مقصود اسعدی سامانی اعلام کرد: آنچه از سوی برخی مسئولان درباره احتمال صدور مجوز OFAK تا اواخر تیرماه مطرح شده تنها یک پیشبینی است و هنوز مسئولان ما صحبتی نهایی و قطعی در این رابطه نکردهاند. البته آمریکاییها برای صدور این مجوز سیستم خاصی دارند که ما به طور دقیق از آن اطلاعی نداریم.
وی با بیان اینکه وسواس موجود برای صدور مجوز واردات هواپیما به ایران درباره برخی از تحریمهایی است که همچنان باقی ماندهاند گفت: متاسفانه آمریکا با توجه به همین موضوع فروش هر هواپیما از سوی تمام شرکتهای هواپیماساز جهان را به ایران منوط به صدور این مجوز کرده است و مجوزهای مربوط به آن را تا زمان قطعی شدن نظرش نهایی نمیکند.
سامانی افزود: شرکتهای هواپیمایی ایرانی از مدتها قبل مذاکرات خود را با هواپیماسازان آغاز کردهاند و در صورت نهایی شدن فرآیند صدور این مجوزها میتوان امید داشت که در آینده نزدیک قراردادهایی در این رابطه منعقد شود.
به گزارش ایسنا، چند ماه پس از عقد پیش قرارداد رسمی میان ایران و فرانسه برای فروش 118 فروند ایرباس جدید به ایران ایر هنوز مذاکرات دو طرف برای نهایی کردن این قرارداد ادامه دارد و در کنار مسائل فنی باقی مانده، بحث صدور مجوز از سوی دولت ایالات متحده آمریکا نیز به عنوان مسئله جدی مطرح است.
در کنار ایرباس، شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز با مشکلات ایجاد شده از سوی دولت ایالات متحده دست و پنجه نرم کرده و پس از دریافت چند مجوز ابتدایی حالا به دنبال آن است که با دور زدن دلار، هواپیماهای خود را از طریق یورو به ایران بفروشد.