کد خبر: ۶۸۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 21 April 2016
کارشناسان معتقدند که دولت نباید خود را قیم تمام بخش های اقتصادی کشور بداند و باید اجازه دهد هربخش وظایف خودش را انجام دهد.
کارشناسان معتقدند که دولت نباید خود را قیم تمام بخش های اقتصادی کشور بداند و باید اجازه دهد هربخش وظایف خودش را انجام دهد.

تعیین حدود دخالت دولت در حوزه فعالیت های اقتصادی یکی از مسایل مهم پیش روی اقتصاد کشور است بطوریکه میزان و نوع دخالت دولت در این مسایل و چگونگی اثرگذاری آن بر متغیرهای کلان اقتصادی همواره از سوی کارشناسان مربوطه نقد شده است؛ اما در این بین آنچه به عنوان یک نظر غالب از سوی کارشناسان مطرح می شود آن است که دولت باید تصدی اقتصادی کشور را به بخش خصوصی واگذار کندالبته در مقابل این دیدگاه نظر دیگری هم وجود دارد و آن این است که تامین عدالت اجتماعی مقوله است که دخالت دولت در اقتصاد را ضروری می کند.

مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران در گفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دولت باید دست از تصدی گری برداشته و به بخش خصوصی اعتماد کند.

وی ادامه داد: نیازهای بخش خصوصی از قبیل هموارشدن مسیر سرمایه گذاری، نیاز به قطعات یدکی ،تامین مواد و نهاده های اولیه تولید ازطریق بانک ها و به واسطه ارائه تسهیلات بانکی باید توسط دولت رفع شود.

دانشمند بیان کرد: نگاه دولت همیشه به تقویت صنایع به صورت کلان بوده این درحالی است که عمده ارزش افزوده از طریق صنایع کوچک و متوسط تامین می شود و تقویت و توجه به صنایع کوچک و متوسط  عامل تقویت خودبه خودی صنایع کلان کشور می شود.

وی در ادامه افزود:رونق تولید زمانی اتفاق می افتد که امکانات حداکثری در اختیار صنایع کوچک و متوسط قرار گیرد که بازتاب این امر اقتصاد موفق است.

دانشمند گفت:اگر پول های بلوکه شده کشور در قالب وام به صنایع  داده شود به شرط اینکه بازگشت وام بصورت ارزی علاوه بر رونق تولید، صادرات هم توسعه می یابد.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران اظهارکرد:قطعا با قوی شدن تولیدات داخلی ،دولت هم درآینده قدرتمندتر خواهدشد.

***ضرورت کاهش دخالت بخش های اضافی درامور اقتصادی

محمدبلوریان کارشناس اقتصادی درگفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان نیز گفت:دولت بعنوان قوه مجریه اجازه دخالت درتمامی امور اقتصادی را دارد ولی بخش های دیگر کشور اجازه دخالت و ادعای قیومیت در مسایل اقتصادی راندارند.

وی ادامه داد:طبق آمار80درصد ازمنابع کشور دردست دولت است و ناخودآگاه دولت مجبور به دخالت درتمامی اموری بخش خصوصی می شود و این بدلیل ساختار اشتباه دولت است.

وی بااشاره به اینکه این ساختار بوسیله یک دولت خاص قابل تغییرنیست، افزود:باید مجمعی ازکارشناسان و متخصصان خبره تشکیل شود تادرساختار فعلی دولت تجدیدنظر و برای وظایف مختلف تقسیم بندی جدیدی ارائه شود.

نباید فراموش کنیم که دخالت یا عدم دخالت دولت نیاز به یک تصمیم گیری پیرامون ارزش پیامدهای منفی و مثبت اقدامات دولت در مسائل مختلف دارد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: