کد خبر: ۷۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - 01 June 2016
عضو کمیته اجرایی انجمن صنعت تایر با اعلام اینکه هنوز اثرات مثبت برجام در سطح اقتصاد کشور مشاهده نشده است، گفت: تنها خط اعتباری که متعلق به چین بود متوقف شده و منتظر رایزنی مسئولان برای آغاز دوباره است.
عضو کمیته اجرایی انجمن صنعت تایر با اعلام اینکه هنوز اثرات مثبت برجام در سطح اقتصاد کشور مشاهده نشده است، گفت: تنها خط اعتباری که متعلق به چین بود متوقف شده و منتظر رایزنی مسئولان برای آغاز دوباره است.

مصطفی تنها در گفت‌وگو با  تسنیم، با اشاره به اینکه صنعت تایر کشور امروز با دو دسته مشکل جدی روبرو است، اظهار داشت: در رابطه با مسائل جاری افزایش حجم واردات در طول چند سال اخیر شرایط سختی را برای تولیدکنندگان داخلی بوجود آورده است البته با تمهیدات وزارت صنعت مشکلات تا حدی کاهش یافته اما مقابله جدی آن همت تمام مسئولین را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه در طی این سال‌ها کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی را در تأمین مواد اولیه تحت فشار قرار داده است، افزود: خودروسازان نیز تعهدی به پرداخت مطالبات تولیدکنندگان تایر ندارند به نحوی که تاکنون 200 تا 300 میلیارد تومان بدهی به تولیدکنندگان تایر دارند که هنوز پرداخت نشده است.

عضو کمیته اجرایی انجمن صنعت تایر اضافه کرد: افزایش حجم مطالبات شرکت های تایرساز باعث شده تا امکان توسعه محصول و یا به روزرسانی ماشین آلات به دلیل کمبود نقدینگی در سطح واحدهای تولیدی نباشد.

تنها به رکود بازار طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: این موضوع در کنار سایر عوامل شرایط سختی را برای واحدهای تولیدی بوجود آورده است. اگر شرایط عادی بود شاید می‌توانستیم با کاهش حجم تولید از پس رکود حاکم بر بازار بربیایم اما امروز تجمیع مشکلات باعث شده تا نتوانیم فعالیت خود را به نحو احسن انجام دهیم.

وی با بیان اینکه امروز فرسایش عجیبی در سطح واحدهای تولیدی تایرساز ایجاد شده است، گفت: مجبوریم کمتر از ظرفیت و برای بقای واحد تولیدی فعالیت کنیم.

سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور در ادامه با اعلام اینکه هنوز اثرات مثبت برجام در سطح اقتصاد کشور مشاهده نشده است، افزود: هنوز بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی همکاری با تولیدکنندگان اروپایی ندارند و ما نمی‌توانیم نخستین گام برای توسعه محصول که همان نصب ماشین آلات به روز و استفاده از تکنولوژی جدید است را در اختیار داشته باشیم. این در حالی است که برای تولید یک محصول با کیفیت ارتباط با تکنولوژی‌های روز امری ضروری محسوب می‌شود.

تنها با اشاره به اینکه هیئت‌های تجاری مختلفی از کشورها به ایران سفر کرده‌اند، تصریح کرد: با این وجود ما در حوزه تایر فقط شاهد حرف و جلسه بودیم و حتی یک تفاهم نامه کوتاه نیز امضا نکرده‌ایم. 

وی با تأکید براینکه برای نوسازی خطوط تولید نیازمند گشایش خطوط اعتباری هستیم، اظهار داشت: برای جذب سرمایه گذاری‌های جدید باید خطوط اعتباری داشته باشیم اما متأسفانه با لغو تحریم‌ها هنوز در خطوط اعتباری با مشکل روبرو هستیم. در گذشته نیز فقط  از خطوط اعتباری چین استفاده می کردیم که آن هم مهلتش تمام شده و منتظر رایزنی مسئولین برای تمدید است.

عضو کمیته اجرایی انجمن صنعت تایر با اشاره به اینکه در کنار تمام موضوعات مطرح شده قاچاق نیز در صنعت تایر برحجم مشکلات افزوده است اظهار داشت: قاچاق تایر از مسیرهای مختلفی انجام می‌ شود و ما آمار دقیقی در این رابطه نداریم اما متأسفانه قاچاق تایرهای بی کیفیت و ارزان قیمت ضربات سختی را به تولیدکننده داخلی وارد کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: