کد خبر: ۷۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - 05 August 2016
مرحله نخست دومین مرکز تولید نهال مرکبات کشور با مشارکت بخش خصوصی در منطقه نراب جیرفت استان کرمان به بهره برداری رسید.
 مرحله نخست دومین مرکز تولید نهال مرکبات کشور با مشارکت بخش خصوصی در منطقه نراب جیرفت استان کرمان به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از این مرکز در جمع خبرنگاران گفت : تاکنون یک مرکز تولید نهال مرکبات در شمال کشور و یک باغ و مجموعه تولید نهال سالم و شناسه دار در جنوب کشور و شهرستان جیرفت راه اندازی شده است. 

محمدعلی طهماسبی با اشاره به این که 230 هزار هکتار باغ مرکبات در نوار شمالی و جنوبی کشور وجود دارد، اظهارکرد: همواره یکی از مشکلات و دغدغه های باغداران مساله جابجایی، تولید و فروش نهال های ناسالم در کشور بوده است.

وی بیان کرد : دراین مرکز در هر دوره بیش از450 هزار اصله نهال مرکبات شناسه دار سالم با پایه های مقاوم تولید و علاوه بر تامین نیاز منطقه، به دیگر استان ها نیز ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه جنوب کرمان از مناطق مطرح کشور در تولید مرکبات است، گفت: نبود مجموعه تولید نهال سالم در این قطب تولید مرکبات کشور یکی از حلقه های مفقود توسعه باغ ها بود که با فعال شدن این باغ، زمینه تولید نهال برای جایگزینی باغ های فرسوده و از بین رفته به واسطه آفت ها فراهم شده است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اظهارکرد: یکی از مهمترین دلایل انتخاب این منطقه کوهستانی در جیرفت به عنوان دومین باغ مادری مرکبات، ایزوله و بکر بودن منطقه نراب است که ظرفیت تولید نهال مرکبات با کیفیت و استاندارد لازم را دارد. 

وی گفت: در مرحله نخست این طرح، انتقال آب مورد نیاز برای ایجاد این مرکز به طول دو کیلومتر و با اعتبار پنج میلیارد ریال اجرا و تاسیسات آبیاری هم با مشارکت بخش خصوصی فراهم شده است.

طهماسبی اظهارکرد: برای راه اندازی مرکز تولید نهال مرکبات در منطقه نراب جیرفت بیش از 12میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است که در مراحل بعدی با ایجاد سه هکتار گلخانه، زمینه تولید پیوند سالم مرکبات و نهال فراهم می شود.
مرکز شهرستان جیرفت در230 کیلومتری جنوب کرمان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: