کد خبر: ۶۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۴ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - 03 April 2016
افزایش 15 درصدی کرایه تاکسی و اتوبوس و 25 درصدی نرخ بلیت مترو در شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد.
افزایش 15 درصدی کرایه تاکسی و اتوبوس و 25 درصدی نرخ بلیت مترو در شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،‌ در نخستین جلسه شورای شهر تهران در سال 95، این مصوبه به تائید اعضای شورا رسید و برای تائید نهایی و اجرا به فرمانداری تهران ارسال شد.

اگر فرمانداری این مصوبه را تأیید نکند موضوع به شورای حل اختلاف ارجاع خواهد شد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران بر مصوبه خود در خصوص نرخ تاکسی تاکید کردند و نرخ کرایه‌های اتوبوس و مترو را تقلیل دادند.

در دویست و چهل و هفتمین جلسه شورا موضوع اعتراض فرمانداری به مصوبات "تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی، اتوبوسرانی، مینی بوسرانی و بلیت مترو در شهر تهران در سال 95 " در دستور کار قرار داشت.

مطابقت نداشتن نرخ کرایه ها با سیاست های دولت و نیز تورم سالانه مهمترین مواردی بود که فرمانداری به آن اعتراض داشت. 

در بررسی این موضوع و به پیشنهاد رئیس شورا مقرر شد که نرخ کرایه انواع تاکسی همانند مصوبه قبلی شورا، افزایش 15 درصدی (که نزدیک به نرخ تورم سالانه 14 درصد است) داشته باشد. 

رئیس شورای شهر گفت: تاکسی جزو بخش خصوصی به شمار می آید و امروزه رانندگان تاکسی ها با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. 

چمران افزود : نرخ کرایه های اتوبوسرانی نیز با افزایش 15 درصدی مواجه خواهد بود به این ترتیب که مسیرهای 5 کیلومتری که در مصوبه قبل ذکر شده بود حذف می‌شود چرا که ما مسافت‌های کمتر از 5 کیلومتر نداریم و اتوبوس های بی آر تی پیمایش 15 کیلومتر و بیش از آن دارند بنابراین نرخ کرایه اتوبوسرانی نیز با همان افزایش 15 درصد به طور میانگین مواجه خواهد بود. 

وی همچنین در خصوص تعیین نرخ بلیت مترو در سال 95 گفت: در مورد قیمت بلیت مترو با در نظر گرفتن مواردی، قیمت را تعدیل کردیم که به موجب آن بلیت مترو به طور متوسط 25 درصد افزایش خواهد داشت، با این تفاوت که در پیمایش 50 کیلومتر به بالا به ازای هر 10 کیلومتر 100 ریال به مبلغ بلیت افزوده خواهد شد. 

چمران اضافه کرد: بر این اساس نرخ بلیت مترو کرج نیز به صورت جداگانه و به مبلغ 600 تومان محاسبه خواهد شد. 

در ادامه جلسه امروز دیگر عضو شورا گفت: ما در تعیین نرخ کرایه‌های وسایل حمل و نقل عمومی باید به صورت تعاملی با دولت این موضوع را حل کنیم. 

احمد حکیمی پور ادامه داد: ما باید به مردم تهران که انواع عوارض و مالیات را می‌دهند خدمات رسانی کنیم و از این رو تعیین این نرخ ها باید در تعامل با دولت باشد. 

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز گفت: ما نیز به دنبال افزایش قیمت ها نیستیم ولی وقتی دولت بدهی های گذشته خود را نمی پردازد و حتی سهم یک سوم خود در بهای بلیت را نمی پردازد نمی توان توقع داشت که بهای نرخ کرایه ها افزایش داده نشود. 

رئیس کمیته حمل و نقل نیز تاکید کرد: افزایش بلیت مترو باید همان 15 درصد و حتی کمتر باشد تا اقبال عمومی به این وسیله پاک کم نشود.

محسن سرخو همچنین افزود: ما زمانی باید قیمت مترو را با دیگر کشور ها مقایسه کنیم که حداقل دستمزدهایمان هم با آنها برابر باشد. 

در ادامه جلسه رئیس کمیسیون سلامت شورا گفت: اگر در این موارد سهم دولت (یارانه بلیت مترو، اتوبوس) پرداخت می شد مشکلی نبود ولی مشکل اینجاست که دولت سهم خود را نمی پردازد و اگر این افزایش هم نباشد ناوگان حمل ونقل به مرور زمان مستهلک خواهد شد و از دایره خدمت رسانی خارج می شود. 

رحمت الله حافظی ادامه داد: سهم بدهی های دولت تا به امروز نزدیک به 14 هزار میلیارد تومان است که هنوز پرداخت نشده است. 
در پایان این مباحث پیشنهاد رئیس شورا به رای گذاشته شد که اعضای شورا به آن رای موافق دادند. 

نرخ کرایه انواع تاکسی 15 درصد ، اتوبوسرانی به طور میانگین 15 درصد و بلیت مترو نیز به طور میانگن 25 درصد در سال 95 افزایش داده خواهد شد.

مصوبه امروز شورا برای تایید به فرمانداری تهران ارسال خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: