کد خبر: ۸۰۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - 29 August 2016
ریاض که یک سال است وعده فتح «صنعا» را می دهد، اکنون شاهد تسلط یمنی ها بر ارتفاعات شهر نجران است.
روزنامه خراسان در صفحه بین الملل با اشاره به نگرانی عربستان در برابر اقدام های انصارالله در نجران، نوشت: ریاض که یک سال است وعده فتح «صنعا» را می دهد، اکنون شاهد تسلط یمنی ها بر ارتفاعات شهر نجران است.

در این گزارش که در شماره دوشنبه هشتم شهریور 1395 خورشیدی انتشار یافت، می خوانیم: بعداز آنکه عربستان مذاکرات صلح کویت درباره جنگ یمن را با طرح شروط تحمیلی موردنظر خود به شکست کشاند؛ با بازگشت هیئت یمنی به صنعا مخالفت کرد و درعین حال حملات هوایی خود را به اهداف غیرنظامی از سرگرفت و شدت بخشید، در مقابل یمنی ها نیزاز یک سو برای عبور موفقیت آمیز از دوره گذار کنونی با مشارکت انصار ا... و حزب کنگره ملی به رهبری علی عبدا... صالح و شرکای سیاسی آن ها شورای عالی سیاسی تشکیل دادند و از دیگر سو به منظور ایجاد بازدارندگی در برابر حملات هوایی عربستان به مقابله به مثل از طریق حملات موشکی دست زدند و در واکنش به اشغال بخش هایی از خاک یمن در جنوب و حضرموت روند پیشروی خود را در استان های مرزی نجران ، عسیر و جیزان سرعت بخشیدند به گونه ای که اکنون گفته می شود جیزان به لحاظ نظامی سقوط کرده و همه مراکز نظامی و غیرنظامی واقع در این شهر در تیررس نیروهای یمنی قرار دارد. 

این سه استان در سال 1934در پی شکست حاکم وقت یمن در جنگ با دولت نوپای سعودی به مدت 60 سال به اجاره سعودی ها درآمد و درحالی که 22 سال پیش مدت این قرارداد به پایان رسیده، اما عربستان به بهانه های مختلف از استرداد آن امتناع کرده است. 

عربستان انتظار داشت روند جنگ در یمن به گونه ای پیش رود که علاوه بر این سه استان، کل یمن رابه زیر سلطه و تمکین این کشور درآورد، اما برعکس اوضاع به گونه ای پیش رفته که زمینه را برای اعاده حاکمیت یمنی ها بر استان های مرزی نجران ، عسیر و جیزان فراهم آورده است . 
هرچند عربستان در 82 سال گذشته نهایت تلاش خود را برای تغییر بافت فرهنگی و اجتماعی این سه استان به کار گرفته است، اما تفاوت های فرهنگی این مناطق به خصوص نجران نسبت به مناطق مرکزی شبه جزیره حجاز کاملاً مشهود است. 

درحالی که رسانه های روسی از جنایات جنگی سعودی ها طی 18 ماه گذشته خبر می دهند، ریاض که با این جنایات خود راه به جایی نبرده و حتی حملات 21باره آن به مناطق مسکونی و پایگاه دریایی ارتش یمن در الحدیده نیز بی اثر بوده است، برای حفظ مرزهای خود به منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن، متوسل شده و از او امداد طلبیده است. 

هم زمان، مدافعان یمنی،تجمع مزدوران قطری در نجران را موشک باران کردند؛ همچنین، درحالی که شرکت آرامکو عربستان با صدور بیانیه ای خبر اصابت موشک بالستیک یمنی به یکی از پالایشگاه های این شرکت را تکذیب کرده بود، تصاویر منتشرشده از آتش سوزی آرامکو، خلاف این ادعا را ثابت می کند. 
*منبع: روزنامه خراسان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: