کد خبر: ۷۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - 07 August 2016
سخنگوی شورای نگهبان دیروز در نشست خبری گفت احراز صلاحیت ها برای یک دوره است، نه دو دوره و در هر مرحله از انتخابات (مجلس، ریاست جمهوری، خبرگان) صلاحیت افراد مجددا بررسی می شود.
 روزنامه شرق در شماره یکشنبه 17 مرداد در تشریح تیتر یک، با اشاره به واکنش عباسعلی کدخدایی به امکان رد صلاحیت رییس جمهوری نوشت: سخنگوی شورای نگهبان دیروز در نشست خبری گفت احراز صلاحیت ها برای یک دوره است، نه دو دوره و در هر مرحله از انتخابات (مجلس، ریاست جمهوری، خبرگان) صلاحیت افراد مجددا بررسی می شود.

این روزنامه با اشاره به عنوان سناریوهای حذف روحانی، آورد: یک سال از برجام گذشته و موج حملات به دولت و شخص رئیس جمهوری به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است. اگر تا پیش از این شکل سخنان مخالفان رئیس جمهوری صرفا نقد و انتقاد بود این انتقادات هم اکنون شکل خط و نشان به خود گرفته است. صریح ترین آنها از زبان حمید روحانی مطرح شد. حمید روحانی که عنوان تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی را یدک می کشد، در نشستی با موضوع سالگرد مشروطه از لزوم عبور از «احمدی نژاد» و «روحانی» به صورت هم زمان در انتخابات ٩٦ صحبت کرده است. 

به نظر این فعال اصولگرا، «روحانی» به دلیل آنچه «خیانت» خوانده و «احمدی نژاد» به دلیل «مکاتب ناسیونالیستی و شبهه ناک، شایسته مملکت داری اسلامی نیستند و باید رد صلاحیت شوند». نگاهی به موج حملاتی که علیه دولت روحانی در همین چند ماه گذشته به راه افتاده است، نشان می دهد سیل انتقادات و حملات علیه رئیس جمهوری از حالت معمول و طبیعی خارج شده و شکل بی سابقه ای یافته است، آن هم در دور اول یک رئیس جمهور. به نظر می رسد آنچه در حال وقوع است، از جنس فشارهایی است که دولت ها اغلب در سال های پایانی دور دوم خود با آن مواجه بوده اند.

ادعای اعدام شهرام امیری، از دیگر عنوان های روزنامه شرق است، در تشریح این خبر می خوانیم: روز گذشته انتشار خبری، فضای مجازی و رسانه ای کشور را با پرسش های بی شماری مواجه کرد. باشگاه خبرنگاران به نقل از «بی بی سی فارسی» نوشت این رسانه به نقل از مادر شهرام امیری مدعی شده او اعدام شده است؛ بر اساس این خبر، مرضیه امیری گفته یک روز قبل از اعدام پسرش، با او دیدار کرده و پسرش به او خبر داده که به زودی قرار است اعدام شود، همچنین اعلامیه برگزاری مجلس ختم امیری منتشر شد که بر اساس تحقیقات محلی خبرنگار «شرق»، پنجشنبه در کرمانشاه مجلس ختمی برای امیری برگزار شده است. به گزارش «باشگاه خبرنگاران»، شهرام امیری به دلیل جرائم امنیتی، پس از بازگشت به ایران دستگیر و روانه زندان شد، او در سال ٨٨ پس از سفر به حج ناپدید شد و سر از آمریکا درآورد. باشگاه خبرنگاران نوشته برای پیگیری جزئیات این خبر و صحت و سقم آن با مسئولان ذی ربط در حال تماس است.

این روزنامه با انتخاب عنوان ستون های انقلاب را رودرروی هم قرار دادند، می نویسد: «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهوری، با اشاره به اینکه رئیس جمهوری و دولت یازدهم مظلوم ترین دولت و رئیس جمهوری بعد از انقلاب هستند، گفت: « طوری رئیس جمهوری را مورد تهاجم قرار داده اند که این تهاجم ها بی سابقه است، آن هم رئیس جمهوری که در دور اول ریاست جمهوری خود گره های بزرگی را باز کرده است». جهانگیری در ادامه افزود: «افرادی که علیه رئیس جمهوری صحبت می کنند، فراموش کرده اند منابع کشور را چگونه هدر دادند و چه رکود و تورم و همچنین رکود تورمی در کشور ایجاد کرده اند، انگار یادشان رفته که چه فضای سیاسی ای داخل کشور ایجاد کردند؛ دو نفر که با هم برادر بودند و در دوران انقلاب در یک جبهه بودند، رو به روی هم قرار گرفتند و ستون های انقلاب را رودرروی هم قرار دادند».

روزنامه شرق با درج عنوان به حمایت ایران شک نداشتیم، در گفت وگو با رضا هاکان تکین سفیر آنکارا نظر وی را درباره حمایت ایران از دولت قانونی ترکیه در ماجرای کودتای اسن کشور را برجسته کرد و به نقل از وی نوشت: بی شک موضع قاطعانه، آشکار و صریحی که مقامات ایرانی اتخاذ کردند، نقش خیلی مهم و مثبتی در آینده رابطه دو کشور خواهد داشت. ما در اصل نسبت به مقامات ایرانی در این باره هیچ شک و شبهه ای نداشتیم؛ با این حال همان طور که قبلا نیز گفته ام، دوستی و رابطه در روزهای سخت مشخص می شود و کشورها در آن شرایط امتحان خود را پس می دهند. رابطه ترکیه و ایران نیز در همین چارچوب یک بار دیگر آزمایش شد.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «حسرت برای ایران در شروع المپیک»، «معاون بین الملل وزیر نفت: برخی تمایل ندارند پرونده «زنجانی» تعیین تکلیف شود»، «راهکار وزیر کشور برای جلوگیری از لغو کنسرت ها» و «اعدام روی آنتن» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان «در ستایش «خبرنگاری تفهمی»» نوشته هادی خانیکی استاد دانشگاه را به چاپ رساند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: