مسافران ایرانی سالانه ۵،۴میلیارد دلار به شرکتهای اماراتی، قطری و ترک میپردازند
مشاور وزیر راهوشهرسازی گفت: «مسافران ایرانی سالانه ۵،۴میلیارد دلار پول به شرکتهای اماراتی، قطری و ترک میپردازند. درحالی که اگر ما نصف این پول را بتوانیم جذب کنیم، قسط تمام هواپیماهایی است که میخواهیم بخریم.»
غلامرضا سلامی در گفتوگو با خبرآنلاین درباره خرید هواپیما از شرکتهای خارجی اظهار داشت: «در حال حاضر گروهی هستند که برای دولت آنقدر مساله ایجاد میکنند که کارهای اساسیاش روی زمین میماند و پیش نمیرود.»
وی افزود: «خرید هواپیما که وزارت راه و شهرسازی دنبال آن است، هیچ نوع تحمیلی به بودجه و اقتصاد کشور نمیکند.»
مشاور وزیر راه و شهرسازی توضیح داد:«مسافران ایرانی سالانه ۴، ۵ میلیارد دلار پول به شرکتهای اماراتی، قطری و ترک می پردازند.درحالی که اگر ما نصف این پول را بتوانیم جذب کنیم، قسط تمام هواپیماهایی است که میخواهیم بخریم »
سلامی تصریح کرد: «این در حالی است که عدهای یا نمیخواهند متوجه قضیه شوند، یا اینکه غرض دارند و میگویند این بدترین کار ممکن است.»
وی با تاکید بر توسعه حملونقل هوایی، عنوان کرد: «با توجه به ناوگان فرسوده کشور، ناگزیر به خرید هواپیما هستیم، اما منتقدان میگویند این اولویت نیست و این فکر مخالف را به دیگران نیز القا میکنند.»
مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقد برخی منتقدان که می گویند خرید هواپیما اولویت ندارد،متذکر شد:«موقعی میتوانید بگویید اولویت ندارد که ما یک منابع نقدی داریم و بخواهیم از آن منابع خرید کنیم.»
سلامی ادامه داد: «در حالی که اصلا قرار نیست از منابع دولت و منابع عمومی استفاده شود؛بلکه منابع این کار از محل فروش بلیت تامین شود، ضمن این که حملونقل هوایی یک کار انتفاعی است و درآمدزایی دارد.»
وی خاطرنشان کرد: «اگر ما ۵۰ درصد بازار خودمان را هم جذب کنیم، می توانیم سالانه حدود ۲ میلیارد دلار اقساط خریدها برای نوسازی ناوگان هوایی را بپردازیم و فقط ۱۰ میلیارد دلار دیگر کمبود منابع داریم؛ بنابراین ۵ساله پول آن پرداخت خواهد شد.»