کد خبر: ۷۹۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - 15 August 2016
با توافق «نیکلاس مادورو» و «خوان مانوئل سانتوس» از روز گذشته مرزهای کلمبیا به روی گرسنگان ونزوئلایی بازگشایی شد. از این پس مردم ونزوئلا که در بحران شدید اقتصادی به سر می برند، می توانند مایحتاج اولیه شان را همچون ماه های گذشته از فروشگاه های مرزی کلمبیا تهیه کنند.
 با توافق «نیکلاس مادورو» و «خوان مانوئل سانتوس» از روز گذشته مرزهای کلمبیا به روی گرسنگان ونزوئلایی بازگشایی شد. از این پس مردم ونزوئلا که در بحران شدید اقتصادی به سر می برند، می توانند مایحتاج اولیه شان را همچون ماه های گذشته از فروشگاه های مرزی کلمبیا تهیه کنند.

 حسن روحانی، رئیس جمهوری در سی امین سفر استانی خود به استان کهگیلویه و بویراحمد از رشد اقتصادی بیش از 4.4 درصدی اقتصاد کشور در سه ماه نخست سال جاری خبر داد. ساعتی پس از رونمایی رئیس جمهور از رشد بهار امسال، مرکز آمار که منبع رشد اعلام شده از سوی روحانی بود جزئیات تولید ناخالص داخلی را منتشر کرد. براساس گزارش این مرکز، میزان رشد اقتصادی در سه ماه نخست سال جاری با 3.1 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 4.4 درصد رسیده است. این گزارش نخستین آمار رسمی است که یک دوره کامل را در پسابرجام پوشش می دهد و با مقایسه آن می توان روند تغییرات بخش های مختلف اقتصادی و اثر لغو تحریم ها بر آن را بررسی کرد. مطابق این آمار، 1.5 واحد درصد از میزان کل رشد اقتصادی مربوط به درآمدهای نفتی بوده است و سهم قابل توجهی در خیز رشد داشته است. 

روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار عنوان بازار مسکن در پنج تابلو، نوشت: وضعیت پنج متغیر سرنوشت ساز بخش مسکن با تهیه شناسنامه اقتصادی جدید بازار ملک، به روز شد. آمارهای رسمی حاکی است زمان انتظار برای صاحب خانه شدن در کشور نسبت به سال 92 کاهش یافته؛ به طوری که تحت تاثیر ثبات قیمت اسمی آپارتمان در سال های 93 و 94، شاخص دسترسی به مسکن از 12 سال به 11.6 سال کاهش یافته است. همچنین نرخ کسری آپارتمان، به 4 درصد خانوارهای موجود رسیده است. با این حال «کوچک تر شدن بُعد خانوارها» و همچنین «تعداد ساختمان های نیمه کاره» به ترتیب یک هشدار نامرئی و نوعی فرصت برای سازنده ها تلقی می شود.

این روزنامه با انتخاب عنوان سه الزام دلار تک نرخی، آورد: یکی از اهداف دولت بازگشت به نظام یکسان ارزی است. با نهایی شدن برجام، این هدف تبدیل به مطالبه فعالان اقتصادی نیز شده است. طهماسب مظاهری در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» سه الزام این سیاست را تشریح کرد. به گفته وی «تعیین تکلیف تعهدات ارزی» و شفاف شدن تعهدات بالفعل کشور در کنار مشخص شدن رابطه عناصر درگیر با گشایش اعتبارات اسنادی از جمله بانک ها، بانک مرکزی و متقاضیان داخلی و خارجی در این فرآیند، سه پیش شرط تک نرخی شدن ارز در اقتصاد ایران محسوب می شوند. وی همچنین الزامات بازار آتی ارز و راه اندازی آن را بررسی کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد با تحلیل عنوان هسته پنهان تعویق وام ها، نوشت: دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس با نگاهی به قوانین داخلی و بین المللی به بررسی دلایل وصول نشدن مطالبات غیر جاری پرداخته است. از نگاه این پژوهش یکی از دلایل افزایش تسهیلات و تعهدات غیرجاری، عدم شناخت و کنترل ریسک، تمرکز در تسهیلات و تعهدات کلان و مساله ذی نفع واحد است. این پژوهش با بررسی قوانین و مقررات داخلی و جهانی در مورد مساله ذی نفع واحد به مشکلات و کاستی هایی که در قوانین داخلی وجود دارد اشاره می کند. این پژوهش با بررسی قوانین و مقررات مرتبط با مساله ذی نفع واحد، مشکلات مربوط به ذی نفعان واحد را در چهار دسته «مشکلات مقام ناظر»، «مشکلات ساختاری»، «مشکلات مقرراتی» و «مشکلات درون بانکی» خلاصه کرده است.

این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «آینده رشد اقتصادی» را به قلم علی فرحبخش منتشر کرد و به انتشار یادداشتی با عنوان «برندگان امحای بنز و پورشه» به قلم مهدی نصرتی پرداخت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: