کد خبر: ۶۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - 11 March 2016
برخی معتقد هستند سدسازی باید متوقف شود زیرا به کشور آسیب وارد می‌کند و برخی نیز معتقدند که هر جا امکان سدسازی هست باید سد ساخته شود و آب منطقه ذخیره شود؛ این دو دیدگاه افراط‌ وتفریط است.

وزیر نیرو گفت: برخی معتقد هستند سدسازی باید متوقف شود زیرا به کشور آسیب وارد می‌کند و برخی نیز معتقدند که هر جا امکان سدسازی هست باید سد ساخته شود و آب منطقه ذخیره شود؛ این دو دیدگاه افراط‌ وتفریط است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در ایلام، حمید چیت‌چیان در آئین بهره‌برداری از سد و نیروگاه سیمره، اظهار کرد: در شرایط تحریم، مهندسان ایرانی اجازه ندادند مشکلی درروند اجرایی پروژه سد و نیروگاه سیمره ایجاد شود و تجهیزات مهندسی نیروگاه و سد در داخل کشور به دست متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد.

وی بابیان اینکه به‌رغم وجود تحریم‌ها طرح احداث سیمره با تمام قدرت توسط کارشناسان داخلی به اجرا درآمد افزود: امروز سه طرح در استان ایلام شامل آبگیری سد کنگیر، آب‌رسانی به شهرستان ایوان و پروژه سد و نیروگاه سیمره در این استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت و این سه طرح، ارتباط وسیعی با استان برقرار می‌کنند که اگر از پشتیبانی و حمایت‌های نماینده ولی‌فقیه، استاندار و نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی برخوردار نمی‌شد، به وقوع نمی‌پیوست.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه در شرایط تحریم، مهندسان ایرانی اجازه ندادند مشکلی درروند اجرایی پروژه سد و نیروگاه سیمره ایجاد شود و تجهیزات مهندسی نیروگاه و سد در داخل کشور به دست متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد، گفت: این کار باعث بلوغ فکری و ظرفیت‌سازی علمی در کشور شد و توانست به بومی‌سازی تجهیزات نیروگاهی در کشور کمک شایانی کند.

وی سپس به دو نقش اساسی نیروگاه برق‌آبی که شامل تأمین برق موردنیاز کشور در زمان پیک مصرف و کنترل فرکانس برق کشور می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: اگر در زمان ساخت پروژه‌های عمرانی مانند سد یا نیروگاه، باغات،‌ منازل مسکونی یا افراد آسیب و صدمه ببینند، وزارت نیرو خود را ملزم می‌داند تا ضمن تأمین خسارت به زیان‌دیده‌ها، نسبت به اشتغال افراد آسیب‌دیده نیز اقدام کند.

وزیر نیرو با اشاره به دیدگاه برخی افراد که با سدسازی مخالف یا موافق هستند، خاطرنشان کرد: برخی معتقد هستند سدسازی باید متوقف شود زیرا به کشور آسیب وارد می‌کند و برخی نیز معتقدند که هر جا امکان سدسازی هست باید سد ساخته شود و آب منطقه ذخیره شود.

وی بابیان اینکه این دو دیدگاه افراط‌وتفریط است و ما با هر دو این دیدگاه‌ها مخالف هستیم، ادامه داد: درجایی که نیاز به سدسازی است سد می‌سازیم تا ضمن ذخیره آب در زمان خشک‌سالی، از آسیب‌های سیلاب‌ها نیز جلوگیری کرده و به اشتغال‌زایی و رونق کشاورزی منطقه نیز کمک کنیم.

چیت‌چیان با اشاره به سدهای که بر روی رودخانه کارون احداث‌شده است، گفت: بدون تردید در سیل شهرستان لالی، اگر این سدها وجود نداشتند، بخش عمده‌ای از شهر اهواز تخریب می‌شد و وظیفه ما حکم می‌کند تا این اتفاقات و حوادث را مدیریت کنیم.

وی آنگاه به سدهای اطراف تهران اشاره کرد و افزود: اگر سدها اطراف تهران نبودند ما برای تأمین آب شرب پایتخت دچار بحران می‌شدیم، لذا سدسازی نیاز است. زیرا باعث فعالیت اقتصادی و حیات مردم می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای اولین بار در مدیریت منابع آب کشور، سهم ویژه‌ای برای محیط‌زیست و تالاب‌ها در نظر گرفته‌شده است که تاکنون بی‌سابقه بوده است، گفت: در طول عمر دو سال و نیم دولت یازدهم، روند فعالیت‌های سدسازی کشور، عالمانه و دقیق بوده است.

وی با تشکر و قدردانی از شرکت توسعه منابع آب کشور، شرکت مدیریت منابع آب کشور، شرکت آب منطقه‌ای ایلام، پیمانکاران، مشاوران و قرارگاه خاتم، ‌ادامه داد: با توجه به جنبه‌های مهم اجتماعی اجرای پروژه‌ها بدون حمایت استانداران، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان محلی امکان اجرای اینچنین پروژه‌هایی وجود ندارد.

چیت چیان هدف عمده سد سیمره را علاوه بر کنترل سیلاب‌ها و تولید برق عنوان کرد و گفت: اجرای چنین پروژه‌هایی باعث ارتقاء دانش و فناوری کشور شده خصوصاً اینکه در شرایط تحریم و عدم دسترسی به تجهیزات روز دنیا،‌ مهندسان و پیمانکاران داخلی با ابتکار و خلاقیت بخش‌های عمده این پروژه را به سرانجام رساندند.

چیت‌چیان با بیان اینکه نیروگاه سد سیمره قادر به تولید 480 مگاوات برق است،‌ خاطرنشان کرد: اولین نقش این نیروگاه این است که در زمان‌های پیک مصرف برق در شبانه‌روز به خصوص در فصول گرم سال سریع وارد مدار می‌شود. کنترل فرکانس برق کشور از دیگر تأثیرات بهره‌برداری این پروژه خواهد بود.

وی همچنین در خصوص ایجاد نیروگاه تلمبه- ذخیره‌ای، گفت: اسناد مناقصه و فنی این پروژه آماده است و انتظار ما این است که بخش خصوصی برای اجرایی کردن پروژه وارد عمل شود.

وزیر نیرو با انتقاد از مباحثی که در فضای رسانه‌ای کشور در مورد عدم ضرورت و زیان‌بار بودن ایجاد سدها عنوان می‌شود،‌ گفت: در این زمینه سه دیدگاه وجود دارد،‌ دیدگاهی که معتقد است روند احداث سد در هر جا و به هر نحو متوقف شود در مقابل این دیدگاه عده‌ای معتقدند در هر جایی که امکان احداث سد وجود دارد باید اقدام به احداث سد نمود. در حالی که این دو دیدگاه افراطی و تفریطی مناسب وضعیت اقلیمی کشور در شرایط خشک و نیمه خشک قرار دارد، نیست بلکه چاره‌ای جز احداث سد برای تأمین منابع آب شرب شهرها،‌ صنایع و کشاورزی جز از طریق و همچنین کنترل تأثیرات تخریبی سیلاب‌ها چاره‌ای جز احداث سد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه البته منکر ضعف‌ها و مشکلات احداث سد در گذشته نیستیم، گفت: روند احداث سدها در دولت جدید مورد بازنگری جدی قرار گرفته و با توجه به مسائل اجتماعی، زیست محیطی و شرایط آب و هوایی کشور به ساخت پروژه‌های سدسازی ادامه می‌دهیم.

بحث بازنگری در سدها زمان شروع به کار دولت یازدهم 142 ردیف اجرایی برای اجرای 142 سد داشتیم که پس از بازنگری در تمامی برنامه‌های سدسازی تعدادی از این پروژه‌ها را به صورت کامل متوقف کردیم. از جمله چهار سد در حوزه دریاچه سد ارومیه و همچنین پس از تجدید نظر در مختصات فنی تعداد دیگری از پروژه‌ها در حال حاضر با اطمینان کامل 93 پروژه سدسازی را در سراسر کشور در دست اقدام و اجرا داریم که با اطمینان می‌توان گفت ضمن رعایت ملاحظات اجتماعی و زیست‌محیطی در آینده کشور مفید و موثر خواهند بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: