کد خبر: ۶۷۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - 05 April 2016
چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد و لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را داراست و این بندر از مناطق آزاد بازرگانی ایران محسوب می شود.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد:  بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آب های آزاد از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ این بندر یکی از مهمترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است.

براساس پیش بینی محققان سازمان ملل در زمینه حمل و نقل بین‌المللی، حدود نیمی از حمل‌ونقل جهان میان خاور دور با سایر نقاط دنیا انجام می‌شود. از مجموع ۳ کریدور حمل ونقل جهانی که کارشناسان سازمان ملل برای این امر پیش بینی کرده‌اند، ۲ کریدور از ایران می‌گذرد و چابهار نقطه عبور جنوبی‌ترین کریدور شرقی–غربی جهان خواهد بود. این کریدور از «دروازه ابریشم» درچین آغاز می‌شود و قلب اقتصاد این کشور یعنی استان کانتون را تغذیه کرده و به سرزمین آسیای جنوب شرقی می‌پیوندد و پس از طی این مسیر وارد هندوستان شده و با پوشش مهم‌ترین شهرهای این ناحیه به چابهار می‌رسد.

عباس آخوندی چندی پیش در سفر به چابهار درباره نقش اقتصادی این بندر، گفت: این بندر راهبردی دسترسی آسان به آب های آزاد دارد و باید نقش محوری در سطح منطقه و منافع ملی ایفا کند و در این راستا دولت اهتمام ویژه ای دارد.
آخوندی تاکید کرد: تقویت این تک بندر اقیانوسی کشور، جدا از کاهش هزینه های تجار، توسعه ترانزیت خارجی با کشورهای همسایه ایران زمین از جمله افغانستان را نیز در بر دارد که در تلاشیم تا در چشم اندازی کوتاه مدت کلیه زیرساخت مورد نیاز توسعه ای این مسیر را تامین کنیم.
وی افزود: یکی از برنامه‌های زیرساختی چابهار، افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن به بیش از هشت میلیون تن است که با تزریق اعتبارات در حال انجام و در آینده ای نزدیک بهره‌برداری خواهد شد.

در همین رابطه مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران درباره اهمیت بندر چابهار می گوید؛ این بندر تنها بندر اقیانوسی کشور است و سایر بنادر در خلیج‌فارس و تنگه راهبردی هرمز قرار دارد، این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی، جایگاه ویژه‌ای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد.
سعیدنژاد جذب سرمایه‌های خارجی را راهی برای توسعه بندر چابهار می‌داند و می‌گوید، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای بندر چابهار به صورت جدی مورد توجه قرار داد به طوری که مسئولان استانی پس از ظرفیت ایجاد شده پسا برجام توسعه روابط خارجی با کشورهای همسایه را به منظور تحقق این برآیند در دستور کار قرار دادند.

با وجود اینکه جذب سرمایه خارجی عامل محرکی برای اقتصاد کشور به حساب می آید اما افراط در جذب این سرمایه‌ها می‌تواند مخرب باشد؛ به عنوان مثال طی 12 یا 13 سال‌ گذشته ورود سرمایه‌های مستقیم خارجی اصلی‌ترین محرک اقتصادی ترکیه بوده است اما در سال (2015) ورود سرمایه‌های خارجی به ترکیه 73 درصد کاهش یافت که این موضوع چالش‌هایی جدی را پیش روی این دولت قرار داده است.

ورود بندر چابهار به عرصه تجارت بین‌المللی
در همین راستا مدیرعامل منطقه آزاد چابهار می گوید، بندر چابهار وارد رقابت بین‌المللی در عرصه تجارت شده است.
حامدعلی مبارکی با اشاره به رویکرد جدید سازمان که عملی کردن ترانزیت از این منطقه به معنای واقعی آن است، گفت: اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور به عنوان مهمترین بستر برای رونق و توسعه ترانزیت کالا از منطقه آزاد چابهار مطرح است که با عملی شدن این کار می توانیم به رسالت و ماموریت خطیرمان دست پیدا کنیم و در توسعه اقتصادی منطقه ای و ملی حتی جایگزین ترانزیت به جای نفت ایفای نقش کنیم.

مبارکی در خصوص بحث اقتصادی بندر چابهار گفت: بانک‌ها و بیمه‌ها به عنوان مهمترین فعالان اقتصادی در منطقه آزاد چابهار به عنوان محرک و بازویی در جهت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند سازمان را برای رسیدن به اهداف و تعالی برنامه ها و رویکرد جدید همراهی کنند.

وی اضافه کرد: راه‌آهن یکی از مهمترین حلقه‌ها و زنجیره‌ها برای دستیابی به فعالیت ترانزیتی است. ضمن آماده‌سازی بستر و زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران در ابتدا به شناسایی و بررسی مشکلات سرمایه گذاران بومی خواهیم پرداخت تا با جذب آنان بتوانیم سایر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را جذب کنیم که بانک‌ها با اعطای تسهیلات ویژه به آنان مطابق قوانین خاص مناطق آزاد می توانند زمینه  رشد و توسعه منطقه را فراهم کنند.
بندر چابهار آسان‌ترین و راهبردی‌ترین راه دسترسی به آب های آزاد برای ۶ کشور محاط در خشکی در آسیای میانه است از این رو باید یک نگاه ویژه به این بندر اقتصادی داشت. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: