کد خبر: ۷۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - 06 August 2016
انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای سال 96 نزدیک است اما دولت به وعده خود مبنی بر تدوین لایحه قانون جامع انتخابات کشور هنوز عمل نکرده است. شنیده ها حاکی از این است که دولت به کمک مجلس دهم که همسوتر از مجلس قبل با دولت است، درصدد است تا این قانون را برای اجرایی شدن در انتخابات پیش رو تدوین کند.
-روزنامه آرمان در صفحه خبر در راستای لزوم و ضرورت های تدوین و تصویب لایحه «قانون جامع انتخابات» و اقدام های مجلس به منظور تصویب این لایحه به گفت و گو با عبدالرضا هاشم زایی پرداخت.

در این گفت وگو که در شماره شنبه 16 مرداد 1395 هجری خورشیدی با نماینده تهران درمجلس دهم و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشو. منتشر شد، آمده است: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای سال 96 نزدیک است اما دولت به وعده خود مبنی بر تدوین لایحه قانون جامع انتخابات کشور هنوز عمل نکرده است. شنیده ها حاکی از این است که دولت به کمک مجلس دهم که همسوتر از مجلس قبل با دولت است، درصدد است تا این قانون را برای اجرایی شدن در انتخابات پیش رو تدوین کند. در راستای لزوم و ضرورت های تدوین و تصویب این قانون،«آرمان» به گفت وگو با عبدالرضا هاشم زایی، نماینده تهران درمجلس دهم و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور پرداخته است که در ادامه می خوانید:

**با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستای سال 96، ضرورت تدوین و تصویب قانون جامع انتخابات تا چه حد احساس می شود؟

بحث های بسیاری در رابطه با انتخابات به ویژه در دوره های اخیر مطرح شده است که لزوم تدوین قانون جامع انتخابات را یادآوری می کند. مهم ترین نقدی که در دوره های اخیر انتخاباتی در کشور مطرح شده است، بحث رد صلاحیت های گسترده است. باید متذکر شد که بر اساس قانون اساسی وظیفه نظارت بر حسن اجرای انتخابات به شورای نگهبان سپرده شد. این در حالی است که در دوره های اخیر انتخابات مشاهده می شود که این اجرا و نظارت با هم اصطکاک پیدا کرده اند و این مساله به این دلیل است که شورای نگهبان نظارتی را ایجاد کرده به نام نظارت استصوابی. بر این اساس لزوم شفاف سازی وظایف و اختیارات همه نهادهای درگیر در انتخابات باید در قانون جامع انتخابات گنجانده شود.

**مساله دیگری که وعده چارچوب بندی و نظام مند کردن آن در قانون جامع انتخابات کشور داده شده است، بحث نحوه عملکرد و ساختار احزاب است که اگر مطابق با وعده ها عمل شود شاهد بهبود و پویایی احزاب و تشکل های سیاسی در کشور خواهیم بود. این گزاره را مورد تایید قرار می دهید یا خیر؟

قطعا همین طور است. من معتقدم در یک نظام مردم سالار و پارلمانی احزاب ستون فقرات ساختار سیاسی محسوب می شود و اساسا نظام سیاسی بدون حزب ابتر است. اما نکته ای که باید بر آن تاکید کرد این است که تحزب و ضرورت حزب گرایی باید در نگاه مسئولان و دولتمردان نهادینه شود و سپس از طریق رسانه ملی و رسانه ها این ضرورت به بدنه اجتماعی رسوخ کند. بر این اساس اعتقاد و عزم به تحزب را از وضع قوانین و آیین نامه ها ضروری تر می دانم. 

اگرچه در سال های اخیر و انتخابات های پیشین مشاهده کردیم که در شهرهای بزرگ گرایش به حزب و لیست بسیار زیاد شده است اما برای اینکه این نگاه را به کل کشور تعمیم دهیم باید در همه نهادها و قوا، عزم و اراده مان این باشد و در این راستا قانون جامع انتخابات می تواند کارساز شود و به پویاتر شدن و فراگیرتر شدن احزاب در کشور کمک شایان توجهی کند.

**کمیسیون شوراهای مجلس دهم در این مدت چه تمهیداتی اندیشیده است تا لایحه «قانون جامع انتخابات» هر چه سریع تر از سوی دولت تنظیم شده و به تصویب مجلس برسد؟

تدوین و تصویب این قانون در صورتی که بخواهیم قانونی بادوام، کارآمد و کارشناسی شده باشد باید مورد کارشناسی قرار گیرد و کمیسیون شوراها قطعا در این حوزه به کمک دولت و سپس مجلس خواهد آمد تا انتخابات هر چه شفاف تر و باشکوه تر برگزار شود.

**با توجه به زمان باقیمانده تا پایان دولت یازدهم، آیا لایحه این قانون انتخاباتی تدوین و تصویب می شود تا بتواند در انتخابات سال 96 اجرایی شود؟

این امر نیازمند این است که دولت هر چه سریع تر و به گونه ای کیفی این لایحه را تقدیم مجلس کند تا در مجلس و به ویژه در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد. با توجه به اینکه خلأ چنین قانونی در نظام انتخاباتی کشور احساس می شود، امید می رود که دولت هر چه سریع تر در این زمینه اقدام کند.
*منبع: روزنامه آرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: