کد خبر: ۷۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - 12 August 2016
رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان گفت: برجام اهدافی در نظر داشته، اما آن اهداف محقق نشده و دستگاه دیپلماسی باید اقدامات جدی را در این راستا در دستور کار قرار دهد.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان گفت: برجام اهدافی در نظر داشته، اما آن اهداف محقق نشده و دستگاه دیپلماسی باید اقدامات جدی را در این راستا در دستور کار قرار دهد.

سعید یاری رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان و دبیرکل سازمان دفاع از منافع ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»، درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره عهدشکنی امریکا، اظهارکرد: مقام معظم رهبری به‌دلیل تیزبینی که دارند همواره کشتی انقلاب را در مسیر رو به‌جلو و امواج پرتلاطم این دنیا به‌خوبی اداره و در مسیر صحیح رهنمون کردند تا به ساحل رشد و توسعه و رفاه حرکت کنیم.

یاری با بیان اینکه حضرت آقا از قبل پیش‌بینی می‌کردند که به امریکا نباید اعتماد کنیم، گفت: تیم مذاکره‌کننده علی‌رغم اینکه نیروهای خوب انقلاب بودند تجربه این را نداشتند که امریکا به آنها کلک می‌زند و یا به‌گونه‌ای عمل می‌کند که بدعهدی کند. تجربه هسته‌ای نیز تجربه‌ای بر سایر تجربیات ما بود اما این کار مصادف با میلیاردها دلار هزینه‌ای شد که هسته‌ای ما را به قله رفیع رساند اما با برجام همه آن را از دست دادیم و روانه انبار کردیم.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه رهبری به جدیت و زیبا به تیم مذاکره‌کننده این گوشزد را دادند که ایالات متحده امریکا بهیچ‌وجه اعتماد نکنند، متذکر شد: رهبر معظم انقلاب در دیدارهایشان با اعضای مجلس خبرگان فرمودند «اگر بناست سازمان تحریمها برچیده نشود ما هم اقدامی نمی‌کنیم»  و اخیراً نیز صریح فرمودند از 950 هیئت تجاری که آمدند و دیدار کردند در مقام عمل منجر به قرارداد جدی نشد و طرف مقابل به 5 درصد تعداتش عمل کرد و عمده تعهدات بر زمین مانده و عمل نشده است.

یاری درباره آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران، گفت: در رابطه با مبالغی که قرار بود آزادسازی شود تا ایستگاه لوزان 12 میلیارد دلار در قالب 6 قسط پرداخت شد اما یک بسته 36 میلیارد دلاری همچنان معلق است. امریکا با پررویی 4 میلیارد دلار از اموال ما را مصادره و تصرف عدوانی کرده است. 2 میلیارد آن برای حوادث بیروت و 2 میلیارد آن برای 11 سپتامبر بود که یک کار خلاف حقوق بشری است که دستگاه قضایی و امنیتی ما بدنبال استرداد این وجوه هستند.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه ما برای این به ژنو رفتیم که تحریمها برداشته شود، گفت: متاسفانه این اتفاق نیفتاد و تحریمهای جدیدی وضع شد. سازمان ملل هم به بهانه‌های حقوق بشری قطعنامه تحریمی جدیدی علیه ما صادر کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اتحادیه اروپا، ایالات متحده  و سایر نهادهای اقماری سازمان ملل، هماهنگ با دکترینال امنیت ملی امریکا هستند، گفت: آنها در اقدامات یکسویه و یکجانبه‌گرایانه پا جای پای امریکا می‌گذارند و متأسفانه هنوز اقدامات کاربردی و جدی نسبت به تعهدات خودشان مبتنی بر برجام انجام ندادند.

وی افزود: جمهوری اسلامی صفر تا صد تعداتش را انجام داد و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی این اقدامات را راستی‌آزمایی کرد و تأییدیه داد اما بعد از آن، آنها باید اقدام می‌کردند که نکردند.

یاری با یادآوری اینکه ظریف و صالحی می‌گفتند به محض انجام تعهداتمان طرف غربی تعهداتش را انجام می‌دهد، گفت: مقام معظم رهبری در بیاناتشان فرمودند که تیم مذاکره‌کننده اقرار کردند امریکا بدعهدی کرده است. در چند جلسه در وین، وقتی هیئت ایران از اروپایی‌ها درباره تعهداتشان سوال می‌کند، آنها به‌راحتی می‌گویند امریکا نمی‌گذارد تعداتمان را انجام دهیم.

دبیرکل سازمان دفاع از منافع ملی ایران با بیان اینکه برجام دچار پارادوکسیکال شده، خاطرنشان کرد: برجام اهدافی در نظر داشته اما آن اهداف محقق نشده و دستگاه دیپلماسی باید اقدامات جدی را در این راستا در دستور کار قرار دهد.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان با تصریح بر اینکه مکانیزمی که در برجام طراحی شده یک مکانیزم خنثی است، گفت: شکایت ایران از برجام ابتدا از شورای مشورتی، کمیسیون مشترک و شورای وزیران می‌گذرد که تنها کارشان بررسی صرف است و هیچ ضمانت اجرایی ندارد و خودمان را سرکار گذاشته‌ایم اما اگر امریکا و 5+1 نسبت به ما شاکی شوند مکانیزم آنها چهار وجهی است و پس از عبور از بحثهای کارشناسی به ایستگاه شورای امنیت می‌رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا در ایستگاه چهارم می‌تواند سوت پایان را بزند و هر غائله‌ای را به نفع منافعش تمام کند و کاملاً در مسئله شکایات حقوقی سرکار هستیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: