کد خبر: ۷۵۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۹ - ۱۹ تير ۱۳۹۵ - 09 July 2016
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بمناسبت 25 سالگی تاسیس این بانک به تشریح نقشه راه اگزیم بانک ایران در سال جاری پرداخت و دستاوردهای سال گذشته را تبیین کرد.
دکتر علی صالح آبادی، در دومین سال مدیریت خود در این بانک گفت : در سال جاری قرار است در چهار حوزه مهم قدم های بلندی برداریم که شامل احیای روابط با بانک های بزرگ، افزایش اعتبار بانک، دریافت اعتبار از بانک های بزرگ و بهبود عملکردها در حوزه ضمانت نامه های ارزی است.

احیای روابط با بانک های بزرگ
صالح آبادی در تشریح اولویت های عملیاتی سال 95 برای سیستم بانکی و بویژه بانک توسعه صادرات گفت: با توجه به ادامه نگرانی بانک های بزرگ اروپا و جهان از احیای مراودات بانکی با ایران یکی از مهم ترین برنامه های بانکی کشور در سال جاری توجیه این بانک ها برای ورود به مبادلات با بانک های ایران است. از عمده ترین این بانک ها که در دستور کار برای برقراری روابط قرار دارند دویچه بانک آلمان و کردیت بانک سوئیس هستند. 

وی افزود: تهعدات بانک های بزرگ جهان در زمان تحریم ها به اوفک بانک آمریکا مبنی بر عدم ارتباط با بانک های ایرانی و همچنین واهمه آنها از تکرار جریمه های سنگین آمریکایی به جرم مبادله مالی و اعتباری با ایران مهم ترین دلایل کندی روند احیای روابط بانک های بزرگ جهان با کشورمان است. موضوع تطبیق با استانداردها و مقررات بین المللی نیز مانع دیگری در این مسیر محسوب می شود.

افزایش اعتبار بانک های ایران
صالح آبادی دومین اولویت بانکی در سال 95 را منوط به افزایش سطح موجودی حساب های ایران نزد بانک های خارجی دانست و گفت: لازم است با افزایش حساب های قبلی و مجدد احیا شده نزد بانک های خارجی، گردش مالی حسابهای خود را بالا ببریم و بدین ترتیب اعتبار بانک های ایرانی در سطح بین المللی را توسعه دهیم. 

وی ادامه داد: باید بتوانیم منابعی را که از گذشته در حساب های خارجی داشتیم، به مرور به حساب هایی نزد بانک های معتبر بین المللی منتقل کنیم که ممکن است این اقدام کمی زمان بر باشد اما موثر خواهد بود.

دریافت خطوط اعتباری
مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران همچنین گفت: سومین اولویت در دستور کار برای سال جاری دریافت خطوط اعتباری از بانک های خارجی است. 
تبادل خطوط اعتباری بین ایران و سایر کشورها اقدام مهمی به حساب می آید و باید علاوه بر ارائه خطوط فاینانس و انواع دیگر خطوط اعتباری به طرف های تجاری و بانکی خود در جهت دریافت اعتبار از آنها نیز تلاش کنیم. 

خطوط اعتباری دریافتی می تواند در واردات مواد اولیه صنایع، واردات فناوری و تکنولوژی و تامین زیرساخت ها موثر واقع شود.
وی در ادامه چهارمین اولویت اجرایی بانکی را در حوزه ضمانت نامه های ارزی دانست.
صالح آبادی افزود: در بانک توسعه صادرات اهداف اجرایی حوزه بین الملل را مرحله بندی کرده ایم. عمده موارد اجرا شده در سال 94 در فاز یک این برنامه ریزی قرار دارد؛ همچنین بخشی از اولویت های ذکر شده برای سال جاری نیز در این مرحله و بخشی در مراحل بعدی جای می گیرند.

این مقام مسئول گفت: پیش بینی می کردیم در ماه های نست اجرای برجام بانک های کوچک و متوسط به برقراری روابط مجدد با ایران اقدام کنند و بانک های بزرگ این مسیر را با کندی و احتیاط طی کنند و همین اتفاق هم در این چند ماه افتاد.

احیای روابط کارگزاری بانکی
صالح آبادی تشریح کرد: یکی از اولین اقدامات لازم برای آغاز مسیر پسابرجام اتصال مجدد به شبکه سوئیفت بود، این امر بویژه در مورد بانک هایی که پیش از تحریم رابطه خوبی با بانک های ایرانی داشتند دارای اهمیت بوده است. در این دوره بیش از 50 رابطه کارگزاری توسط بانک توسعه صادرات ایران برقرار و بسیاری از حسابهای ایرانی نزد این بانکها احیا شد.

وی افزود: برخی از بانک های اروپایی مانند بانک های ایتالیایی اخیراً وارد روابط مجدد با بانک های ما شده اند. کشورهای دیگر نظیر آلمان، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس، بلژیک، ترکیه، اتریش، روسیه، عمان، کره جنوبی و هند نیز به عنوان شرکای مطرح تجاری و بانکی ایران به حوزه احیای روابط ورود کرده اند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: نکته دیگر در حوزه احیای روابط بین المللی بانکی و رفع تحریم ها کاهش هزینه نقل و انتقال پول بوده است. این موضوع بویژه در مورد پول هایی که از چین خارج می شده است مصداق دارد. همچنین آزادسازی اموال و منابع ایران نزد برخی بانک های خارجی با فعالسازی حساب های بانکی کشور در این دوران محقق شده است.

خبرهای خوب سال 94
این مقام مسئول مهم ترین اتفاقات سال 94 برای بانک توسعه صادرات را راه اندازی پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز) و همچنین باشگاه مشتریان بیان کرد و گفت : اتفاق مهم دیگر در حوزه بین المللی ارتقای رتبه اعتباری بانک توسعه صادرات در موسسه کپیتال اینتلیجنس بوده است؛ این رتبه طی دو مرحله از B به B+ و سپس به BB- ارتقا یافت.

وی با اشاره با اینکه رتبه اعتباری نهادهای مالی در هر کشوری نمی تواند از رتبه ریسک کل آن کشور فراتر رود افزود: ادامه مسیر ارتقای رتبه اعتباری به میزان زیادی تحت تاثیر رتبه اعتباری و ریسک ایران در فضای بین المللی خواهد بود.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: منابع ریالی این بانک در سال 94 به نسبت سال قبل 157 درصد رشد داشته و 67 درصد افزایش در بخش ارزی گزارش شده است.

صالح آبادی درباره میزان تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات در سال 94 گفت: تسهیلات اعطایی به طرح ها شاهد 109 درصد رشد نسبت به سال قبل از ان بوده و تسهیلات مربوط به سرمایه در گردش نیز 35 رشد داشته است. کل تسهیلات در این سال حدود 7000 میلیارد تومان بوده که به تفکیک شامل 26 هزار و 870 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش و 43 هزار و 650 میلیارد ریال تسهیلات به طرح هاست.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات افزود: پارسال قراردادهای خوبی با صندوق توسعه ملی در بانک منعقد شد. در بخش ریالی 4000 میلیارد ریال قرارداد داشتیم که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش 4 برابری داشته است. همچنین در بخش عاملیت ارزی 672 میلیون دلار قرارداد داشتیم که تقریباً معادل سال قبل بوده است؛ در حوزه سپرده گذاری ارزی 800 میلیون دلار قرارداد با صندوق توسعه ملی ثبت شد که 7.5 برابر سال گذشته افزایش یافته است.

وی گفت: خطوط اعتباری بانک توسعه صادرات که از بانک مرکزی دریافت شده است در سال 94 معادل 6 هزار و 800 میلیارد ریال بوده و به نسبت سال قبل (1800 میلیارد ریال) حدوداً 3 و نیم برابر شده است.

صالح آبادی افزود: مانده تسهیلات بانک در پایان پارسال به 141 هزار و 380 میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل از ان 58 درصد افزایش را ثبت کرده است.
مجموع تسهیلات ارزی و ریالی بانک توسعه صادرات در سال 94 به تفکیک شامل 22 هزار و 735 میلیارد ریال تسهیلات ریالی و یک میلیارد و 943 میلیون دلار تسهیلات ارزی بوده که در بخش ریالی مشابه سال قبل و در قسمت ارزی 105 درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول افزود : در بخش خدمات اعتبارات، اعتبار اسنادی و بروات صادراتی در سال 94،618 میلیون دلار ثبت شده است که به نسبت سال قبل 60 درصد رشد یافته است. 
همچنین در بخش اعتبار اسنادی و بروات وارداتی 2 میلیارد و 160 میلیون دلار اعتبار گشایش یافت که به نسبت 93 معادل 320 درصد رشد را ثبت کرد.

صالح آبادی ادامه داد: جزو معدود بانک هایی بودیم که موفق شدیم از فایننس چین استفاده کنیم؛ این امر موجب شد آمار ال سی بانک توسعه صادرات بالا برود و بتوانیم از این منابع برای طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری داخلی استفاده کنیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت : مانده خالص تعهدات بانک یعنی ضمانت نامه ها و اعتبارات اسنادی که بانک توسعه صادرات صادر کرده است در سال 94 در مجموع 66 هزار و 204 میلیارد ریال بوده و به نسبت سال قبل 58 درصد رشد داشته است.

به گفته وب یکی از بحث های مهم در بانک توسعه صادرات جذب منابع است. براساس آمار سال 94 مانده سپرده های ریالی نزد بانک به 13 هزار و 211 میلیارد ریال در این سال رسید و 81 درصد رشد را در مقایسه با سال 93 ثبت نمود.

صالح آبادی در پایان به بخش منابع ارزی بانک اشاره نمود و گفت: مانده سپرده های ارزی در پایان سال 94 معادل 1 میلیارد و 385 میلیون دلار بوده که 164 درصد رشد را به نسبت سال قبل تجربه کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: