کد خبر: ۷۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - 14 June 2016
یک کارشناس بازار سرمایه در تحلیل افت شاخص بورس طی روزهای اخیر گفت:گزارشات و خبرهای منتشر شده از مجامع شرکتها این روزها نشان از عدم تاثیرپذیری سودآوری بنگاهها از برجام دارد که اثر منفی خود را نیز بر معاملات گذاشته است.
یک کارشناس بازار سرمایه در تحلیل افت شاخص بورس طی روزهای اخیر گفت:گزارشات و خبرهای منتشر شده از مجامع شرکتها این روزها نشان از عدم تاثیرپذیری سودآوری بنگاهها از برجام دارد که اثر منفی خود را نیز بر معاملات گذاشته است.

علی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص دلایل ریزش های پیاپی شاخص و قیمت سهام در بورس گفت: افت چند روز گذشته بازار موجب شد شاخص بورس به کمترین مقدار خود از اواسط بهمن سال گذشته تاکنون برسد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در گام نخست باید هیجان غالب بر معاملات را به عنوان دلیل اصلی عدم ثبات بورس عنوان کرد که موجب می شود بدون هیچ پایه و منطقی و با کوچکترین شایعه، صف های خرید و فروش در بازار سهام تشکیل شود و این موضوع باعث می شود هیجان زدگی معامله گران به افت یا رشد بی دلیل بازار کمک کند.

وی اضافه کرد: جدای از این موضوع عواملی همچون رفتار سنتی بازار سهام در ماه رمضان و برآورده‌ نشدن انتظارات سرمایه گذاران از گزارشات منتشر شده از مجامع شرکتها نیز موجب ادامه ریزش قیمتها و شاخص بورس در این روزها شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: صرف نظر از این موضوعات، نگاه کوتاه‌مدت معامله گران برای کسب سود همیشه به عنوان یکی از مشکلات بورس مطرح بوده که با روح بازار سهام که تامین مالی و کسب بازده در میان و بلندمدت است در تضاد می باشد.

وی گفت: از سوی دیگر نیز با وجود امیدهای فراوانی که دولت یازدهم و تیم اقتصادی آن به اجرای برجام و رفع تحریم ها بسته اند، در عمل تاکنون اتفاق بنیادی در اقتصاد رخ نداده است که این موضوع موجب شده انتظارات سرمایه گذاران و معامله گران در بورس از رفع تحریم و و اجرای برجام برآورده نشده و به جو روانی منفی در بازار سهام دامن بزند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته تاثیرپذیری اقتصاد و در پی آن بازار سهام از رفع تحریم ها و اجرای برجام موضوعی زمان بر است که باید وقوع آن را در بلندمدت انتظار داشت، با این حال گزارشات و خبرهای منتشر شده از مجامع شرکتها این روزها نشان از عدم تاثیرپذیری سودآوری بنگاهها از برجام دارد که اثر منفی خود را نیز بر معاملات گذاشته است.

وی اذعان داشت: ادامه رکود اقتصادی هم خبر خوشی برای بازار سهام نیست و تا زمانی که چرخه اقتصاد به رونق نیفتد نباید انتظار رشد متعادل و مداوم شاخص و قیمتها را در بورس کشور داشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: