کد خبر: ۷۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - 10 August 2016
دیدار دیروز رهبر انقلاب با وزیر، معاونان و مدیران وزارت اطلاعات و سخنان رهبری در این دیدار، مهمترین محور توجه روزنامه های امروز بود. روزنامه ها همچنین به هشدار چهره های جمهوریخواه آمریکا درباره پیامدهای ریاست جمهوری نامزد این حزب و گفت وگوی تلفنی رییس جمهوری با نخست وزیر انگلیس پرداختند.
 دیدار دیروز رهبر انقلاب با وزیر، معاونان و مدیران وزارت اطلاعات و سخنان رهبری در این دیدار، مهمترین محور توجه روزنامه های امروز بود. روزنامه ها همچنین به هشدار چهره های جمهوریخواه آمریکا درباره پیامدهای ریاست جمهوری نامزد این حزب و گفت وگوی تلفنی رییس جمهوری با نخست وزیر انگلیس پرداختند.

این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 20 مرداد 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

**وزارت اطلاعات، سنگر حساس و چشم بیدار 
رهبر انقلاب اسلامی، بعد از ظهر دیروز (نوزدهم مردادماه) در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت اطلاعات، این وزارتخانه را «سنگری بسیار مهم و حساس» و «چشم بینا و بیدار نظام اسلامی» خواند؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
به گزارش روزنامه «جام جم»، حضرت آیت الله خامنه ای وزارت اطلاعات را چشم بینا و بیدار نظام اسلامی خواندند و افزودند: مبانی و جهت گیری های انقلاب اسلامی باید به طور کامل در وزارت اطلاعات حفظ شود. 

به نوشته جام جم، نقش وزارت اطلاعات در تحقق اقتصادمقاومتی نکته دیگری بود که رهبر انقلاب مورد تاکید قرار دادند و گفتند: علاج برون رفت از مشکلات کشور، اقتصادمقاومتی است که کارهایی نیز در این زمینه آغاز شده اما باید نتیجه کارها در عمل دیده شود. ایشان همچنین بر نقش وزارت اطلاعات در برخورد و پیشگیری از مفاسد اقتصادی تاکید کردند. 

این روزنامه همچنین در یادداشتی به نقش وزارت اطلاعات به مثابه پوسته سخت نظام در حفظ انقلاب اشاره کرد و نوشت: نباید از یاد برد که عرصه کنونی، میدان رویارویی نظام جمهوری اسلامی با شبکه استکباری به سرکردگی آمریکا و اسرائیل است. حقایق نشان می دهد که در این رویارویی مانند دوران دفاع مقدس نابرابری وجود دارد، اما ملت ایران در سایه ایمان و اعتقاد می تواند بار دیگر شکست را به دشمن تحمیل کند. در همین راستا رهبر فرزانه انقلاب دیروز توجه به ایمان را برای حفظ پوسته سخت نظام مورد تاکید قرار دادند و توصیه کردند نسبت به تقویت بنیه معنوی کارکنان و مدیران وزارت اطلاعات توجه جدی صورت گیرد.

رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود تصریح کرد هر اقدامی در تضعیف ایمان مردم و مسوولان خیانت است؛ موضوعی که روزنامه «ابتکار» در بازتاب آن به نقل از رهبری نوشت: آن نیروی دفاعی که کشور را در همه این سال ها حفظ کرده، نیروی ایمان است و اگر این سلاح قوی و کارآمد تضعیف شود، آفات فراوانی به دنبال خواهد داشت.

به نوشته ابتکار، ایشان از همین زاویه، تقویت جنبه های معنوی و ایمانی را در وزارت اطلاعات مورد تاکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: وزارت اطلاعات، پوسته ی سخت نظام است که به هیچ وجه نباید آسیب پذیر شود، بنابراین تقویت عناصر مهمی همچون ایمان و معنویت در این وزارتخانه باید بیش از هر دستگاه دیگری مورد توجه قرار گیرد. 

«ایجاد خط فاصل با آمریکا جای هیچ گونه مسامحه ندارد» هم بخشی دیگر از سخنان رهبر انقلاب بود. به نوشته روزنامه «خراسان»، رهبری مبانی انقلاب اسلامی را آثار و بیانات صریح امام خمینی(ره) خواندند و تاکید کردند: ایجاد خط فاصل با رأس جریان استکبار یعنی آمریکا از مهم ترین مبانی قطعیِ امام بزرگوار ماست و این مسئله جای هیچ گونه مسامحه و سهل انگاری ندارد. وزارت اطلاعات در هر بخشی که می تواند پایگاهی برای کمین دشمن و ضربه زدن به نظام اسلامی قرار بگیرد، باید حضور داشته باشد و آن بخش را حوزه کاری خود بداند. 
در همین پیوند، روزنامه «کیهان» و «جوان» هم این بخش از سخنان رهبر انقلاب مبنی بر لزوم ایجاد خط فاصل با آمریکا را عنوان نخست خود قرار دادند.

** 50 چهره جمهوریخواه: ترامپ کابوس امنیت آمریکا است
50 مقام ارشد حوزه امنیت ملی در حزب جمهوریخواه آمریکا، با نگارش و امضای نامه سرگشاده ای اعلام کردند که «دونالد ترامپ» نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، فاقد شخصیت، ارزش و تجربه لازم برای ریاست جمهوری است و امنیت ملی و رفاه کشور را در معرض خطر قرار می دهد؛ موضوعی که روزنامه های امروز از آن به عنوان رد صلاحیت ترامپ یاد کردند.
روزنامه «ایران» در این باره آورد: گروهی 50 نفره از مقامات برجسته سابق امنیت ملی امریکا که همگی برای رؤسای جمهوری جمهوریخواه از ریچارد نیکسون گرفته تا جورج دبلیو بوش خدمت کرده اند، با امضای طوماری بر بی کفایتی دونالد ترامپ برای تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری امریکا تأکید کرده و هشدار داده اند که اگر ترامپ پیروز انتخابات 8 نوامبر شود، کاخ سفید میزبان «بی مسئولیت ترین و بی ملاحظه ترین» رئیس جمهوری تاریخ امریکا خواهد شد. 

بنا به گزارش روزنامه «اعتماد»، در متن این نامه آمده است: ترامپ اقتدار اخلاقی ایالات متحده را تضعیف می کند و درخصوص اعتقاد او به قانون اساسی کشور نیز تردیدهای جدی وجود دارد. در این نامه همچنین آمده است که او بارها و بارها نشان داده که درک کمی از منافع حیاتی ملی، چالش های پیچیده دیپلماتیک، اتحادهای ضروری و ارزش های دموکراتیک کشور که امریکا بر اساس آن بنا شده دارد. اما این جای تاسف دارد که تاکنون آقای ترامپ هیچ علاقه ای برای آموختن در این خصوص نشان نداده است. 

در ادامه گزارش اعتماد می خوانیم: در این نامه همچنین تاکید شده است که هیچ کدام از امضا کنندگان به دونالد ترامپ رای نخواهند داد، هرچند که در این نامه عنوان شده است که شک و تردید در مورد هیلاری کلینتون مانند بسیاری از امریکایی ها وجود دارد.

روزنامه «همدلی» هم در تحلیل این خبر، زیر عنوان « لگد فیل ها به ترامپ» نوشت: به نظر می رسد در دعوای «الاغ»های دمکرات و «فیل»های جمهوری خواه، دونالد ترامپ باید لگدزنی های فیل ها را هم تحمل کند به نظر می رسد که این میلیاردر آمریکایی که توانسته است، با جنجال های بسیار خود را در راس خبرها نگه دارد، و از همین رهگذر، توجه بدنه حزب جمهوریخواه را نیز به خود جلب کرده است، راه دشواری پیش رو دارد. او علاوه بر ان که باید از سد هیلاری کلینتون و حزب دمکرات بگذرد، باید با برخی از چره های سرشناس در حزب خودی نیز دست و پنجه نرم کند. 

در این میان، روزنامه «تعادل» به واکنش ترامپ به این نامه اشاره کرد. به نوشته تعادل، ترامپ با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است: امضاکنندگان این نامه همان کسانی هستند که مردم امریکا باید از آنها بپرسند چرا وضع جهان چنین به هم ریخته و ما از آنها متشکریم که پا پیش گذاشته اند تا همه مردم در کشور ما بدانند چه کسی مسوول اوضاع خطرناک فعلی جهان است. این افراد چیزی بیش از نخبگان شکست خورده واشنگتن که قصد چسبیدن به قدرت را دارند، نیستند و وقت آن است به خاطر اقدامات شان مسوول شناخته شوند.

**گفت وگوی برجامی تهران- لندن 
دیروز (نوزدهم مردادماه) «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با «حسن روحانی» رییس جمهوری، از گسترش همکاری های تهران- لندن و پایبندی انگلیس به اجرای دقیق برجام گفت که این سخنان مورد استقبال روحانی قرار گرفت؛ موضوعی که روزنامه های امروز به بازتاب آن پرداختند.

در این پیوند، روزنامه همدلی آورد: در اولین تماس سران دو کشور ایران و بریتانیا پس از انتخاب «ترزا می» به نخست وزیری، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در تماس تلفنی با وی، از گسترش همکاری های تهران – لندن استقبال کرد.

در ادامه گزارش همدلی می خوانیم: این نخستین تماس دیپلماتیک ایران و بریتانیا در سطح سران پس از انتخاب نخست وزیر جدید این کشور است. پیش از انتشار خبر رسمی این گفت وگو، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور از این تماس تلفنی خبر داده بود. حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری، توسعه همکاری های دوجانبه، توسعه روابط اقتصادی، بانکی، بیمه ای، توسعه همکاری منطقه ای، تعمیق همکاری ها و تاکید بریتانیا بر تعهد 1+5 به اجرای دقیق برجام، مبارزه همگانی با تروریسم و تلاش وزرای خارجه دو کشور برای ارتقاء سطح روابط از محوری های این گفت وگوی تلفنی عنوان کرده است.

روزنامه «مردم سالاری» هم زیر عنوان «استقبال از گسترش روابط تهران – لندن» نوشت: روحانی در این گفت وگوی تلفنی با تبریک مسوولیت جدید نخست وزیر، تحولات روابط تهران– لندن در فضای پسابرجام را مثبت خواند و گفت که این روابط با تقویت همکاری های مالی و بانکی شتاب بیشتری می گیرد.

به گزارش این روزنامه، نخست وزیر انگلیس نیز در این تماس تلفنی گفت: در تلاشیم تا بانک های بریتانیایی و اروپایی را برای همکاری بیشتر با تهران ترغیب کنیم. ترزا می همچنین به موضوع تروریسم و ضرورت همکاری همگانی در مبارزه با این پدیده اشاره کرد و گفت: در این مبارزه باید به ریشه های تروریسم توجه شود و لندن از همفکری با ایران در این عرصه استقبال می کند.

همچنین نخست وزیر بریتانیا در تماس تلفنی با روحانی بر «پایبندی لندن به اجرای دقیق و سریع برجام» تاکید کرد؛ موضوعی که روزنامه ایران به بازتاب آن پرداخت. به گزارش ایران، نخست وزیر بریتانیا در این گفت وگو، با تاکید بر اینکه کشورش مصمم به توسعه و تعمیق همکاری ها با تهران در همه عرصه ها است، اظهار داشت: لندن تمام تلاش خود را برای اجرای مفاد برجام به کار گرفته و به این روند شتاب خواهد داد. ما باید به تعهدات خود در اجرای دقیق و سریع مفاد برجام پایبند باشیم و بریتانیا نیز در این عرصه فعال است. /ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: