کد خبر: ۷۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - 30 May 2016
براساس مصوبه مجلس امسال آب مشترکان پرمصرف در کل کشور بر اساس ضوابط قانونی قطع خواهد شد.
براساس مصوبه مجلس امسال آب مشترکان پرمصرف در کل کشور بر اساس ضوابط قانونی قطع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حمید چیت‌چیان امروز در حاشیه یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی با اشاره به وضعیت استان آذربایجان غربی گفت: به برکت باران‌های فراوان طرح‌های مختلف را برای این استان در نظر گرفته ایم.

وی گفت: امروز در کنار رودخانه ارس طرح تامین آب و شبکه آبیاری و زهکشی به مساحت بیش از 19 هزار هکتار آغاز می شود و قسمت قابل توجه این طرح در سال آینده افتتاح خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان این‌که چندین پروژه اجرای سد و شبکه آبیاری و زهکشی برای این استان در نظر گرفته شده، اظهار کرد: مساله‌ی مهم و حائز اهمیت در این استان وضعیت دریاچه ارومیه است.

احیای دریاچه ارومیه نزدیک است

وی تصریح کرد: با توجه به بارش‌های مناسب در حوزه دریاچه ارومیه و همکاری‌ شرکت‌ها و سازمان‌های متولی وزارت نیرو اقدامات وسیعی در حوزه دریاچه ارومیه صورت گرفت و می‌توان گفت که هم‌اکنون حال دریاچه ارومیه نسبت به سال‌های گذشته بهبود خوبی پیدا کرده است.

به گفته چیت‌چیان با توجه به شرایط پیش‌رو می‌توان به احیای دریاچه ارومیه در سال‌های آینده امیدوار بود. البته باید گفت که برای این مساله 26 طرح در ستاد احیای دریاچه ارومیه تصویب شده است.

وزیر نیرو با بیان این‌که بخشی از این طرح‌ها به عهده وزارت نیرو، بخشی به عهده وزارت جهاد کشاورزی و بخشی به عهده سازمان محیط زیست است، ادامه داد: در حال حاضر تمام این سازمان‌ها با جدیت کار خود را انجام می‌دهند و وزارت نیرو نیز که بار سنگینی را بر دوش دارد رسالت اصلی خود را اتمام پروژه احیای دریاچه ارومیه می‌داند.

وی در خصوص وضعیت تعادل‌بخشی و مقابله با چاه‌های غیرمجاز گفت: وزارت نیرو سیاست‌های متعددی را برای این مساله دنبال می‌کند. اولا قرار است قسمت قابل توجهی از تولید برق را به انرژی‌های تجدید‌پذیر منتقل کنیم که این مساله بیانگر عدم نیاز به آب است.

چیت‌چیان دومین راهکار برای این مساله را تغییر برج خنک‌کن نیروگاه‌ها از تر به خشک عنوان و اظهار کرد: این مساله میزان نیاز به آب را کاهش می‌دهد. علاوه بر این نیز در نیروگاه‌هایی که آب مصرف می‌شود پساب حاصل از فاضلاب را جایگزین استفاده از چاه یا آب‌های سطحی می‌کنیم و بدین ترتیب به تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی کمک خواهد شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: با راهکارهای در نظر گرفته شده می‌توان میزان مصرف آب را کاهش داد و به جای آب خام از پساب فاضلاب استفاده کرد که این موضوع تاثیرات بسیار خوبی را برجای می‌گذارد.

وی در خصوص وضعیت صادرات برق گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته قرار است که صادرات برق به کشورهای همسایه افزایش یابد همچنین با بخش دیگری از کشورها که قبلا با آنها صادرات نداشته‌ایم مذاکراتی برای ایجاد خطوط برق صورت گرفته است.

چیت‌چیان با بیان این که در مورد صادرات برق به اروپا هنوز به طرح مشخصی نرسیده‌ایم، اظهار کرد: براساس مذاکرات صورت گرفته با مدیر عامل منشور انرژی قرار شد که زمینه‌ی صادرات به کشورهای اروپایی ایجاد شود و بتوان از این طریق میزان قابل توجهی برق و گاز به کشورهای اروپایی صادر کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: