کد خبر: ۶۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 04 May 2016
سخنگوی وزارت ارشاد با طبیعی دانستن مشکلات نمایشگاه کتاب در روزهای اول با توجه به انتقال آن به شهر آفتاب گفت: مشکلات نمایشگاه کتاب را به طور ضربتی پیگیری می‌کنیم.
در نخستین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب (چهارشنبه، 15 اردیبهشت) نشست خبری حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. این نشست در حالی برگزار شد که آلودگی صوتی بیش از اندازه در محل برگزاری به اعتراض جمعی از اهل رسانه انجامید و تعدادی از خبرنگاران به دلیل آلودگی صوتی بیش از اندازه به نشانه اعتراض به این شکل برگزاری نشست خبری، برنامه را ترک کردند.

نوش‌آبادی در این نشست ابتدا به فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد و گفت: ما در مجموع 63 نمایندگی رایزنی فرهنگی در کشورهای مختلف داریم. البته ظرفیت‌های فراوانی در این حوزه وجود دارد و می‌توانیم نمایندگی‌های بیشتری در حوزه تعاملات فرهنگی با دیگر کشورها داشته باشیم. امیدواریم در فضای جدید پس از برجام سطح تعاملات خود را با کشورهایی که تا به حال امکان برقراری رایزنی فرهنگی در آنها نداشته‌ایم بلال ببریم.

او افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقش مهمی در ارتباطات فرهنگی دارد و بار اصلی دیپلماسی فرهنگی کشور بر روی دوش این سازمان است.

نوش‌آبادی سپس به برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب اشاره کرد و گفت:‌ ممکن است در آغاز هر کار بزرگی مثل نمایشگاه کتاب مشکلاتی وجود داشته باشد که با توجه به انتقال مکان نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب این مشکلات در روزهای اول طبیعی است. اما امیدواریم در حداقل پنج سالی که قرار است نمایشگاه کتاب به صورت رایگان در شهر آفتاب برگزار شود همکاری ‌نهادها با وزارت ارشاد ادامه داشته باشد تا نمایشگاه کتاب به خوبی برگزار شود.

او در ادامه افزود: از شهرداری تهران به دلیل مساعدت‌های خاصش برای فراهم کردن این مکان سپاسگزاریم.

نوش‌آبادی سپس به مشکلات نشر کتاب و وضعیت کتابخوانی کشور اشاره کرد و گفت: امروز ما در کشور این کاستی و ضعف را داریم که باعث شده کتابخوانی در نقطه مطلوبی نباشد. در حال حاضر یکی از مشکلات ما این است که در همه محیط‌ها مثل هتل‌ها، فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها، قطارها و اتوبوس‌ها امکان دسترسی به کتاب وجود ندارد. ما باید به دنبال ایجاد نهضت کتابخوانی باشیم.

سخنگوی وزارت ارشاد در بخشی از صحبت‌هایش گفت: امسال تلاش کردیم کمیته نظارت محتوایی نمایشگاه را نیز فعال کنیم. بخش زیادی از کتاب‌های نمایشگاه مربوط به ناشران خارجی است و طبیعی است که باید بر آن‌ها هم نظارت محتوایی و هم نظارت شکلی را داشته باشیم. نباید اجازه دهیم کتاب‌هایی که با فرهنگ و آر‌مان‌های ما در تضاد است عرضه شود. از جمله کتاب‌های تبلیغ افراطی‌گری مذهبی و قومی که از ورود و عرضه آن‌ها در نمایشگاه کتاب جلوگیری شده است.

او همچنین به استقبال بازدیدکنندگان در روز نخست نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: این میزان از استقبال در روز نخست نمایشگاه برای ما دور از انتظار بود. طبیعی است که با توجه به انتقال نمایشگاه به مکانی جدید و در ساختار جدید ما نیز با مشکلاتی مواجه شویم اما به طور ضربتی در حال پیگیری هستیم تا این مشکلات برطرف شود.

نوش‌آبادی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره‌ پایین آمدن تیراژ کتاب‌ها گفت: گرانی کتاب و همچنین گرایش مردم به سمت استفاده از شبکه‌های مجازی از علت‌های افت تیراژ کتاب‌ها هستند. اما با این حال موضوع کتاب‌ها تنوع پیدا کرده است. همچنین بسیاری از کتاب‌ها بدون مجوز قانونی به صورت الکترونیکی در فضای مجازی منتشر می‌شود که این موضوع هم به دلیل ضعف‌های قانونی که وجود دارد خود در کاهش تیراژ کتاب تاثیر داشته است.

او تاکید کرد:‌ در گذشته میانگین تیراژ کتاب‌ها 10 هزار نسخه بود اما امروز این میانگین به هزار نسخه رسیده است.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 15 تا 25 اردیبهشت در شهر آفتاب برگزار می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: