیلات را کاهش دادند . 

مدیر عامل بانک مسکن اعلام کرده  که نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم چندی پیش از 14 به 11 درصد و اینک به هشت یا 9.5 درصد کاهش یافت تا زوج ها و جوانان بتوانند از این تسهیلات برای خانه دار شدن استفاده کنند و  قسط این تسهیلات در بافت های فرسوده شهر تهران با هشت درصد نرخ سود تسهیلات 6میلیون و 830 هزار ریال و در سایر بافت ها با 9.5 درصد سود، هفت میلیون و 420 هزار ریال می شود.

این اتفاق از آن روی رخ می دهد که بیشترین پول بنگاه‌های اقتصادی ، بانکها،  بیمه و دیگر نهاداهای مالی و حتی طیف گسترده‌ای از مردم نیز در بخش مسکن قفل شده و دولت تصمیم دارد که  به نحوی از انحاء این انجماد نقدینگی در بخش مسکن را ذوب کند و هر از چندگاهی به اقداماتی  از این دست می اندیشد هرچند که تا کنون تاثیر شگرفی نداشته اما با انتشار این گونه خبر  ها توانسته  30 درصد  رشد تعداد معاملات را  تجربه کند.

از طرف دیگر  مدیرعامل بانک کشاورزی از کاهش نرخ سود تسهیلات کشاورزی به ۱۵ درصد خبر داد و گفت: با توجه به اینکه نرخ تمام شده ما بالاتر از اینها است، اما توافق کردیم که نرخ سود سرمایه‌گذاری را کاهش دهیم. تا حدی که در تسهیل کارکرد رتبه اول را در بین بانک‌ها داریم و تا 15 شهریور کل تعهدات خود را در ارتباط با بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام می‌دهیم.

کاهش نرخ سود بانکی در بخش تسهیلات  کشاورزی می تواند در رشد اقتصادی تاثیر به سزایی داشته باشد همانگونه که در گزارش رییس جمهور  در خصوص رشد اقتصادی سه ماه ابتدای سال 95 آمده است بخش صنعت و کشاورزی بیشترین تاثیر را در رشد 5 درصدی داشتند لذا دولت در صدد است تا این تاثیر را پر رنگ تر کند.

اما سوال مطرح در این زمینه آن است چرا مسکن از حوزه‌های چون کشاورزی و صنعت برای دولت مهم‌تر است و حتی تا کنون تسهیلات بخش صنعتی به شکل تسهیلات بخش مسکن در نیامده است؟ 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: