کد خبر: ۷۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - 09 June 2016
نیروهای اعزامی اتحادیه آفریقا به سومالی توانستند حمله شبه‌نظامیان گروه الشباب را با وارد کردن تلفات سنگین به آنها دفع کنند، این درحالی است که الشباب مدعی کشته شدن 60 نیروی اتحادیه آفریقا شد.
به نقل از خبرگزاری بی.بی.سی، سخنگوی ائتلاف نظامی اتحادیه آفریقا که به منظور حمایت از دولت سومالی در آن کشور مستقر شده  (پنجشنبه) گفت که این نیروها توانستند حمله سنگین شبه‌نظامیان الشباب را دفع کنند. او افزود که در این درگیری، 110 تن از مهاجمان کشته شده‌اند.

پیشتر، گروه الشباب گفته بود که یک عامل انتحاری این گروه با یک خودروی بمب‌گذاری شده پایگاه اتیوپی را در سومالی که یکی از واحدهای اعزامی اتحادیه آفریقا مستقر در منطقه است هدف حمله قرار داده و در جریان این عملیات، بیش از 60 تن از آنان کشته‌ شدند.

الشباب در اولین گزارش در مورد این عملیات، که شامگاه گذشته اجرا شد، از کشته شدن 43 تن از نیروهای اعزامی خبر داده بود اما بعدا سخنگوی نظامی گروه این رقم را به 60 تن افزایش داد. به گفته او، 16 تن از شبه‌نظامیان الشباب هم در این عملیات کشته شدند.

نیروهای اعزامی سازمان اتحادیه آفریقا از واحدهایی از ارتش بروندی، اتیوپی، جیبوتی، کنیا و اوگاندا تشکیل یافته است. سخنگوی این نیروها گفته است که در حمله شامگاه گذشته الشباب، به این نیروها تلفاتی وارد نشد.

اهالی محلی گفته‌اند که حمله الشباب با انفجار انتحاری یک خودرو در مدخل پایگاه نیروهای اتحادیه آفریقا آغاز شد و پس از آن، افراد مسلح این گروه وارد پایگاه شدند و بین آنان و نفرات مستقر در این پایگاه درگیری روی داد. این درگیری صبح امروز خاتمه یافت.

الشباب این شیوه حمله را از سال گذشته به اجرا گذاشته و در این مدت توانسته است چند قرارگاه عملیاتی واحدهای اعزامی از بروندی، اوگاندا و کنیا را تصرف کند. کشورهای عضو نیروهای اعزامی اتحادیه آفریقا از اعلام تلفات نیروهای خود خودداری کرده‌اند اما احتمال می‌رود که در جریان این درگیری‌ها، تلفات قابل توجهی را متحمل شده باشند.

پنج سال پیش، نیروهای اتحادیه آفریقا توانستند گروه الشباب را که گفته می‌شود با شبکه القاعده مرتبط است، از موگادیشو، پایتخت سومالی، بیرون برانند و زمینه استقرار دولت این کشور را در پایتخت فراهم آورند. با این همه، الشباب همچنان به عملیات نظامی و همچنین اقداماتی مانند بمب‌گذاری و حملات انتحاری به منظور سرنگون کردن دولت سومالی ادامه داده است.

معمولا الشباب عملیات خود را در ماه رمضان شدت می‌بخشد و به خصوص انتظار می‌رود شدت این حملات در سال جاری بیشتر باشد. قرار است طی چند ماه آینده، تغییراتی در سطح رهبری دولت سومالی صورت گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: