کد خبر: ۷۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۲ تير ۱۳۹۵ - 12 July 2016
فضایی بسیار فنی، پیچیده و چند لایه در صنعت بیمه داخلی برقرار است که نیازمند تفکری عمیق و تخصصی و انجام کارهای زیربنایی است. متأسفانه ما در برهه‌ای از زمان صنعت بیمه را با نظام تعرفه‌ای محدود کردیم و پس از مدتی با برداشتن تعرفه آزاد گذاشتیم. در فضای آزاد فعلی رقابت‌ها تا حدی شدت گرفت که به رقابت کاذب و دامپینگ کشیده شد و فضای کسب‌و‌کار را با خطر مواجه کرده
به گزارش روابط‌ عمومی بیمه‌کوثر؛ مجید مشعلچی فیروزآبادی، مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره بیمه‌کوثر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار روزنامه تفاهم، مطلب فوق را بیان‌کرد و حاصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

* ورود بیمه‌گران خارجی به صنعت بیمه را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ورود شرکت‌های بیمه خارجی بر صنعت بیمه کشور درپی لغو تحریم‌ها تأثیرات مثبتی خواهد داشت. شرکت‌های بیمه در دوران تحریم توانستند از لحاظ دانش و تخصص ارتقا یابند، بنابراین درپی ورود شرکت‌های خارجی بحث انتقال دانش و تخصص با آن‌ها مطرح می‌شود. ازسوی دیگر رقابتی میان شرکت‌های خارجی با داخلی در حوزه بیمه‌های اتکایی ایجاد می‌شود که موجب پیشرفت و افزایش مزیت‌های شرکت‌های داخلی خواهد شد. همچنین شرکت‌های مختلف بیمه‌ای در واگذاری ظرفیت‌های ویژه و مازاد خود آزادانه‌تر عمل می‌کنند و می‌توانند در صورت لزوم از شرکت‌های خارجی استفاده کنند. در حال حاضر کشورهای خارجی بیشتری تمایل به فعالیت در صنعت بیمه ایران دارند. کشورهای فرانسه، روسیه و هند آمادگی خود را برای همکاری با بیمه‌کوثر اعلام کردند و مذاکره‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته که در حال بررسی و ارزیابی است.

* فضای کسب‌و‌کار در صنعت بیمه داخلی به چه صورت است؟
فضایی بسیار فنی، پیچیده و چند لایه در صنعت بیمه داخلی برقرار است که نیازمند تفکری عمیق و تخصصی و انجام کارهای زیربنایی است. متأسفانه ما در برهه‌ای از زمان صنعت بیمه را با نظام تعرفه‌ای محدود کردیم و پس از مدتی با برداشتن تعرفه آزاد گذاشتیم. در فضای آزاد فعلی رقابت‌ها تا حدی شدت گرفت که به رقابت کاذب و دامپینگ کشیده شد و فضای کسب‌و‌کار را با خطر مواجه کرده

 است. عمده بهره‌برداران از فضای رقابتی ناسالم ایجاد شده بیمه‌گذاران کلان هستند که با ایجاد فضای چندقطبی در قراردادها، قیمت را به حد بسیار نازلی می‌رسانند و باعث بروز خسارت‌هایی در شرکت‌های بیمه می‌شوند. بنابراین شرکت‌های بیمه‌ای برای حفظ بازار، قراردادهایی را با ضریب خسارت بالا منعقد می‌کنند، به‌عبارتی شرکت‌ها برای کسب ضرر بیشتر از هم سبقت می‌گیرند. بنابراین شرکت‌های بیمه‌ای وارد یک سیکل معیوب می‌شوند که عدم انجام تعهدات و ایجاد بی‌اعتمادی ثمره آن است. مردم از شرکت‌های بیمه دلسرد می‌شوند که این امر به‌نوبه خود عامل مهمی در کاهش اثر بخشی شبکه فروش می‌شود.

تغییر در تفکر عمومی و سنتی نسبت‌به بیمه، نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی است که باید با نهادینه‌کردن بازاریابی مؤثر، افزایش ریسک‌پذیری و... موجبات ایجاد تقاضای مناسب در بازار بیمه را فراهم کرد. ازسوی دیگر یکی از ابزارهای مناسب برای جذب و حفظ مشتری توجه جدی به الزامات بیمه مرکزی مبنی‌بر کاهش هزینه‌های سربار است. با استفاده از فن‌اوری اطلاعات در صدور بیمه‌نامه، تسریع در تصمیم‌گیری و کاهش هزینه شرکت‌های بیمه‌ای را بهره‌ور کنیم و امکان ارتقا این شرکت‌ها را به سطوح بالاتر فراهم آوریم. با این قبیل اقدامات رضایت‌مندی را درجامعه‌هدف بیشتر کنیم زیرا افزایش رضایت‌مندی ارتباط مستقیمی با ضریب نفوذ بیمه دارد.
* لزوم افزایش سرمایه در شرکت‌های بیمه‌ای چگونه است؟
در شرکت‌های بیمه‌ای الزاما نباید افزایش سرمایه صورت پذیرد. شرکت‌ها با بررسی مدل swot نسبت‌به افزایش سرمایه اقدام می‌کنند.
swot یکی از ابزارهای استراتژیک تطابق نقاط قوت و ضعف درون سازمان با فرصت‌ها و تهدیدهای برون سازمان است.
درصورتی‌که شرکتی با بررسی‌های دقیق و کارشناسی متوجه شد که نقاط قوت و فرصتش خیلی زیاد است بدین معنی است که این شرکت می‌تواند حالت تهاجمی بگیرد، زمینه‌هایی دارد تا حرکات جهشی انجام دهد و یکی از نیازمندی‌ها افزایش سرمایه است. ولی در مقابل اگر شرکتی در حالت تدافعی باشد، نقاط ضعف و تهدید زیادی داشته باشد، افزایش سرمایه می‌تواند منجربه ضررو زیان بیشتر در شرکت گردد.

بر همین اساس شرکت بیمه‌کوثر درخواست افزایش ۸۰درصدی سرمایه (از ۱۴۰میلیارد به ۲۵۰میلیارد) داده است که مورد موافقت سازمان بورس قرار گرفت، زیرا شرکت با بررسی‌های دقیق دارای نقاط قوت و فرصت زیاد است که در صورت بهره‌مندی به‌موقع از آنها و افزایش سرمایه می‌تواند تحولی را در شرکت ایجاد کند.

* نواوری و تنوع‌بخشی محصولات بیمه‌ای را چقدر ضروری می‌دانید؟
خلاقیت، نواوری طراحی و عرضه پوشش‌های جدید بیمه‌ای از ضروریات صنعت بیمه است. متأسفانه عدم‌توجه به اکچوئری منجر‌به بروز رقابت‌های کاذب می‌شود. پاسخ به نیاز مشتریان همواره از دغدغه‌های شرکت‌های بیمه‌ای بوده است، در همین راستا شرکت بیمه‌کوثر برای افزایش ضریب نفوذ بیمه اقدام به ارائه طرح‌های جدید کرده است. تا بدین ترتیب فرهنگ بیمه را اشاعه دهد و منجر‌‌به رونق کسب‌و‌کار شود. بیمه‌کوثر اجرای طرح بیمه فعالیت‌های فضایی را در راستای پیشتیبانی از ریسک فعالیت‌های فضایی در سال۹۵ در دستور کار خود دارد.

* نحوه نظارت بیمه مرکزی بر فعالیت‌های شرکت‌های بیمه‌ای به چه صورتی است؟
نظارت لازمه کار حاکمیت است؛ یکی از بهترین مدل‌های اعمال حاکمیت را در ساختار بیمه مرکزی داریم.

در واقع هر چه نقش نظارتی بیمه مرکزی تقویت شود، اعتماد به صنعت بیمه تقویت شده و مردم جامعه آسیب کمتری می‌بینند. در دوره جدید هم با مدیریت جناب آقای دکترهمتی توسعه نظارت دقیق در برنامه های راهبردی ایشان به چشم می‌خورد.

* ممنون از وقتی که برای پاسخگویی به سئوالات گذاشتید، در پایان اگر مطلب خاصی دارید، بفرمایید:
در انتهای همین ماه مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده را خواهیم داشت. در مجمع سودی را که شرکت در سال۹۴ به‌دست آورده است در بین سهام‌داران تقسیم خواهد کرد که باتوجه‌به سیاست هیأت‌مدیره و سهام‌دار عمده رقمی بین ۲۵ تا ۳۰ تومان خواهد بود.
در مجمع فوق‌العاده نیز بحث افزایش سرمایه را به‌منظور جهش شرکت به سمت تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های سال۹۵ خواهیم داشت تا علی‌رغم کاهش نرخ سود بانکی و رکود حاکم بر اقتصاد بتوانیم کام سهام‌داران حقوقی و حقیقی را شیرین کنیم و موجب افزایش رضایت‌مندی شویم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: