کد خبر: ۷۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۰۹ تير ۱۳۹۵ - 29 June 2016
ماندگاری شاخص کل بورس در کانال 74 هزار واحدی دوام زیادی نداشت و امروز (چهارشنبه) شاخص کل با 250 واحد کاهش به رقم 73 هزار و 940 واحد بازگشت.
 ماندگاری شاخص کل بورس در کانال 74 هزار واحدی دوام زیادی نداشت و امروز (چهارشنبه) شاخص کل با 250 واحد کاهش به رقم 73 هزار و 940 واحد بازگشت.

به گزارش ایرنا، روند صعودی شاخص کل بورس که از نخستین روز این هفته آغاز شده بود در آخرین ساعت کاری هفته متوقف شد و مسیری معکوس یافت.
در معاملات امروز یک میلیارد و 448 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از دو هزار و 719 میلیارد ریال در 90 هزار و 14 نوبت خرید و فروش شد.

سهم اصلی را در افت شاخص کل در معاملات امروز، نمادهای پالایشی و نفتی بر عهده داشتند به طوری که نمادهای پارسان (گسترش نفت و گاز پارسیان)، شبندر(پالایش نفت بندرعباس)، کچاد (معدنی و صنعتی چادرملو)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و رمپنا (گروه مپنا) با افت خود، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بر جای گذاشتند.

از سوی دیگر، نمادهای خساپا (ساپیا) و تاپیکو (سرمایه نفت، گاز و پتروشیمی تامین) با تاثیر مثبت، مانع افت بیشتر شاخص شدند.

همه شاخص های اصلی بازار سرمایه امروز، افت کردند و بر این اساس شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 90 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 31 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 25 واحد، شاخص آزاد شناور 297 واحد، شاخص بازار اول 243 واحد و شاخص بازار دوم 139 واحد کاهش یافت.
بالاترین رشد قیمت نیز به حق تقدم سیمان فارس و خوزستان، نیرو محرکه، توسعه معادن روی ایران، صنایع جوشکاب یزد و سرمایه گذاری بوعلی تعلق داشت.

سخت آژند، مس شهید باهنر، سرمایه گذاری اعتبار ایران، سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران و محورسازان ایران خودرو نیز دارای بیشترین کاهش قیمت بودند.

** پیش بینی تغییر مسیر بورس تا پایان تیرماه
با آغاز فصل تابستان موعد انتشار گزارش های سه ماهه آغاز شده و بازار سرمایه برای تصمیم گیری های جدید، به این گزارش ها چشم دوخته است. بر این اساس، پیش بینی می شود وضعیت معاملات بورس در هفته های آتی بهبود یابد.

«محمدحسن شمسی» مدیرعامل کارگزاری دانا، به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: به نظر می رسد با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عملکرد شرکت های بزرگ تغییرات جدیدی در گزارش های مالی سه ماه آنها رخ ندهد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه شرکت هایی می توانند تابستان امسال با انتشار گزارش های خود در شرایط مناسب تری قرار بگیرند، گفت: با توجه به افزایش قیمت فلزات اساسی و همچنین رشد حجم فروش در این شرکت ها، به نظر می رسد گزارش های سه ماهه این گروه بهتر از سایر صنایع باشد.

وی افزود: در ماه های گذشته قیمت جهانی فلزات اساسی افزایش یافته است و احتمالا این اتفاق در گزارش های بهارانه این شرکت ها تاثیر گذار خواهد بود.
شمسی گفت: این روزها بازار بیشتر در شرایط انتظار قرار دارد و برای تصمیم گیری های جدید به گزارش های سه ماهه چشم دوخته است.

وی افزود: البته در بهار امسال در وضعیت سود، زیان، تولید و فروش شرکت ها، اتفاق جدیدی رخ نداده است بنابراین نباید در انتظار تغییر بسیار بزرگی بود.
این کارشناس ادامه داد: این روزها بازار سرمایه بیشتر در مسیر اصلاح قیمت ها حرکت کرده است. به نظر من تا پایان تیرماه و پس از انتشار گزارش های سه ماهه، مسیر کنونی متوقف می شود و بازدهی بازار سرمایه افزایش می یابد.

وی سیاست های اقتصادی دولت برای مهار تورم را مفید دانست و گفت: دولت به خوبی توانست تورم را کنترل کند و به نظر می رسد برای به حرکت درآوردن چرخ های تولید و افزایش رشد و رونق اقتصادی به دنبال راهکارهای جدیدی باشد.

مدیرعامل کارگزاری دانا بهبود بازار سرمایه را در گرو عملکرد مناسب شرکت‌های فعال در این بازار دانست و بیان کرد: برای آنکه بازار سرمایه رونق پیدا کند، باید بنگاه‌های اقتصادی سودآوری مناسبی داشته باشند.

وی چشم انداز اقتصادی کشور را روشن ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون روابط ایران با کشورهای خارجی احیا شده و از سوی دیگر با رفع برخی محدودیت‌ها، روابط بانکی بین المللی نیز از سر گرفته شده است، بنابراین می توان شرایط روشنی برای آینده اقتصادی کشور متصور شد. 
این کارشناس بازار سرمایه به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اشاره کرد و افزود: کاهش نرخ سپرده بانکی باعث کاهش هزینه تامین مالی شرکت ها از سیستم بانکی می شود که یکی دیگر از مشوق‌های تولید است و همچنین باعث اقبال سهامداران به بازار سرمایه خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: