کد خبر: ۶۸۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 22 April 2016
علی‌رغم اینکه اپراتورها سال گذشته توانستند تفاوتی بین پیامک‌های انبوه و بانکی ایجاد کنند تا در صورت قطع تبلیغاتی‌ها، پیامک‌های بانکی قطع نشود اما برخی کاربران فضای مجازی معتقدند سامانه جدید ۸۰۰ برخی پیامک‌های بانکی را همچنان بالک می‌داند.
علی‌رغم اینکه اپراتورها سال گذشته توانستند تفاوتی بین پیامک‌های انبوه و بانکی ایجاد کنند تا در صورت قطع تبلیغاتی‌ها، پیامک‌های بانکی قطع نشود اما برخی کاربران فضای مجازی معتقدند سامانه جدید ۸۰۰ برخی پیامک‌های بانکی را همچنان بالک می‌داند.

به گزارش  تسنیم، در حالیکه دو هفته گذشته معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری خبر از آغاز ساماندهی خدمات ارزش افزوده پیامکی شامل پیامک‌های تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی، بازی و سرگرمی داد اما این روزها برخی پیامک‌های بانکی و اطلاع‌رسانی بالک (انبوه) به حساب می‌آید و به مشترک نمی‌رسد.

وزارت ارتباطات با اشاره به اعلام نارضایتی مردم از عدم اطلاع‌رسانی شفاف در مورد پیامک‌ها اعلام کرد که از این پس روش فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی خدمات پیامکی از سوی تمامی اپراتورهای تلفن همراه یکسان شده و مشترکان تلفن همراه با استفاده از سامانه پیامکی 800 یا شماره‌گیری #800* می‌توانند از انواع خدمات ارزش افزوده فعال بر روی سیم‌کارت خود و روش غیر فعال‌سازی آن آگاه شوند و درصورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار می‌توانند این خدمات را غیرفعال کنند.

گسترش پیامک‌های آزاردهنده، غیراخلاقی و حتی با ماهیت کلاهبرداری باعث شد تا سال گذشته نمایندگان مجلس سه بار از وزیر ارتباطات دعوت کنند تا در کمیسیون فرهنگی پاسخگوی سوالات باشد که نهایتا محمود واعظی دو بار به درخواست آنها اعتنایی نکرد اما با پیش کشیده شدن بحث استیضاح، بار سوم به کمیسیون مربوطه رفت.

در حالیکه توضیحات او قانع کننده نبود و نمایندگان از وی خواستند تا سامانه‌ای با امکان تفکیک سرشماره‌ها ایجاد شود اما سامانه طراحی شده کنونی قابلیت تفکیک سرشماره‌ها را نداشته و مشترکان تنها می‌توانند سرویس‌های فعال را غیرفعال کنند.

نکته دیگر آن است که برخلاف اظهارات اخیر وزیر ارتباطات در شبکه اجتماعی‌اش مبنی بر اینکه "در صورت غیرفعال کردن کل خدمات پیامک تبلیغاتی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و ... همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود" اما در صورت غیرفعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی برخی سامانه‌های اطلاع‌رسانی بانک‌ها قطع می‌شود.

پیش از اجرای یکپارچه‌سازی این بستر با استفاده از کد *800# مشترکان با اعلام غیرفعالسازی پیامک‌های تبلیغاتی به 8999 همراه اول و 5005 ایرانسل، امکان دریافت پیامک‌های بانکی را داشتند اما اکنون زمانیکه درخواست غیرفعالسازی به سامانه 800 داده می‌شود، پیامک‌های بانکی هم می‌پرد.

علاوه بر این موضوع، پیامک‌های اطلاع‌رسانی خود اپراتورها نیز که روزانه بارها ارسال می‌شود، قطع نمی‌گردد.

پیش از این اپراتورها در ارتباط با دلیل قطع پیامک‌های بانکی هم‌زمان با قطع سرویس‌های ارزش افزوده و تبلیغاتی گفته بودند که اگر بانک‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی شماره سامانه‌شان را در بخش اطلاع‌رسانی ثبت نکرده باشند، مشمول تبلیغاتی شده و با اعلام درخواست مشترک مبنی بر عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، قطع می‌شود.

اما اکنون سامانه بانکی که قبلا جزو اطلاع‌رسانی محسوب می‌شده در سامانه جدید قطع شده است.

انتظار می‌رود حالا که سامانه نظارت بر پیامک‌های ارزش افزوده یکپارچه شده، مشکلاتی این دست مرتفع شود تا مشترکان بتوانند با اعتماد به آن از شر پیام‌های مزاحم خلاص شوند و تنها به سامانه‌های مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: