کد خبر: ۶۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 30 April 2016
اکنون که با آغاز اجرای برجام شرایط اقتصادی کشور در حال تغییر است و صنعت بیمه دوران سخت و دشوار تحریم های بین المللی را با تلاش بی وقفه پشت سر گذاشته است ،جای آنست که صنعت بیمه با بهره گیری از این تجربه و با اعتماد به نفس بیشتر از فرصت های پیش رو بهره برداری نماید.
بیمه عبدالله آستین، کارشناس بیمه - اکنون که با آغاز اجرای برجام شرایط اقتصادی کشور در حال تغییر است و صنعت بیمه دوران سخت و دشوار تحریم های بین المللی را با تلاش بی وقفه پشت سر گذاشته است و بر این سیاق که " اگر خدا خواهد عدو شود سبب خیر" تجربه ارزشمندی از این دوران بدست آورده است،جای آنست که صنعت بیمه با بهره گیری از این تجربه و با اعتماد به نفس بیشتر از فرصت های پیش رو بهره برداری نماید. برای مثال همانطور که با خرید پوشش های اتکایی مورد نیاز کشور، در واقع واردات بيمه به داخل انجام مي شود در زمينه قبولی ریسک از سایر کشورها، یعنی صادرات بیمه نيز فعالانه عمل کند.

 مقامات مسئول از جمله وزیر محترم اقتصاد و دارائی نیز بر این مهم تاکید کرده اند. بر متخصصان و اندیشمندان صنعت بیمه روشن است که فعال شدن در این عرصه، نیازمند تحقق پیش شرط هایی است که بدون کسب آنها، سخن گفتن از صادرات خدمات بیمه ای شعاری بیش نخواهد بود.

بدون شک همه صاحب نظران بیمه ای بر این عقیده هم نظرند که اولین ضرورت در این مسیر، رتبه بندي شرکت های بیمه داخلی، توسط نهادهاي رتبه بندی معتبر بين المللي است. بازارهاي مالي در دنیا با شرکت های بیمه ای همکاري مي کنند که داراي رتبه بندي بين المللي هستند، بنابراين شرکت هاي بيمه براي همکاري با بازارهاي خارجي بايد رتبه بندي داشته باشند.

شرکت هاي بيمه با رفع تحريم ها و در دوران پساتحريم امکان اخذ این رتبه بندي ها را دارند و اين در حالي است که در شرايط تحريم چنين امري امکان پذير نبود و در نتيجه امکان صادرات بيمه نيز وجود نداشت، نکته ای که در صادرات خدمات بیمه ای باید به آن توجه نمود اینست که قبولی ریسک از سایر کشورها اگرچه سبب ورود حق بیمه به کشور می شود اما به علت ماهیت خاص فعالیت های بیمه گری لزوما این ورود پول به منزله صادرات و مثبت شدن تراز تجاری صنعت بیمه کشور نخواهد شد چرا که اگر در قبول ریسک دقت های فنی لازم صورت نگرفته باشد،

 چه بسا چندین برابر حق بیمه دریافتی به شکل خسارت به سایر کشورها بازگردانده شود، بنابراین، صادرات خدمات بیمه ای بدون برخورداری از نیروهای فنی  آموزش دیده که مسلح به دانش صحیح ارزیابی ریسک و ابزارهای اطلاعاتی لازم باشند، می تواند به منفی شدن تراز تجاری خدمات بیمه ای و خروج ارز از کشور منتهی شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: