کد خبر: ۷۳۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - 17 June 2016
مشاور کانون شوراهای اسلامی کار تهران با بیان اینکه واردات کالاهای مشابه تولید داخل و بی توجهی به منابع مالی عامل تعطیلی کارخانه‌ها است، گفت: کارخانه ارج از 3 سال گذشته درگیر مشکلات فراوان شد.
مشاور کانون شوراهای اسلامی کار تهران با بیان اینکه واردات کالاهای مشابه تولید داخل و بی توجهی به منابع مالی عامل تعطیلی کارخانه‌ها است، گفت: کارخانه ارج از 3 سال گذشته درگیر مشکلات فراوان شد.

داوود قادری در گفت‌وگو با  فارس، درباره وضعیت کارخانه‌های تولیدی کشور و همچنین روند فعالیت آنان اظهار داشت: آمار دقیقی از تعطیلی کارخانه‌ها در دست نیست، اما اکثر تولیدکنندگان با کمترین میزان ظرفیت، هزینه‌های تولید را نیز پوشش نمی‌دهند.

وی افزود: بسیاری از کارخانه‌ها نیز به دلیل لزوم پاسخگویی به سهامداران و تداوم فعالیت در تابلوهای بورس، عدم تعطیلی و فعالیت خود را بروز نمی‌دهند و فعالیت‌ آنان در 2 یا 3 سال گذشته به سمت اقدامات غیر عملیاتی رفته است.

این کارشناس بازار کار درباره وضعیت این روزهای کارخانه ارج، تصریح کرد: کارخانه ارج که از 80 سال قبل در تولید لوازم خانگی فعالیت می‌کرد از 3 سال گذشته درگیر مشکلات فراوانی شد و عدم توجه به مطالبات آن، کارخانه را به سمت ورشکستگی کشاند.

قادری افزود: فعالیت‌های این کارخانه در سال‌های گذشته به طوری انجام می‌شد که حتی هزینه‌های تولید نیز پوشش داده نمی‌شد و حتی از نقطه سر به سر نیز پایین‌تر آمد؛ یکی از موانع و مشکلات موضوع واردات بود که کنترل نشد. 

وی با تاکید بر اینکه ورود کالاهای مشابه از مبادی مختلف تولیدکنندگان را با چالشی جدی مواجه کرده است، گفت: در کنار این موارد عدم توجه به تولید از منظر پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت،‌معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای، گمرکی و حتی عوارض مختلف تولید از دیگر عوامل بحران در بین بنگاه‌های تولیدی است.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده کالا بر اثر افزایش هزینه‌ها و صدور عوارض‌ مختلف افزایش پیدا کرد و این موضوع موجب شد تا محصولات داخلی قدرت و توان رقابت با کالاهای خارجی را نداشته باشد، علاوه بر این واردات کالاهای مشابه با قیمتی ارزان‌تر خانواده‌ها را به سمت استفاده از این نوع کالاها سوق داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از وضعیت کارخانه قند ورامین که 81 سال قدمت دارد، اطلاع دارید یا خیر، گفت: خبر تعطیلی این کارخانه در رسانه‌ها منتشر شده، اما درباره وضعیت آن اطلاع دقیقی ندارم؛ در این باره کاملا واضح و روشن است که افزایش هزینه‌های مالی در کنار نبود بازار مصرف قطعا از مشکلات جدی این کارخانه تولید قند و شکر بوده است.

قادری گفت: به عنوان مثال اگر نیاز قند و شکر داخل یک هزار تن است و از طرفی 1200 تن قند و شکر وارد کشور شود، قطعاً کارخانه‌های داخلی را به سمت ورشکستگی می‌کشاند، چرا که وارد کنندگان با در دست داشتن قیمت مناسب، قدرت توزیع در سطح کشور را دارند.

انتهای پیام/ب
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: