کد خبر: ۶۸۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 17 April 2016
چند روز پس از آنکه شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد ایرلاین‌های بدهکار یا باید بدهی‌های معوق خود را پرداخت کرده و یا خود را آماده مواجه شدن با مراجع قضایی کنند، این بار رییس سازمان هواپیمایی طرحی داده که شاید اجرایی شدن آن بتواند لااقل از مشکلات آینده جلوگیری کند.
چند روز پس از آنکه شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد ایرلاین‌های بدهکار یا باید بدهی‌های معوق خود را پرداخت کرده و یا خود را آماده مواجه شدن با مراجع قضایی کنند، این بار رییس سازمان هواپیمایی طرحی داده که شاید اجرایی شدن آن بتواند لااقل از مشکلات آینده جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، ایرلاین‌های ایرانی در طول سال‌های گذشته و پس از افزایش رقم نرخ خدمات فرودگاهی نتوانستند بخشی از هزینه مربوط به آن را پرداخت کنند و در نتیجه بدهی چند صد میلیارد تومانی از آن‌ها باقی ماند در طول ماه‌های گذشته مجبور شده‌اند فکری جدی به حال این بدهی‌ها داشته باشند. بدهی‌هایی که رقم ابتدایی اعلام شده درباره آن حدود 400 میلیارد تومان بود اما در طول سال‌های گذشته به 700 میلیارد تومان رسیده است.

هرچند جلسات مشترک شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی با ایرلاین‌ها به عقد قراردادی میان بعضی از این شرکت‌ها برای پرداخت قسطی و یا نهایی کردن روش‌هایی جدید برای واریز آن منجر شده، اما همچنان هستند شرکت‌هایی که برای پرداخت رقم بدهی‌شان یا با مشکل مواجهند و یا هنوز اقدام جدی در این زمینه انجام نداده‌اند. این ایرلاین‌ها که تعداد آن‌ها از سوی شرکت فرودگاه‌ها 4 شرکت اعلام شده با این تهدید مواجه هستند که نام‌شان به مراجع قضایی اعلام می‌شود و در آینده اجازه پرواز نخواهند داشت.

حال و با گذشت چند روز پس از این تهدید، رییس سازمان هواپیمایی یک پیشنهاد جدید ارائه کرده است. علی عابدزاده درباره رقم بالای بدهی ایرلاین‌ها به شرکت سوخت و شرکت فرودگاه‌ها گفته همان طور که با توافق انجام شده با شرکت سوخت، ایرلاین‌ها پرداخت‌ مبلغ سوخت را به شکل نقدی انجام می‌دهند که این موضوع باعث شده بخشی زیادی از اختلافات موجود در این زمینه برطرف شود می‌توان به ارائه برنامه‌ای برای پرداخت بدهی‌های ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها نیز فکر کرد.

در صورتی که سازمان هواپیمایی بتواند شرایط خود را برای ایرلاین‌ها شفاف کرده و آن‌ها را ملزم به پرداخت نقدی خدمات فرودگاهی کند، می‌توان انتظار داشت یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود در صنعت هوایی ایران در طول سال‌های گذشته برطرف شود یا لااقل از افزایش دوباره رقم این بدهی‌ها در ماه‌های آینده جلوگیری شود. باید دید واکنش رسمی ایرلاین‌ها به این طرح که البته هنوز به شکل رسمی ارائه نشده مثبت خواهد بود یا اینکه باز هم دعوا بر سر بدهی‌های معوق تداوم خواهد یافت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: