کد خبر: ۷۵۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۵ - 29 June 2016
برنامه‌ریزانِ به‌یغمارفتن پول نفت چه کسانی بوده‌اند
رئیس‌جمهوری در همایش گرامیداشت هفته قوه ‌قضائیه گفت: «احکام قضائی باید وجدان عمومی جامعه را راضی کند». حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه در همایش گرامیداشت هفته قوه ‌قضائیه که با حضور سران قوا در سالن اجلاس سران برگزار شد بر روشن‌شدن ابعاد تاراج پول نفت و برنامه‌ریزان آن تأکید کرد.

او گفت: «آنچه برای مردم مهم است ختم یک پرونده نیست. بالاتر از ختم پرونده ختم سؤالاتی است که در اذهان مردم است. مهم‌تر از ختم یک پرونده پاسخ به سؤالات اذهان مردم است؛ قوه ‌قضائیه ما باید هم پرونده را ختم کند و هم به سؤالاتی که در ذهن مردم است پایان دهد؛ ثمره آن هم ایجاد امنیت و هم اعتماد بیشتر مردم به دستگاه قضاست».

رئیس‌جمهوری گفت: «اگر موضوع اعتماد مردم به نظام که یک بخش بزرگ آن قوه ‌قضائیه، یک بخش آن دستگاه اجرائی و بخش دیگر قوه ‌مقننه و سایر ارکان دیگر فعال در کشور است، حاصل نشود یا تضعیف شود، بی‌تردید بزرگ‌ترین سرمایه را که سرمایه اجتماعی است، از کف داده‌ایم».

روحانی گفت: «نخستین مسئولیت قوه ‌قضائیه ایجاد اعتماد بیشتر در جامعه است چون مردم اگر هم روزی به دستگاه اجرائی و مقننه بی‌اعتماد شوند، دلشان می‌خواهد اعتماد نهایی‌شان به دستگاه قضائی و پای میز محاکمه باشد، جایی که احساس کنند فریادرس نهایی مردم؛ قوه ‌قضائیه، قضات و دستگاه قضائی کشور است».

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «ما دنبال این نیستیم که دیگران برای ما کف می‌زنند یا نمی‌زنند، مهم این است که ما در پیشگاه وجدان خود و افکار عمومی جهانیان چگونه عمل می‌کنیم و چگونه عدل اسلامی را به رخ جهانیان می‌کشیم که اینجا سرزمین مولای متقیان علی(ع) است».

روحانی تأکید کرد: «اگر اموال مردم، پول بیت‌المال و پول نفت مردم را عده‌ای به تاراج و یغما بردند، مردم ما می‌خواهند بدانند که این ساماندهی از کجا بوده است؟ چه کسانی مجوز صادر و برنامه‌ریزی کرده‌اند؟ این پول چگونه در اختیار افراد قرار گرفته است؟ به کجا رفته است؟ در اختیار چه کسانی قرار گرفته و کجا مصرف شده است؟»

مردم باید احساس کنند قوه ‌قضائیه حامی آزادی آنان است
رئیس قوه ‌مجریه ادامه داد: «نکته دوم آنکه در جامعه ما مردم باید احساس کرامت و عزت کنند. در جامعه ما باید حقوق شهروندی مردم محترم شمرده شود؛ اگر مردمی در جامعه‌ای احساس تحقیر کنند، ممکن است به هر گناهی و خیانتی دست بزنند». روحانی تصریح کرد: «سالم‌سازی جامعه از جایگاه مردم و احساس عزت و سربلندی خود مردم آغاز می‌شود، مردم باید احساس کنند به حقوق، آزادی و حقوق عمومی آنها احترام گذاشته می‌شود».

او یادآور شد: «در اصل ١٥٦ قانون اساسی غیر از وظایفی که برای قوه ‌قضائیه مشخص شده است، احقاق حقوق عمومی، حقوق عامه و عمومی مردم و گسترش عدل و آزادی است. مردم باید احساس کنند قوه ‌قضائیه حامی آزادی آنان است؛ اگر دستگاه دیگر یا قوه دیگر به حقوق و آزادی مردم تجاوزی انجام می‌دهد، قوه ‌قضائیه آزادی مردم را تضمین می‌کند. نباید مردم احساس کنند که قوه ‌قضائیه تنها و تنها با مجرم برخورد می‌کند که البته جزء وظایف مهم این قوه است، باید احساس کنند قوه ‌قضائیه از آزادی آنها، حقوق عمومی آنها و عدل و عدالت در جامعه هم دفاع می‌کند».

روحانی تصریح کرد: «اگر این رابطه بین مردم و قوه ‌قضائیه به وجود آمد آن‌گاه در آن جامعه اجرای قانون و مبارزه با مفسدین و مجرمین با کمک و حمایت مردم آسان‌تر و به‌خوبی عملیاتی خواهد شد؛ یعنی جامعه‌ای که کاملا به مسیر عادلانه قوه ‌قضائیه اعتماد دارد».

رئیس‌جمهوری در بخش ابتدایی سخنان خود با یادآوری ایام سوگواری شهادت مولی‌الموحدین علی(ع) گفت: «در ایامی هستیم که به نام امیرالمومنین، اسوه عدالت و دادگستری در تاریخ است و زندگی او صدای عدالت انسانیت همه مظلومین و محرومین است. او حتی نسبت به قاتل خود هم توصیه به عدل کرد».

روحانی ادامه داد: «امیرالمومنین(ع) آن دادگستری است که نسبت به قاتل خود هم توصیه می‌کند حتی در شیوه اجرای عدالت که مبادا از حد و حدود الهی تعدی شود و در برابر یک ضربتی که او زده است فقط یک ضربت زده شود و سراسر جامعه اسلام و کوفه را به بهانه قتل امیرالمونین(ع) تبدیل به حمام خون نکنند».

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «او مَثَل اعلی و اسوه بزرگ است و باید به وجود و قضاوت‌هایش در برابر همه جهانیان و همه مدعیان حقوق‌ بشر و عدالت افتخار کنیم».

روحانی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی خاطرنشان کرد: «یاد کنیم از معمار بزرگ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوه ‌قضائیه شهید آیت‌الله بهشتی، شخصیتی کم‌نظیر در تاریخ روحانیت است. او در فهم احکام دین و فقیه‌بودن به معنای واقعی کلمه، در آشنایی با جهان و جهان‌دیده‌بودن و در مدیریت فوق‌العاده بود و ادب، اخلاق و نظمی بی‌نظیر داشت، که سابقه‌ دیگری را نمی‌شناسیم. از لحاظ نظم در زندگی همانند او، فروتنی، تواضع و بالاخره مظلوم‌زیستن و مظلوم چشم از جهان فروبستن که هیچ جمله‌ای نمی‌تواند بهشتی را تعریف کند جز کلام امام(ره) که فرمود بهشتی یک ملت است».

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «او بنیان‌گذار قضای اسلامی نوین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. اگر بخواهیم در قضا و قوانین از علمای بزرگ نام ببریم از شهید مدرس در آغاز مشروطه و شروع تدوین قوانین و از شهید بهشتی در آغاز تدوین قوانین در نظام جمهوری اسلامی می‌توان یاد کرد». روحانی بر وجود قوه ‌قضائیه قوی، به‌روز و چابک تأکید کرد و گفت: «قوه ‌قضائیه باید پناهگاهی برای مردم سرزمین ما باشد و اگر مردم به‌راحتی می‌توانند سر بر بالین استراحت بگذارند به دلیل وجود یک قوه ‌قضائیه توانا است».

مردم می‌خواهند بدانند قوه ‌قضائیه با عاملان حمله به یک سفارت خارجی چگونه برخورد کرده است؟
رئیس‌جمهوری بر شفافیت عملکرد قوه ‌قضائیه و اطلاع‌رسانی آن به مردم تأکید کرد و گفت: «مردم می‌خواهند بدانند اگر عده‌ای خودسر به یک سفارت خارجی، برخلاف قانون و برخلاف امنیت عمومی کشور حمله کردند، قوه ‌قضائیه چگونه برخورد می‌کند».

روحانی افزود: «مردم می‌خواهند بدانند با عاملان و آمران این اقدام که به خوبی روشن هستند، قوه ‌قضائیه چگونه برخورد می‌کند و چگونه اجرای این حکم به سمع و نظر مردم می‌رسد. این به معنای آن است که یک کشور در برابر امنیت سفارتخانه‌های خارجی مسئولیت دارد و امنیت آن سرزمین را بر دوش و برعهده گرفته است».

روحانی ادامه داد: «همه مردم ما اگر شب به‌راحتی می‌توانند در کنار خانواده خود سر به بالین استراحت بگذارند، به دلیل وجود یک قوه ‌قضائیه تواناست».

روحانی تصریح کرد: «در هیچ کشوری امنیت کشور حفظ نخواهد شد مگر آنکه مردم در پناه یک قوه ‌قضائیه بی‌طرف، عالم و کارا در زمینه رفع مخاصمات و مبارزه با مجرمان و ایجاد عدل و داد در جامعه، باشند».

رئیس شورای‌عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: «اگر سرمایه‌ای از خارج از کشور وارد این سرزمین می‌شود، باز هم به اعتماد یک قوه ‌قضائیه سالم و عادلانه در این کشور است».

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود به برجام و مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: «بزرگ‌ترین هدف ما در برجام، ایجاد شرایط مناسب در داخل کشور برای رونق اقتصادی و اشتغال نسل جوان بود»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: