کد خبر: ۷۹۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - 20 August 2016
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان گفت: شهرها کانون تمامی تحولات هستند و نباید بدون برنامه، توسعه و تغییر شکل دهند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان گفت: شهرها کانون تمامی تحولات هستند و نباید بدون برنامه، توسعه و تغییر شکل دهند.

علیرضا جلال‌زایی، متخصص در برنامه‌ریزی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: برنامه ریزی شهری فعالیت میان رشته‌ای است و رشته‌های جمعیت شناسی، اقتصاد، جغرافیا، جامعه شناسی، ترافیک، محیط زیست، معماری و شهرسازی را در خود جای داده است. این نوع برنامه ریزی چنانکه از نام آن پیداست در سطح شهر و با در نظر گرفتن نقش و وظایفی که برنامه ریزی منطقه‌ای برای آن تعیین کرده، ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: مسئله شهر چیزی نیست که در قالب تقسیمات اداری بتوان مشکلاتش را رفع کرد بلکه در گستره وسیع، حتی در سطح کلی مطرح است. برنامه ریزی شهری در چنین شرایطی هدف خود را تجدید سازماندهی فضای شهر در جهت جوابگویی به نیازهای اقتصادی و اجتماعی جامعه و توزیع متناسب تجهیزات شهری مدنظر قرار می دهد.

جلال زایی با اشاره به اینکه اغلب شهرهای جدید بر اساس تمهیدات قانونی شکل گرفته و توسعه یافته است، اظهار کرد: شیوه و توان دست یابی به منابع سرمایه‌ای بسیار  متفاوت از شهرهای معمولی است. سیاست های توسعه اقتصادی شهرها پیوند تنگاتنگ با نحوه اسکان جمعیت و برنامه ریزی شهری دارند و توزیع  فضایی جمعیت در پی توزیع فضایی اقتصادی حاصل می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان افزود: برنامه ریزی شهری جزیی از فرایند سیاستی ملی است و تنها در جامعه‌ای ممکن است که اهداف روشن داشته باشد و از یک نظریه اجتماعی خاصی برگرفته شده و میل و اراده برنامه ریزی و قدرت انجام این کار وجود داشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: