کد خبر: ۷۷۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - 01 August 2016
اصلاح طلبان با دقت و به صورت کارشناسانه درحال برنامه ریزی برای انتخابات آتی شوراها هستند. بدعهدی برخی از اعتدالگرایانی که با تظاهر تمایل به جریان فکری اصلاح طلبی در قالب لیست امید وارد مجلس دهم شدند و در همان بدو ورود به صحن و تکیه زدن بر صندلی های سبز برای ریاست مجلس به کاندیدای رقیب رای موافق دادند باعث شد اصلاح طلبان برای انتخاب نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا با احتیاط بیشتری عمل کنند.
 روزنامه ابتکار در شماره دوشنبه 11 مرداد در تشریح تیتر یک، نوشت: اصلاح طلبان با دقت و به صورت کارشناسانه درحال برنامه ریزی برای انتخابات آتی شوراها هستند. بدعهدی برخی از اعتدالگرایانی که با تظاهر تمایل به جریان فکری اصلاح طلبی در قالب لیست امید وارد مجلس دهم شدند و در همان بدو ورود به صحن و تکیه زدن بر صندلی های سبز برای ریاست مجلس به کاندیدای رقیب رای موافق دادند باعث شد اصلاح طلبان برای انتخاب نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا با احتیاط بیشتری عمل کنند.

این روزنامه با اشاره به عنوان تعویق آزمون استخدامی با هدف تامین حقوق زنان، آورد: رییس جمهوری دستور داد تا هنگام اطمینان از تامین حقوق زنان در فرصت های شغلی، آزمون استخدامی به تعویق بیفتد و سهمیه های جنسیتی در جهت رعایت عدالت اصلاح شود. این دستور حسن روحانی در پی اعلام خبر برگزاری آزمون جامع استخدامی و عناوین شغلی و سهمیه های تبعیض آمیز جنسیتی در نظر گرفته شده توسط دستگاه های اجرایی صادر شد. رییس جمهوری در جلسه عصر یکشنبه هیات وزیران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را موظف کرد ضمن ابطال سهمیه های مبتنی بر تبعیضات ناروا، به سرعت نسبت به بازنگری عناوین شغلی و سهمیه های استخدامی با رویکرد عدالت و پیش بینی تناسب سهمیه استخدامی زنان در فرصت های شغلی متناسب با شایستگی ها و در چارچوب برنامه ها و وعده های رییس جمهوری اقدام کند و نتیجه اصلاحات به هیات وزیران گزارش شود.
قصاص حق مردم است نه حق حکومت، از دیگر عنوان های روزنامه ابتکار است، در تشریح این خبر می خوانیم: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: روز چهارشنبه طی مراسمی سومین جایزه حقوق بشر اسلامی اهدا می شود. محمدجواد لاریجانی در نشست خبری خود با اهالی رسانه با اشاره به مراسمی که به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی چهارشنبه هفته جاری برای ارایه جایزه برگزار می شود، اظهار کرد: حقوق بشر اسلامی روزی است که در سال 2008 میلادی سازمان همکاری های اسلامی این روز را به عنوان حقوق بشر و کرامت انسانی تعیین کرد. وی با انتقاد از رفتار غربی ها در رابطه با مجازات اعدام در جرائم مواد مخدر گفت: نگاه غربی ها بی اساس است؛ می گویند اعدام بد است، مانند موضوع هم جنس گرایی که تا 25 سال پیش جرم بود و لی اکنون می گویند خوب است و ما معتقدیم برای جرایم سنگین و جدی باید مجازات اعدام وجود داشته باشد. لاریجانی افزود: ما در امر قصاص هم معتقدیم حیاتی برای بشر در آن وجود دارد و به نوعی التیام اجتماعی است. نزدیک به 50درصد از موارد قصاص منجر به رضایت می شود که یک فرآیند اجتماعی سالم است و قصاص حق مردم و شهروندان است نه حق حکومت.
این روزنامه با انتخاب عنوان به سراغ من اگر می آیید، نرم و آهسته بیایید...، می نویسد: کاخ های نیاوران و سعدآباد و عمارت مسعودیه جزو بناهایی هستند که این روزها شاهد برگزاری کنسرت ها و مراسم و گردهمایی های گوناگونی هستند. عمارت هایی هم مانند خانه عامری ها در کاشان یا خانه شاپوری در شیراز تغییر کاربری داده اند و تبدیل به هتل یا مراکز فرهنگی گردشگری شده اند. همه این ساختمان های تاریخی در کاربری های جدید خود، مهمان بازدیدکنندگان فراوانی هستند. این رفت و آمدها باعث رونق گردشگری و معرفی آنها می شود اما از طرفی ممکن است باعث تخریب یا صدمه به اصل بناها شود. مهرداد فرشیدی، استاد دانشگاه و فعال گردشگری درباره پیامدهای برگزاری مراسم مختلف در عمارت های تاریخی به «ابتکار» گفت: یکی از مشکلاتی که بناهای تاریخی ما دارد این است که هیچ استفاده ای از آنها نمی شود. عدم استفاده از این بناها یکی از دلایلی است که کمتر به آنها رسیدگی شود و در نتیجه این عمارت ها فرسوده تر می شوند. فرشیدی ادامه داد: البته اگر کنسرت به صورت مداوم در چنین بناهایی برگزاری نشود، سبب تخریب شدید بناهای تاریخی نمی شود. البته تنها عاملی که سبب تخریب بناهایی تاریخی به واسطه برگزاری کنسرت می شود، صدای آلات موسیقی نیست. بلکه افرادی که برای شرکت در کنسرت در این مکان حاضر می شوند به رشد سرعت تخریب بنا اضافه می کنند. با توجه به گفته های کارشناسان، انگار که این شعر سهراب سپهری، از زبان این بناهای تاریخی هم شنیدنی است که «به سراغ من اگر می آیید، نرم و آهسته بیایید، مبادا که ترک بردارد، چینی نازک تنهایی من»
روزنامه ابتکار با درج عنوان تقویت حزب در دوره تضعیف جناح، نوشت: خانه احزاب از سال گذشته دوباره شروع به کار کرد. در این مدت فضا برای فعالیت بیشتر احزاب ایجاد شده است. بسیاری از همایش ها و کنگره ها از سوی احزاب مختلف برگزار شده و به طور مشهود می توان فعالیت های آنان را دید، اما در این میان هنوز تاثیر اصلی احزاب بر فرایندهای اصلی سیاسی از جمله انتخاب نامزدهای انتخاباتی و تاثیرگذاری بر روند جریانات سیاسی کمتر احساس می شود. البته در انتخابات گذشته تاثیر جناح اصلاح طلب بر پیروزی لیست امید نمونه ای بارز از کار حزبی بود اما انتقاداتی به نحوه انتخاب کاندیداها از سوی اصلاح طلبان شد. برخی معتقد بودند که به دلیل نبود فعالیت های حزبی مناسب اصلاح طلبان به میزان کافی افراد شایسته برای معرفی نداشتند لذا حتی افرادی را از جناح های دیگر معرفی کردند. همین مسئله از خلاهای موجود در نظام حزبی کشور است و باید دید با فعالیت دوباره خانه احزاب امکان رفع این خلا وجود دارد یا نه؟ باتوجه به نوع نگرش فعالان سیاسی و فعالیت های احزاب سیاسی در ماههای گذشته انتظار آن می رود که در صورت بهبود بیشتر اوضاع و اصلاح قوانین مربوط به احزاب، احزاب به انسجام لازم برسند و در نتیجه آن بتوانند بیش از پیش در انتخابات آتی تاثیرگذار باشند. دراین صورت مردم می توانند مطالبات و خواسته های خود را از طریق احزاب پیگیری کنند و در صورت بروز هرگونه اشتباه خواستار جوابگویی آنها باشند
این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «سردار شریف: ارتش و سپاه، ید واحده ملت ایران علیه دشمن هستند»، « بازرسی از هدایت اجباری!»، «انتقاد دبیر شورای نگهبان از رایج شدن خرید آرا در انتخابات» و «سخنگوی سازمان انرژی اتمی: هدف درز اطلاعات ایران، فشار آوردن به دولت امریکا است» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان «مردم ایران، مردمی مثل دیگر مردمانند» نوشته محمد صادق جنان صفت را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: