در گزارش تارنمای رادیو صدای آلمان (دویچه وله) آمده است: بر اساس ارزیابی فرونتکس حدود 300 هزار پناهجو در سال 2016 با قایق از دریای مدیترانه به سمت اروپا سفر خواهند کرد.
روزنامه آلمانی 'بیلد' به نقل از کلاوس روسلر، مدیر اجرایی فرونتکس نوشت: «گمان میبریم که هر هفته 10هزار نفر از لیبی وارد اروپا شوند.»
یکی از دلایل افزایش میزان عبور پناهجویان و مهاجران از مسیر لیبی، تشدید حضور گشت دریایی اروپاست.
روسلر می گوید: «قاچاقچیها به این دلیل پناهجویان را در قایقهای کوچک به سمت اروپا میفرستند، چون میدانند گشتهای دریایی آنها را نجات میدهند و این راه حلی برای ورود آنها به قاره سبز است.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که تا میانه ماه ژوئن 2016، بیش از 50 هزار پناهجو با کمک قایق خود را به ایتالیا رساندهاند.
دولتهای عضو اتحادیه اروپا نیز میگویند عده بسیار زیادی از آوارگان و پناهجویان در لیبی در صددند تا خود را به اروپا برسانند.
توماس دمزیر وزیر کشور آلمان به تازگی گفته است حدود یک میلیون جنگ زده در لیبی در انتظار سفر به اروپا هستند. دمزیر از تشکیلات حرفهای قاچاقچیها یاد کرده که با شگردهای کاملا به روز، جابجایی آوارگان را سازماندهی و هدایت میکنند.
سازمان بینالمللی مهاجرت (IOM) نیز برآورد وزیر کشور آلمان را تایید کرده و میگوید حدود یک میلیون مهاجر و پناهجو در لیبی در انتظار ورود به قاره اروپا هستند.
نماینده این سازمان در امور لیبی میگوید: «البته کسی نمیداند چه میزان از آنها قصد ورود به اروپا را دارند.»
در این میان، پیوسته آوارگان بیشتری در طی مسیر مدیترانه از لیبی به سمت ایتالیا جان میبازند و در دریا غرق میشوند.
سازمان بینالمللی مهاجرت میگوید که از آغاز سال 2016 تا کنون، 3400 نفر در مدیترانه ناپدید شدهاند و این رقم به مراتب از آمار سال گذشته بالاتر است.
در مقایسه با پنج ماهه نخست سال 2015، این میزان 12 درصد رشد داشته است. این منبع خبری یادآور شد: بیشترین تعداد قربانیان در ماههای آوریل، مه و ژوئن بوده است که از هر هزار نفر، 50 نفر در راه رسیدن به اروپا جان باختهاند. نظیر این آمار در سال 2015 در ماههای فوریه و آوریل مصداق داشت.
مسیر مدیترانه در سراسر جهان، خطرناکترین راه برای فرار محسوب میشود. به گفته سازمان جهانی مهاجرت، 80 درصد کلیه سوانح و فجایع انسانی در دنیا در این مسیر ثبت میشود. علت اصلی چنین وضعی، طولانی بودن مسیر و نیز بی رحمی و سودجویی قاچاقچیان عنوان میشود.
یکی از سخنگویان این سازمان میگوید: قاچاقچیها تنها ظرف چند دقیقه انبوه آوارگان را سوار قایقهایی میکنند که کمترین امکانات ایمنی را دارند. اکثر اوقات سرنشنیان این قایقها دو برابر ظرفیت آنها هستند. قایقهایی که به طور مستقیم از طریق شهر بنغازی در شرق لیبی یا از مصر شروع به حرکت میکنند، مسیری به مراتب طولانیتر را طی میکنند و به ناچار خطرات بیشتری از جمله واژگونی در کمین آنهاست.