کد خبر: ۷۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 02 August 2016
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان فصل برداشت خبر داد و گفت:بازار شکر نیز تا چند روز آینده به روال عادی باز می گردد.
علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه گندمگاران نگران دریافت مطالباتشان نباشند، اظهار داشت: تا به امروز 8.8 میلیون تن گندم به ارزش بالغ بر 11 هزار و 300 میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شده که این میزان تولید در مقایسه با سال گذشته با افزایش 30 درصدی همراه است.

وی با اشاره به اینکه  6 هزار میلیارد تومان مطالبات گندمکاران پرداخت شده و مابقی آن به صورت تدریجی تا پایان فصل برداشت پرداخت خواهد شد، افزود: تا کنون 53 درصد مجموع مطالبات گندمکاران پرداخت شده،که  20 درصد ازمحل بودجه دولت و 80 درصد ازمنابع داخلی شرکت بازرگانی دولتی تامین شده که انتظار داریم منابع مورد نیاز از سوی سازمان برنامه و بودجه به سرعت در اختیار شرکت قرار بگیرد تا بتوانیم باقی مانده مطالبات را بپردازیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بنده به سبب تاخیر یک ماهه در پرداخت مطالبات از کشاورزان عذرخواهی می کنم و این اطمینان خاطر را به آنها می دهم که پس از تامین منابع مالی به سرعت باقی مانده مطالبات کشاورزان پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از 21 استان کشور صورت گرفته، گفت: استان خوزستان با یک هزار و 400 تن، گلستان یک هزار و 300 تن، فارس 840 هزار تن، کرمانشاه 630 هزار تن، خراسان رضوی با 520 هزار تن از استان های برتر تولید کننده گندم در کشور به شمار می روند.

*** افزایش 20 درصدی خرید تضمینی گندم در دولت یازدهم

قنبری بیان کرد: امسال خرید تضمینی گندم به صورت شناسنامه دار از کشاورزان انجام شده که این امر افزایش کیفیت محصول را به همراه داشته  است .

وی در خصوص پیش بینی میزان تولید خرید تضمینی تا پایان فصل برداشت عنوان کرد: امسال پیش بینی می شود خرید تضمینی گندم به مرز 10 میلیون تن برسد و ارزش ریالی این میزان حدود 13 هزار و 400 میلیارد تومان برآورد می شود که رکورد بی نظیری است؛ از ابتدای فعالیت دولت یازدهم هر ساله میزان خرید 20 درصد افزایش یافته که این امر دستاوردی بزرگ برای دولت یازدهم و وزارت جهاد کشاورزی به شمار می رود.

*** صادرات گندم در راه است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه یادآور شد: با توجه به روند تولید مساعد گندم و مازاد نیاز بر مصرف داخل ،می توان گفت در صورت صدور مجوز صادرات از سوی دولت این امکان وجود دارد که گندم نرم و دروم را به بازارهای هدف صادر نماییم.

وی با اشاره به برنامه استمرار افزایش تولید گندم عنوان کرد: عواملی از قبیل شرایط حمایتی دولت درراستای تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی، سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در جهت مباحث به زراعی، بذر و کود مناسب،آموزش و تحقیقات کشاورزی و مدیریت مناسب خرید، بارندگی های مناسب و خرید گندم کیفی از کشاورزان، افزایش تولید محصول را رقم زده که وزارت جهاد کشاورزی برنامه های افزایش نرخ خرید تضمینی ، مدیریت مصرف بهینه آب را برای توسعه پایدار و خود کفایی محصول در سال های آتی در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به جشن خود کفایی گندم اظهار داشت: در حال حاضر وزارتخانه برنامه ای برای برگزاری جشن خود کفایی محصول ندارد.

*** افزایش قیمت جهانی شکر نوسانات بازار را رقم زد

قنبری با اشاره به بازار شکر افزود: ماهانه 180 هزار تن شکر در داخل مورد استفاده قرار می گیرد و این درحالیست که هم اکنون بیش از 230 هزار تن شکر در بازار موجود است، ضمن آنکه حدود 440 هزار تن شکر تا اواخر مرداد ماه به کشور وارد خواهد شد.

وی در خصوص نوسانات اخیر قیمت شکر در بازار بیان کرد: از نظر ذخایر موجودی در بخش دولتی و خصوصی مشکل عمده ای نداریم و نوسانات اخیر قیمت، ناشی از عوامل خارجی، دلال بازی، افزایش جهانی قیمت شکر از تنی 300 دلار به 500 دلارو شرایط آب و هوایی برزیل است که کشتی ها به موقع نتوانستند پهلو بگیرند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:  ظرف چند روز آینده با توزیع شکر های وارداتی و توزیع عمده شکر در بورس وضعیت به روال عادی باز خواهد گشت.

مدیر عامل بازرگانی دولتی ایران با اشاره به عرضه شکر در بورس بیان کرد: روزانه حدود 8 الی 9 هزار تن شکر در بورس عرضه می شود که 5 هزار تن از منابع بازرگانی دولتی و مابقی از سوی شرکت های نیشکر عرضه می شود به طوریکه نیاز تولید کنندگان و کارخانه های تصفیه شکر از این طریق تامین خواهد شد.

*** افراد دارای پروانه صنفی از بورس شکر دریافت می کنند

قنبری در پاسخ به این سوال که عرضه شکر در بورس به بنکداران صورت می گیرد یا خیر، گفت: شکر تنها به افرادی که دارای پروانه صنفی و صنعتی هستند از طریق بورس عرضه می شود چرا که با این امر از احتکار محصول در انبارها و دلال بازی جلوگیری به عمل خواهد آمد و بدین منظور بلوک های 50، 100 و 200 تنی ایجاد کردیم تا بتوانیم شرایط را کنترل نماییم.

وی در خصوص وضعیت کارخانه های تولید قند و شکر بیان کرد: از طریق واگذاری شکر خام به کارخانه های تصفیه شکر درصدد هستیم تا بتوانیم مشکلات پیش رو کارخانجات را مرتفع نماییم و بدین منظور علاوه بر 230 الی 240 هزار تن شکر موجود در کشور و واردات بخش خصوصی، سه کشتی 70 هزارتنی، 55 هزار تنی و 33 هزار تن شکرخریداری نموده ایم تا مسائل و مشکلات اخیر به حداقل برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: برخی افراد سودجو با دلال بازی و احتکار محصول به دنبال سودهای کاذب از روش های غیر معقول هستند اما به این افراد توصیه می کنیم که محصول خود را به بازار ارائه دهند چرا که در غیر اینصورت زیان هنگفتی متحمل می شوند.

*** خرید دانه های روغنی برای اولین بار از سوی بازرگانی دولتی

قنبری با اشاره به میزان خرید دانه های روغنی عنوان کرد: تا کنون 66 هزارتن دانه های روغنی به ارزش 166 میلیارد تومان برای اولین بار از سوی بازرگانی دولتی از کشاورزان خریداری شده و تقریبا تمامی مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه امسال قیمت پایه برای هر کیلو کلزا 2 هزار و 530 تومان بوده، گفت: از 30 استان کشور دانه های روغنی از کشاورزان خریداری شده که در این میان استان گلستان با بیش از 13 هزار تن، خوزستان 12 هزار تن ، اردبیل 10 هزار تن و مازندارن 5 هزار تن از استان های اصلی تولید دانه های روغنی به شمار می روند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به مجموع میزان تولید بیان کرد: امسال حدود 70 هزار تن تولید دانه های روغنی در کشور را خواهیم داشت که این رقم در مقایسه با سال گذشته از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بیش از 90 درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود که از این رو وزارت جهاد کشاورزی طی برنامه ریزی 10 ساله در نظر دارد که 70 درصد روغن مصرفی در داخل تامین شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: