کد خبر: ۷۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 02 August 2016
مدیر ترویج ستاد فناوری نانو با بیان اینکه این ستاد برای ایفای نقش خود، کارگروه‌های مختلفی دارد، گفت: یکی از این کارگروه‌ها، برنامه ترویج و آموزش است؛ برنامه‌ای برای ترویج نانو داریم که همه اقشار جامعه را در بر می‌گیرد.


مدیر ترویج ستاد فناوری نانو با بیان اینکه این ستاد برای ایفای نقش خود، کارگروه‌های مختلفی دارد، گفت: یکی از این کارگروه‌ها، برنامه ترویج و آموزش است؛ برنامه‌ای برای ترویج نانو داریم که همه اقشار جامعه را در بر می‌گیرد.

به گزارش  تسنیم «پویا»؛ عماد احمدوند درباره برنامه‌های توسعه نانو در سطح کشور اظهار کرد: برنامه توسعه نانو در کشور به شکلی طراحی شده است که همه بخشهای مرتبط با علم و فناوری و اقتصاد درگیر باشند؛ نقش ستاد فناوری نانو علاوه بر سیاست‌گذاری کلان این برنامه در کشور، پیگیری و کمک به نقش آفرینی نهادها در این حوزه نیز است.

مدیر ترویج ستاد فناوری نانو با بیان اینکه برنامه توسعه نانو در بسیاری از وزارتخانه در حال توسعه است، خاطرنشان کرد: ستاد نانو نیز نهادی است که برنامه کلان دارد و وظیفه‌اش حمایت از نقش آفرینی وزارت خانه‌ها و نهادها است؛ بسیاری از دستاوردهای کشور به ستاد نانو نسبت داده می‌شود؛ اگر این دستاوردها رتبه علمی بوده، در دانشگاه ها حاصل شده و اگر محصولی تولید شده، در شرکتهای خصوصی و دانش‌بنیان بوده است. ستاد نیز نقش برنامه‌ریزی و هدایت نانو در کشور را دارد.

وی با بیان اینکه ستاد ترویج فناوری نانو برای ایفای نقش خود کارگروه‌های مختلفی دارد، عنوان کرد: یکی از این کارگروه‌ها، برنامه ترویج و آموزش است؛ برنامه‌‌ای که برای ترویج نانو داریم، تمام اقشار را در بر می‌گیرد و برای قشری از مخاطب، نوعی از محتوا و هدف‌گذاری را داریم؛ از عام مردم تا دانش‌آموز و دانشجو و اساتید و مدیران صنایع در برنامه ترویج نانو قرار دارند.

وی آموزش هر قشر را در رسانه‌های خاص همان قشر ممکن دانست و گفت: برای مردم عادی از طریق صدا و سیما و رسانه‌های ملی کشور صحبت می‌شود که در آنها دستاوردهای کشور و وضعیتی که داریم را بیان می‌کنیم؛ در این سطح آنچنان وارد مباحث تخصصی موضوع نمی‌شویم چرا که شاید ضرورتی نداشته باشد؛ برای دانش‌آموزان از طریق پژوهش سراهای دانش‌آموزی اقدام به آموزش می‌کنیم که در حال حاضر در کشور بیش از 200 پژوهش سرا در حوزه فناوری نانو فعال هستند و کارهای پژوهشی و علمی انجام می‌دهند.

احمدوند در برنامه «گفت‌و‌گوی علمی» رادیو گفت‌وگو اضافه کرد: نخستین خروجیهای دانش‌آموزی در این حوزه، در حال پا گذاشتن به عرصه پژوهش در سطح  تحصیلات تکمیلی هستند؛ کسانی که در 8 سال گذشته آموزش دیده‌اند و وارد المپیاد شده‌اند، تحت عنوان کانون برگزیدگان دانش‌آموزی فعالیت می‌کنند. این برنامه را برای سالهای آینده داریم که درصد قابل توجهی از شاغلان حوزه فناوری نانو از برگزیدگان همین برنامه‌ها باشند.

ابراهیم واشقانی فراهانی؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه موضوع نانو فناوری به عنوان یکی از اولویتهای پژوهشی در سال 1380 در دستور کار نظام علم و فناوری کشور قرار گرفت، اظهار کرد: سند مربوط به این موضوع در همان سال تهیه و ابلاغ  شد و در پی آن همواره یکی از اولویتهای پژوهشی کشور مسئله نانو بوده و در نقشه جامع علمی کشور نیز به عنوان یکی از فناوریهای اولویت‌دار، مورد توجه  است. 

وی در مورد سیاستهای این حوزه متذکر شد: تمام سندهای بالا دستی علم و فناوری کشور نشان می‌دهد، موضوع نانو فناوری یکی از اولویتهای پژوهشی کشور است و حمایتهای لازم نیز از آن  انجام شده؛ بنده به عنوان یک پژوهشگر اعلام می‌کنم که موضوع نانو فناوری در میان همه موضوعهای پژوهشی اولویت‌دار که در سطح کشور در سندهای بالادستی نظام مورد توجه است، از بیشترین حمایت در سطح کشور برخوردار بوده و این حمایت همواره ادامه دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ویژگیهای مربوط به حوزه نانو را مدیریت پایدار افراد در این بخش برای ساماندهی حوزه نانو دانست و عنوان کرد: این مسئله باعث شده تا بحث نانو فناوری در کشور نسبت به سایر زمینه‌ها از موقعیت برجسته‌تری برخوردار باشد. 

وی درباره اهمیت نانو یادآور شد: این فناوری به دلیل کاربرد وسیعی که در حوزه‌های مختلف دارد، یکی از موضوعاتی است که در سطح جهانی نیز به عنوان موضوع مهم مطرح می‌شود. اگر سندهای توسعه و فناوری تمام کشورهای پیشرفته را بررسی کنید، بدون استثناء مشاهده می‌کنید که موضوع نانو فناوری به عنوان یکی از اولویتهای پژوهشی آنها مطرح شده است.

واشقانی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف درگیر موضوع نانو فناوری هستیم، تصریح کرد: پیشرفت در این زمینه یکی از موضوعات حیاتی در نظام علم و فناوری همه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت خوبی در نانو داشته‌ایم؛ یکی از شاخصهای تولید  علم، انتشار مقالات در  سطح بین‌المللی است که در این حوزه وضعیت بسیار مناسبی داریم. لازم به ذکر است که کشور ما در پایگاه‌هایی که در حوزه مقالات فعالیت می‌کنند و بر اساس اسناد بین‌المللی، در حوزه فناوری نانو، رتبه شش در جهان را داریم.

وی در عین حال اظهار کرد: از نظر ثبت اختراع و تجاری کردن، با توجه به مشکلاتی که در سطح کلان کشور داریم، متناسب با انتشار مقالات جایگاه مناسبی را نداریم. 

واشقانی به مسئله پیوند دانشگاه و صنعت پرداخت و متذکر شد: این مسئله همیشه مورد بحث بوده البته همیشه اذعان می‌شود که این ارتباط رابطه درست و مفیدی نیست؛ صنعت زمانی می‌تواند از نتیجه پژوهش به خوبی بهره بگیرد که خود آن صنعت حاصل یک پژوهش بومی باشد.

وی در بیان علت برقرار نشدن رابطه دانشگاه و صنعت تصریح کرد: علت اصلی، طبیعت صنعت ما است که بیشتر  بر مبنای دانش بومی، توسعه پیدا نکرده است؛ این یکی از مشکلاتی است که در همه حوزه‌ها داریم و در زمینه نانو، با توجه به نزدیک بودن نتایج پژوهش به یکدیگر و همچنین تبدیل آن به ثروت در مقایسه با سایر زمینه‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار هستیم؛ خوشبختانه در چند سال اخیر مسیر درستی پیش‌بینی شده که نتیجه آن، ایجاد مراکز رشد و تأسیس شرکتهای دانش‌بنیان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: