کد خبر: ۷۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۵ تير ۱۳۹۵ - 15 July 2016
لغو تحریم های کشتیرانی ایران و بازگشت سرمایه گذاران عرصه های دریایی باعث شده حال و روز بنادر اقتصادی کشور در خلیج فارس به شکل قابل توجهی بهبود یابد و در رأس این فهرست، بندر شهید رجایی جای گرفته است.
هرچند نهایی شدن قراردادهای کلان عرصه حمل و نقل به زمانی چند ساله احتیاج دارد و در فاصله چند ماه پس از اجرایی شدن برجام نمی‌توان توقع داشت در زیرساخت‌های عمده تفاوت‌هایی مشهود دیده شود اما آمارهای ارائه شده از فعالیت‌های بنادر ایران نشان می‌دهد فضای به وجود آمده پس از توافق تاثیر خود را دریاهای ایران گذاشته است.

به گزارش ایسنا، لغو تحریم های کشتیرانی ایران و بازگشت سرمایه گذاران عرصه های دریایی باعث شده حال و روز بنادر اقتصادی کشور در خلیج فارس به شکل قابل توجهی بهبود یابد و در رأس این فهرست، بندر شهید رجایی جای گرفته است.

این بندر که در سال های گذشته اصلی ترین جایگاه اقتصادی دریایی ایران را از آن خود کرده است، در ماه های گذشته چند تحول مهم را پشت سر گذاشت. پس از آنکه با لغو تحریم اپراتور این بندر رسما امکان بازگشت لاینرهای بزرگ دریایی فراهم شد، به گفته مدیرعامل سازمان بنادر تاکنون ۱۳ لاینر وارد این بندر شده اند و این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک این رقم افزایش جدی را نیز تجربه کند.

ورود لاینرهای جدید خود را در آمارهای رسمی تخلیه و بارگیری در رجایی جای داده است. جایی که طبق اعلام رسمی ابراهیم ایدنی - مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان - تنها در سه ماه نخست امسال صادرات کالاهای غیرنفتی افزایشی نزدیک به ۷۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

سرمایه گذاری ها در بندر شهید رجایی به گونه‌ای است که در این مدت حدود ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری جدید در بزرگترین بندر تجاری کشور به ثبت رسیده و شاید این روند با تکمیل فرایند اجرای برجام افزایشی چند باره را نیز تجربه کند.

کنار هم قرار دادن وضعیت فعلی بندر شهید رجایی و آمارهایی که از افزایش سرعت توسعه چابهار، لنگه و دیگر بنادر جنوبی به گوش می رسد نشان از آن دارد که بهبودی نسبی در راه دریاهای ایران قرار دارد.

البته این امر یک امای بزرگ را نیز در سر راه خود می بیند و آن وضعیت قطعی اپراتور شهید رجایی است. پس از آنکه تایدواتر به دلیل قرار گرفتن در فهرست تحریم ها از این بندر رفت، سازمان بنادر اعلام کرد در آینده ای نزدیک با برگزاری یک مناقصه جدید اپراتوری قطعی انتخاب خواهد کرد؛ آینده نزدیکی که هنوز فرا نرسیده و درباره آن اطلاع رسانی خاصی نیز صورت نمی گیرد.

این درجا زدن در تصمیم گیری با توجه به محوریت بندر شهید رجایی در پیشبرد اهداف دریایی کشور شاید تصویر آینده را قدری مخدوش کند؛ تصویری که با اجرای برجام افقی تازه پیدا کرده و حالا باید در انتظار اتفاقاتی جدید باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: