کد خبر: ۶۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - 10 March 2016
تولیت آستان مقدس امام خمینی (ره) گفت: شعر باید بازگوکننده دردهای روزگار باشد و بزرگان فن شعر در عصر حاضر نیز باید یک گام بزرگ در این زمینه بردارند.
 تولیت آستان مقدس امام خمینی (ره) گفت: شعر باید بازگوکننده دردهای روزگار باشد و بزرگان فن شعر در عصر حاضر نیز باید یک گام بزرگ در این زمینه بردارند.

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی شامگاه چهارشنبه در آیین اختتامیه نهمین جشنواره شعر «یار و یادگار» که در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد،افزود: حقیقت زبان شعر و شاعری چنان تاثیرشگرفی برروی جسم و جان آدمی می گذارد که صدها بار نیز شنیده شود شوق انسان فروکش نمی کند.

وی با بیان اینکه شاعران باید از قالب های نو در بیان شعری خود استفاده کنند، اظهار کرد: شعر باید بازگوکننده دردهای روزگار باشد و بزرگان فن شعر در عصر حاضر نیز باید یک گام بزرگ در این زمینه بردارند.

وی افزود: در زمینه شعر و شاعری در دوران معاصر ساختارهای نوینی پیدا شده و قالب های زیبایی که در کار استاد بهمنی می توان دید اگر تا قبل از آن به هرکس نشان داده می شد آن را به ابتذال متهم می کرد، اما این ساختار با غنای ادبی همه را اقناع کرد و اکنون می توان با این ساختار و به زبان روز صحبت کرد.

حجت الاسلام سید حسن خمینی گفت: فکر می کنم غزل های استاد بهمنی بی نظیر و به شدت امروزی است یا همچنین شاعران معاصر دیگری که در قالب های نوینی شعر می گویند.
وی با بیان اینکه آیا شعر نیمایی به پایان خود رسیده یا نه تخصص ما نیست، افزود: علاوه بر اینکه شاعرانی در قالب های نو شعر سروده اند با این حال شاعران دیگری هم مثل خانم هایی که در همین سال ها از دنیا رفتند، بودند که در قالب غزل شعر می سرودند و همچنین آقایانی که هم اکنون حضور دارند.

سید حسن خمینی با اشاره به قالب های شعری قبل از دهه 20 و زمان مشروطه اظهارکرد: قبل از آن شعرهایی وجود داشت که خیلی تفاوتی با شعرهای صد سال قبل ندارد اما شعر باید زبان و درد امروز را بیان کند. البته این شعر می تواند ساختارهای نو یا قدیمی داشته باشد.

وی با بیان اینکه حافظ و سعدی در شعرشان جایی برای نوعی بیان نگذاشته اند افزود، همه محتاج قالب های نوین و جسارت شاعران هستیم تا دردهای روزگار خود را در شعر ببینیم.

سیدحسن خمینی سپس با اشاره به شعر زمان مشروطه بیان کرد: در دوره مشروطه شعر نماینده روزگار خودش بود، از شعر نسیم شمال تا فرخی یزدی و میرزاده عشقی همه شعرا نمایندگی روزگار خود را می کنند البته ممکن است گاهی هم از ادب خارج شده باشند.

وی سپس با اشاره به جشنواره یار و یادگار خطاب به برگزارکنندگان و شاعران شرکت کننده در این جشنواره گفت: باید شعری مطابق زمانه خود بسراییم. خوشبختانه این نوع شعر که بتواند بازتاب دهنده درد و مشکلات زمانه و روزگار باشد از سوی جوانان سروده می شود. جوانانی که توان و جسارت آن را دارند و هم در فرم شعر به یک بلوغ رسیده اند باید هدایت شوند و آن را مثل هر هنر دیگری باید چکش کاری کرد.

فرزند یادگار امام خمینی (ره) افزود: هدفی که باید برگزارکنندگان جشنواره یار و یادگار مدنظر قرار دهند باید عبور از یک تجلیل و برگزاری جشنواره باشد، باید این رویداد فرهنگی را برای بیان و زبان روزگار حاضرتبدیل کرد.

حجت الاسلام سید حسن خمینی با ذکر خاطره ای از امام راحل، گفت: زمانی که کودک بودم غزلی برای امام (ره) خواندم و ایشان صله ای به من دادند اما فردا به من گفتند که دیگر برایشان شعر نگویم.

این گزارش حاکیست، عبدالجبار کاکایی دبیر جشنواره در این مراسم بیانیه هیات داوران نهمین دوره جشنواره شعر یار و یادگار را برای حاضران قرائت کرد و در ادامه حجت الاسلام علی کمساری مدیر شورای سیاست گذاری جشنواره نهم گزارشی در این خصوص ارائه کرد .

علی موسوی گرمارودی، محمدعلی بهمنی، فاطمه راکعی، مرتضی امیری اسفندقه، نرگس رجایی، علیرضا مومنی، مهدی سیار، امیر مرزبان، سید فاطمه موسوی، احمد امیر خلیلی و مصطفی توفیقی از شاعران و کمیته داوران حاضر در این جشنواره بودند که اشعاری در وصف امام و یادگاران امام حاج سید مصطفی و سید احمد خمینی خواندند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: