کد خبر: ۷۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - 25 July 2016
بازار خودرو در ایران داستان پیچیده‌ای دارد. هر چقدر که قیمت خودروها گران می‌شود یا حتی خودروسازان تلاش بیشتری برای فروش خودروهای تولیدی خود می‌کنند، بازار و مصرف‌کنندگان، بیشتر پس می‌زنند و خریدهای خود را در بازار قفل می‌کنند. کافی است سری به آگهی‌های فروش خودروسازان بزنیم تا مشخص شود که جذابیت‌های فروش نسبت به ماههای گذشته چقدر بیشتر شده و خودروسازان چقدر از مواضع خود در فروش خودرو کوتاه آمده‌اند.

به گزارش مهر، خودروسازان آگهی‌های فروش خود را با جذابیت‌های بسیار برای مشتریان، طراحی می‌کنند؛ اما در همین آگهی‌های فروش نیز تنها خودروهایی خاص را عرضه می‌کنند که متاسفانه عمدتا این خودروها، به دلیل نواقص فنی متعددی که دارند، کمتر اقبالی را از سوی مشتریان شاهد هستند. بنابراین خودروساز به دلیل اینکه برای خط تولید هزینه کرده است، اقدام به فروش اعتباری با شرایط خاص می‌کند تا بلکه بتواند بخشی از مشتریان معطل مانده بازار را به خود جذب کند.

اما اگر همین فروش‌های خاص خودروسازان را زیر نظر داشته باشیم، دقیقا به نقطه‌ای می‌رسیم که مقابل خودروهایی است که اکنون با حاشیه قیمت چشمگیر در بازار دست به دست می‌شوند و مردم با سختی بسیاری می‌توانند در نمایندگی‌های خودروسازان، از این مدل‌های خودرو، خریدی داشته باشند. حتی اگر برای خالی نبودن عریضه، خودروسازان اقدام به فروش‌های نقدی این خودروها هم بکنند، آنقدر مشتری را در صف انتظار نگه می‌دارند که شیرینی خرید خودرو برایش تلخ می‌شود.

اما آنگونه که نمایندگان فروش خودروسازان می‌گویند، کارخانه توزیع برخی مدل‌های خودرو را به شدت کاهش داده و همین امر باعث شکل‌گیری حاشیه بازار شده است، در حالیکه وقتی مشتریان برای خرید به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنند نمی‌توانند به راحتی به خرید خودرو بپردازند و اگر هم خودرویی موجود باشد، باید ماهها پول مشتری در حساب نمایندگی بماند تا بلکه خودروساز راضی شود خودرو را تحویل دهد.

یکی از نمایندگی‌های فروش خودروسازان می‌گوید: چند ماهی است که تولید برخی خودروها کاهش یافته و اگر هم تولیدی صورت می‌گیرد، شرایط فروشش آنقدر سخت است که مردم را به زحمت می‌اندازد و این امر، روی اعتبار نمایندگی‌ها نیز اثر گذاشته است. یعنی در واقع، کار ما را نیز با مشکل مواجه و کساد کرده است.

وی می‌افزاید: همین توزیع قطره‌چکانی خودرو سبب شکل گرفتن حاشیه بازار قیمتی برخی از مدل‌های خودرو در بازار شده است و بنابراین مردم باید نیاز خود را از بازار آزاد تامین کرده که دلالان هم وارد عمل شده و خودروها را گران کرده‌اند. بنابراین خودروسازان باید در این مورد فکری کنند.

گشت و گذاری در بازار آزاد خودرو و نگاه به آگهی‌های فروش خودرو در بازار آزاد هم به خوبی گفته‌های این نماینده خودروسازان را تائید می‌کند. قیمت برخی مدل‌های صفر کیلومتر خودرو به شدت افزایش یافته و حاشیه بازاری بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیدا کرده است. ضمن اینکه قیمت خودروهای کارکرده نیز افزایش قیمت را تجربه می کند.

قیمت انواع خودروها در نمایندگی و بازار آزاد

نام خودروقیمت کارخانهقیمت بازار آزاد
پژو پارس سال۳۵میلیون و ۴۷۷ هزار تومان۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
پژو پارس سال یورو ۴۳۶ میلیون و ۹۱۸ هزار تومان۳۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
تندر ۹۰ E۲ بنزینی۳۷ میلیون و ۴۴۱ هزار تومان۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
تندر ۹۰ E۲ اتوماتیک۴۷ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
دنا EF۷۴۲ میلیون و ۵۴۲ هزار تومان۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
رانا۳۳ میلیون و ۳۸۲ هزار تومان۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
سمند LX۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
تیبا دوگانه سوز۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
سایپا ۱۱۱ SE۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
تیبا دو۲۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
پارس تندر۳۹ میلیون و ۵۰۰هزار تومان۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
تندر ۹۰ E۱۳۳ میلیون و ۳۳۵ هزار تومانموجود نیست
تندر ۹۰ E۲۳۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان۳۹ میلیون تومان
رنو ساندرو۴۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: