کد خبر: ۸۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - 31 August 2016
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گفت: عرضه دارو و مکمل در مکان‌هایی غیر از داروخانه‌ها مانند برخی عطاری‌ها و دست فروش‌ها، تهدیدی جدی بر علیه سلامت جامعه است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گفت: عرضه دارو و مکمل در مکان‌هایی غیر از داروخانه‌ها مانند برخی عطاری‌ها و دست فروش‌ها، تهدیدی جدی بر علیه سلامت جامعه است.

دکتر کبری ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به این پرسش که مصرف چه داروهایی در استان زیاد است؟ اظهار کرد:  آمپول دگزامتازون، قرص سرماخوردگی بزرگسالان و شربت دیفن هیدرامین، کپسول آموکسی سیلین بیشترین مصرف را دارد البته این داروها بنا به تشخیص و تجویز پزشکان و نیاز مردم بوده است.

وی با اشاره به این‌که چه داروهایی بیشتر مسمومیت‌آور است؟ ادامه داد: هر دارویی که بیشتر از میزان تجویز شده توسط پزشک مصرف شود می‌تواند مسمومیت بدنبال داشته باشد و این موضوع در مورد داروهای قلبی، عروقی و مخدر اهمیت بیشتری دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به این‌که داروهای اعصاب و مخدر جزو داروهایی بوده که مورد سوء مصرف قرار می‌گیرند، گفت: داروهایی که عمدی یا غیر عمدی توسط افراد بخصوص، کودکان یا سالخوردگان به مصرف می‌رسد نیز از جمله داروهایی است که مورد سوء مصرف قرارمی‌گیرد.

ناصری تاکید کرد: درحال حاضر با کمبود خاصی مواجه نیستیم و با پیگیری همکاران ستادی و همکاری داروخانه‌های بخش دولتی و خصوصی، بخصوص داروخانه هلال احمر داروهای موردنیاز بیماران تامین می‌شود.

وی با بیان این‌که داروهای خاص بیشتر در کجا توزیع می‌شود، اظهار کرد: داروهای خاص بیشتر در بیمارستان ولیعصر (عج) و داروخانه هلال احمر توزیع شده و در سایر بیمارستان‌های استان نیز سهمیه هر شهرستان توزیع می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: مهم‌ترین مشکلات استان در بحث دارو مصرف خودسرانه دارو توسط مردم بخصوص در مورد آنتی بیوتیک‌ها است.

ناصری با اشاره به برنامه‌های کنترل دارو در استان، عنوان کرد: برخی داروهای تحت کنترل، در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شوند و در مورد برخی داروهای تحت کنترل، آمار توزیع از شرکت‌های پخش اخذ شده، و نظارت لازم انجام می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: نظارت بر داروخانه‌ها و مراکز غیرمجاز عرضه دارو توسط دانشگاه و هم‌چنین در قالب گشت مشترک با سایر سازمان‌ها شامل؛ صنعت و معدن و تجارت، اماکن عمومی، تعزیرات، اتاق اصناف انجام می‌گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: