کد خبر: ۶۸۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 23 April 2016
فرابورس ایران نخستین ماه از سال ۹۵ را با رشد ۳۸ درصدی ارزش معاملات نسبت به فروردین ماه ۹۴ به پایان رساند.
فرابورس ایران نخستین ماه از سال ۹۵ را با رشد ۳۸ درصدی ارزش معاملات نسبت به فروردین ماه ۹۴ به پایان رساند.

به گزارش خبرنگار مهر، در فروردین ماه جاری، ۵ هزار و ۵۳۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۱ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال در بازارهای پنج‌گانه مورد معامله قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۳۸ درصدی ارزش و افت ۲ درصدی حجم معاملات حکایت دارد.

در همین حال بررسی معاملات فروردین ماه بازارهای فرابورس ایران نشان می‌دهد در حالی که در بازار اول بالغ بر ۶۲۵ میلیون سهام به ارزش یک هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال دادوستد شده و این ارقام در مقایسه با ماه مشابه سال قبل با افت همراه بوده است، اما در بازار دوم با افزایش ارزش معاملات سهام روبه‌رو بوده‌ایم. ماه گذشته در بازار دوم بالغ بر ۲ هزار و ۶۹۸ میلیون سهام به ارزش ۹ هزار و ۶۹۴ میلیارد ریال مبادله شده که با افزایش ۱۸ درصدی ارزش معاملات همراه است.

به این ترتیب در ۱۹ روز معاملاتی فروردین ماه روزانه به طور متوسط ۲۹۱ میلیون اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران دادوستد شده است.

ماه گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی تعداد ۱۳۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۶ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال معامله شده که از رشد چشمیگر ۴۴۷ و ۴۵ درصدی حجم و ارزش معاملات این بازار در مقایسه با ماه مشابه سال قبل حکایت می‌کند.

صکوک، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن سه ابزار مورد معامله در بازار ابزارهای نوین مالی بوده‌اند که حجم و ارزش معاملات آنها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد روبه رو شده است.

در فروردین ماه بالغ بر ۱۶ میلیون ورقه صکوک به ارزش ۱۵ هزار و ۶۹ میلیارد ریال، ۱۱۸ میلیون صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش یک هزار و ۲۳۴ میلیارد ریال و یک میلیون ورقه تسه به ارزش ۴۹۵ میلیارد ریال در این بازار مورد معامله قرار گرفته است.

بررسی ارزش معاملات خُرد بازار سهام (اول، دوم و پایه) به تفکیک گروه‌های صنعت نشان می‌دهد، ماه گذشته گروه فلزات اساسی صدرنشین صنایع فرابورسی با بیشترین ارزش معاملات سهام به میزان یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بوده است. این رقم ۱۸ درصد از ارزش کل معاملات سهام در سه بازار اول، دوم و پایه را نشان می‌دهد.

به ترتیب گروه‌های عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و نیز بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز با ۱۷ و ۱۰ درصد از ارزش کل معاملات سهام در این سه بازار، در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

همچنین در این ماه بازارهای دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی به ترتیب بیشترین ارزش بازار از کل ارزش بازارهای فرابورس ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

فرابورس ایران هفته گذشته را نیز با معامله یک هزار و ۵۰۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶ هزار و ۹۹۶ میلیارد ریال پشت سر گذاشت. در فاصله روزهای شنبه ۲۸ فروردین ماه تا چهارشنبه اول اردیبهشت، شاخص کل نیز با رشد ۱.۷ واحدی معادل ۰.۲ درصد روبه‌رو شد؛ در حالی که ارزش بازار افت ۳.۲ درصدی را تجربه کرد.

در مقیاس هفتگی، بازار پایه بهترین عملکرد را در رشد حجم و ارزش معاملات اوراق بهادار نسبت به سایر بازارها شاهد بود. طی هفته گذشته در این بازار ۷۴۱ میلیون سهام به ارزش یک هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال دادوستد شد که از افزایش ۳۰ و ۶۵ درصدی حجم و ارزش مبادلات این بازار نسبت به هفته ماقبل حکایت دارد.

همچنین بررسی ارزش بازارهای فرابورس ایران نشان می‌دهد به ترتیب بازارهای دوم، پایه و بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین سهم از ارزش کل بازارهای فرابورس ایران را به خود اختصاص داده‌اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: