کد خبر: ۷۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - 06 August 2016
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، رونق صادرات را راهکار برون رفت از رکود اقتصادی امروز جامعه دانست.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، رونق صادرات را راهکار برون رفت از رکود اقتصادی امروز جامعه دانست.

به گزارش ایسنا، امیر میران آملی در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت‌های این پارلمان بخش خصوصی، اظهار کرد: در فضای اقتصادی ایران و با وجود مشکلات پیش روی، برنامه‌ریزی ناصحیح و وضع قوانین مناسب برای حمایت از تولید و تغییر قوانین بالادستی و مناسب سازی آن با شرایط موجود کشور، ایران را در وضعیت سخت تولید قرار داده است که تنها راه برون رفت آن، اعتماد به بخش خصوصی است.

وی با تأکید بر حمایت خاص دولت یازدهم از اتاق بازرگانی، تصریح کرد: اتاق بازرگانی با ترکیب علم و تجربه در سال‌های گذشته توانست فعالیت خود را در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت نشان دهد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به نقش دولت در حمایت از بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم به صورت واقعی به بخش خصوصی معتقد است.

میران، توجه به بخش خصوصی را خدمت به نظام خواند و تصریح کرد: باید توجه داشت که اقتصاد کشور پیش از این وابستگی شدیدی به نفت داشته و اکنون این وابستگی به شدت کاهش یافته و این امر موجب بسیاری از تغییرات بودجه ای شد اما به طور قطع با توجه و بها دادن به بخش خصوصی این مشکلات برطرف می‌شود. حضور بخش‌خصوصی با پرچم اقتصاد مقاومتی می‌تواند راهگشا باشد. اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش‌خصوصی علاوه بر وظایف معمول خود باید مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان اصل اساسی در چهار سال آینده دنبال کند چون این سیاست‌ها کوتاه‌مدت نیستند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران افزود: کشور ما از برندها و واحدهای معتبری برخوردار است اما تا فضای اقتصادی باز نشود نمی‌توان تولید مازاد در جهت صادرات داشت. دولت در افزایش صادرات بسترساز است و تا بستر مناسب برای صادرات از منظر مختلف وجود نداشته باشد، اهداف بلند در این بخش محقق نخواهد شد. تا صادرات را رونق ندهیم و تولید مازاد را خارج نکنیم رونقی در اقتصاد حاصل نمی‌شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مازندران در تشریح مشکلات واحدهای تولیدی در چرخه صادرات، گفت: در کشور هزینه تولید فراوان و بهره وری پایین است و قیمت تمام شده کالا در مقایسه با کالاهای مشابه رقیب، غیررقابتی است. همچنین عضویت نداشتن ایران در سازمان تجارت جهانی و پرداخت تعرفه های بیشتر در مقایسه با کشورهای عضو، موجب شده که کالای ایرانی با وجود داشتن کیفیت مطلوب، قدرت رقابت خود را از دست بدهد.

میران در دفاع از برنامه‌های اقتصادی پیش روی دولت، گفت: دولتی که توانست با وجود تمام دشمنی‌ها پس از سال‌ها به توفیقات بسیاری در عرصه سیاسی دست یابد، به طور قطع با صبر و تحمل مردم به توفیقات اقتصادی هم دست می‌یابد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران در تشریح راهکارهای اقتصادی پیش روی دولت، تصریح کرد: پالایش اقتصاد بیمار باید از بدنه دولت شروع شود، دولت کوچک و چابکتر شود و بسته‌های اقتصادی که هر ساله ابلاغ می‌کند را به درستی اجرایی کند.

وی به لزوم اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی اشاره کرد و گفت: نظام عادلانه دریافت مالیات‌ یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که عموم اقتصاددانان برای بهبود وضعیت درآمدهای دولتی و کاهش وابستگی به نفت یا هر تک محصول دیگری در اقتصادهای وابسته به خام فروشی پیشنهاد می‌کنند. فرارهای مالیاتی در میان اقشار ثروتمند احساس می‌شود اما بار مالیاتی بیشتر بر دوش کارمندان یا اصنافی است که درآمدشان به ‌راحتی در دسترس دولت و سازمان امور مالیاتی قرار دارد.

میران در ادامه با توفیقات گذشته اقتصادی در استان مازندران اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته واحدهای تولیدی اقبال بسیاری به سمت تولید دانش بنیان داشته اند و به نتایج قابل قبولی رسیدند.

وی در پایان به نقش تأثیرگذار صنعت و تولید استان در بازارهای آسیای میانه اشاره کرد و گفت: این استان با تولید با کیفیت محصولات توانسته جایگاه مناسب را در بازار کشورهای منطقه کسب کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: