کد خبر: ۷۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - 06 August 2016
ماجرای مبادله ای که در 26 دی ماه سال گذشته بین ایران و آمریکا انجام شده است، همچنان آمریکایی ها را دچار شوک کرده است. اوباما و تیم دمکراتش روز پنجشنبه محبور شدند درباره 400 ملیون دلار پول نقدی که از طریق یک هواپیمایی سوئیسی به ایران منتقل شده است، توضیح دهند. رئیس جمهور آمریکا گفته به ایران باج نداده و معامله ناهنجاری انجام نداده است.
 روزنامه همشهری در شماره شنبه 16 مرداد نوشت: ماجرای مبادله ای که در 26 دی ماه سال گذشته بین ایران و آمریکا انجام شده است، همچنان آمریکایی ها را دچار شوک کرده است. اوباما و تیم دمکراتش روز پنجشنبه محبور شدند درباره 400 ملیون دلار پول نقدی که از طریق یک هواپیمایی سوئیسی به ایران منتقل شده است، توضیح دهند. رئیس جمهور آمریکا گفته به ایران باج نداده و معامله ناهنجاری انجام نداده است.

این روزنامه تیتر نخست را به عنوان ممنوعیت فروش کشفیات قاچاق در بازار، اختصاص داد و آورد: معاون اول رئیس جمهور آیین نامه اجرایی مواد 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را پس از تصویب هیأت دولت به دستگاه های ذیربط ابلاغ و اعلام کرد که از این پس کالاهای قاچاق مکشوفه به جز برخی موارد استثنا سرنوشتی جز معدوم شدن یا صادرات دوباره به خارج از کشور نخواهند داشت. پس از دستور صریح مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت برخورد جدی با کالاهای قاچاق، دولت نیز با ابلاغ آیین نامه اجرایی مذکور وضعیت کالاهای قاچاق کشف شده را روشن کرد. براساس ابلاغیه اسحاق جهانگیری، از این پس کالاهای قاچاق کشف شده عمدتا اجازه ورود به چرخه مصرف در بازار کشور را نداشته و باید معدوم یا دوباره به خارج کشور صادر شوند. همچنین کالاهای قاچاق مکشوفه در صورت امکان به شرط صادرات و با اخذ تضمین لازم به فروش می رسند و در غیر این صورت امحا خواهند شد.

روزنامه همشهری با انتخاب عنوان تهران؛ میزبان جشن های دهه کرامت، نوشت: در دهه کرامت که از 14 مرداد در تهران آغاز شده و تا 24 مرداد ادامه دارد، برنامه های فرهنگی و نمایشگاه های مختلف در قالب 1200 غرفه فرهنگی در سراسر پایتخت به ارائه خدمات به شهروندان خواهند پرداخت. همزمان با آغاز این دهه در ایستگاه های مترو و برخی نقاط شهری شاخه های گل توزیع شد. همچنین فضاسازی های متنوع شهری با استفاده از تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی در شهر صورت گرفته است. به گفته عبادالله رمضانی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، برگزاری جشن های دهه کرامت به عنوان مهر هشتم و با محوریت مساجد و مشارکت مناطق از جمله برنامه هایی است که در طول این دهه در مساجد پایتخت برگزار می شود. همچنین در این دهه جشن های دهه کرامت در بیش از 1200مسجد شهر تهران برپا می شود.

اصلاحیه قراردادهای جدید نفتی هم منتقدان را راضی نکرد؛ عنوان دیگر این روزنامه به شمار می رود، در این مطلب می خوانیم: 2 روز پس از تصویب الگوی جدید قراردادهای نفتی در هیات دولت، انتقادها از اینکه ایرادها برطرف نشده، در حال افزایش است و احمد توکلی، از نمایندگان سابق مجلس اعلام کرد: به زودی منتقدان اصلی این قراردادها بیانیه رسمی می دهند. همزمان یکی از نمایندگان فعلی مجلس از بررسی مصوبه هیات دولت در کمیسیون انرژی مجلس خبر داده است. چهارشنبه هفته گذشته پیش نویس «شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» که با بیش از 150 تغییر کوچک و بزرگ نسبت به مصوبه پیشین دولت و افزودن 4 ماده جدید به 11 ماده قبلی تهیه شده بود، در جلسه هیات وزیران به تصویب نهایی رسید.

روزنامه همشهری با اشاره به عنوان تاخیر دو ماهه وزارت کشور در ابلاغ طرح کاهش، نوشت: در فاصله کمتر از یک ماه تا آغاز اجرای طرح کاهش در تهران، هنوز وزارت کشور نحوه اجرای مهم ترین رخداد ترافیکی پایتخت در سال جاری را به پلیس ابلاغ نکرده است. هیأت وزیران در جلسه 19خرداد امسال به صراحت اعلام کرده بود : «وزارت کشور موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه (تا 19تیر) تصویب و اجرایی شدن طرح محدوده کاهش را از طریق شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور پیگیری کند.» 

هم اکنون حدود 2 ماه از فرصت نهایی این ابلاغیه می گذرد اما هنوز طرحی برای اجرا به پلیس راهور نرسیده است. طرح کاهش قرار است در 3مقطع در تهران اجرایی شود. در مرحله اول از 15شهریور در محدوده طرح زوج و فرد معاینه فنی خودروها کنترل شده و صرفا به خودروهایی که معاینه فنی داشته باشند اجازه ورود به محدوده زوج و فرد داده می شود. در فاز دوم در آبان ماه خودروها برای تردد در کل شهر باید معاینه فنی داشته باشند و در گام سوم از دی ماه روی خودروهای انژکتوری و کاربراتوری اعمال محدودیت می شود.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست عنوان های «به متکدیان پول ندهید!»، «میانکاله آب می رود!»، «رقابت بانوان ورزشکار ایرانی در نخستین روز المپیک»، «سقفی از جنس زباله و لاستیک ماشین»، «باب رجب رفت» و «بازی حساس هفته سوم» را برجسته کرد و در ستون یادداشت عنوان «میراث کارتر برای دمکرات ها» به قلم مجید مهرابی دلجو دبیر گروه سیاست را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: