کد خبر: ۶۵۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - 09 March 2016
روزنامه اعتماد در صفحه احزاب در گفت و گو با علی صوفی نوشت: مردم با آرای خود نشان دادند به جریانی که رویکردی حذفی برگزیده بود و تلاش می کرد انتخابات را از حالت رقابتی بودن بیندازد و قواعد بازی را به هم بزند، نه گفتند.
 روزنامه اعتماد در صفحه احزاب در گفت و گو با علی صوفی نوشت: مردم با آرای خود نشان دادند به جریانی که رویکردی حذفی برگزیده بود و تلاش می کرد انتخابات را از حالت رقابتی بودن بیندازد و قواعد بازی را به هم بزند، نه گفتند.

در این گفت و گو که در شماره چهارشنبه 19 اسفند 1394 خورشیدی به قلم مریم وحیدیان با رییس ستاد انتخاباتی ائتلاف اصلاح طلبان در تهران منتشر شد، می خوانیم: مردمی که پای صندوق های رای آمدند و در کمال ناباوری هر دو جریان سیاسی ٣٠ نامزد اصلاح طلب را در یک مرحله به مجلس فرستادند چه حرف ها، امیدها و مطالباتی داشتند؟ مشارکت مردمی بالا که مشروعیت و مقبولیت یک نظام سیاسی را به مسوولان، مدیران و نمایندگان نظام برای قرار گرفتن در پست های کشوری به ارمغان می آورد چه پیامی دارد و مهم تر اینکه در قبال آن چه می طلبد؟ 

علی صوفی، رییس ستاد انتخاباتی ائتلاف اصلاح طلبان در تهران معتقد است یکی از این پیام ها تبدیل فضای امنیتی به فضای سیاسی است.

**حضور مردم پای صندوق های رای چه تاثیراتی بر تقویت بنیان های امنیت ملی و منافع ملی می تواند داشته باشد؟

انتخابات همیشه بر مبنای حضور و مشارکت مردم ارزیابی می شود. هر چه میزان مشارکت بالاتر باشد، مشروعیت و مقبولیت نظام، سلامت انتخابات و اعتماد مردم به انتخابات بیشتر می شود. مردم برای تعیین سرنوشت شان به صندوق رای اعتماد و به برگزار کنندگان انتخابات اعتماد می کنند و این اعتماد سرمایه ملی است که به نفع نظام رقم می خورد و طبعا در جهت تامین منافع ملی و حفظ امنیت ملی نقش تعیین کننده ای را دارد.

**پیام اصلی مردم با حضورشان پای صندوق های رای چه بود؟

مردم به جریانی که با موانع جدی برای حضور در انتخابات مواجه بود، رای دادند و به جریان اصولگرا که سعی کرد رقیب را از صحنه خارج و نقش صندوق های رای را بی اعتبار کند، «نه» گفتند. مردم سعی کردند جریانی را که رویکردی حذفی برگزیده بود و تلاش می کرد انتخابات را از حالت رقابتی بودن بیندازد و قواعد بازی را به هم بزند، سر جایش بنشانند تا نشان دهند که این ترفندها تاثیرگذار نیست و نمی تواند سرنوشت انتخابات را رقم بزند.

**از رای قاطعانه مردم تهران به لیست امید چه ارزیابی ای دارید؟ عملکرد جریان اصولگرا و اصلاح طلب چه تاثیری در این رای قاطعانه داشت؟

اصلاح طلبان از ابتدا خواهان حضور حداکثری مردم بودند و ما در فعالیت های انتخاباتی خود استراتژی جلب مشارکت حداکثری مردم را برگزیدیم. اصلاح طلبان صادقانه بر این امر تاکید داشتند. حتی زمانی که کاندیداهای شاخص اصلاح طلب مشمول ردصلاحیت های گسترده شدند و حتی بستن لیست ٣٠ نفره دور از انتظار می نمود، باز پای حرف شان ایستادند. 

از مردم خواستیم که در شرایط ناگوار نیز پای صندوق های رای بیایند و با صندوق ها قهر نکنند. هرچه مشارکت مردم بیشتر باشد خواست مردم با صندوق های رای می تواند محقق شود. همچنین اگر مشارکت گسترده مردم اتفاق نمی افتاد رییس جمهوری که مردم انتخاب کردند هم با چالش جدی مواجه می شد. وضعیت مشابه دوره هشت ساله نهم و دهم ریاست جمهوری احمدی نژاد و ١٢ سال در مجلس که به زیان مردم بوده ادامه پیدا می کرد. 

اصلاح طلبان از مردم خواستند که پای صندوق های رای حضور پیدا کنند. نهایتا توانستیم یک لیست ٣٠نفره ببندیم که طبعا چهره های شاخص برای قرار گرفتن در لیست کم داشتیم اما مجموعا توانستیم چهره های تاثیرگذار و ارزشمندی را در فهرست خود به مردم معرفی کنیم. از نظر شاخص های علمی، ایثارگری و اولویت دادن به زنان و جوانان این لیست را بستیم. ما این لیست را به مردم معرفی کردیم. دیگر برای مردم افراد مهم نبود بلکه جریان اهمیت داشت. مردم آمده بودند تا به یک جریان «نه» بگویند و جریانی دیگر را که در سال ٩٢ مردم آن را انتخاب کرده بودند در سال ٩٤ هم قوه مقننه را به دست آن بسپارند به این امید که شرایط بهتر شود.

**شما این رای مردم را سلبی می دانید یا فکر می کنید ویژگی های ایجابی هم داشت؟

از این نظر ایجابی بوده که می خواسته یک جریان روی کار بیاید و به همین دلیل به همه افراد معرفی شده در لیست اصلاح طلبان رای داده است. حتی برای شان مهم نبود که افرادی که در لیست هستند چه کسانی هستند و اینکه منتسب به جریان اصلاح طلبی بودند برای شان کافی بود.

**اشاره کردید که جریان های سیاسی این موج مردمی ایجاد شده را نمی توانستند پیش بینی کنند. این موج مردمی چطور ساخته شد؟ با وجود ردصلاحیت هایی که انجام شد چطور پایگاه اجتماعی جریان اصلاح طلب تصمیم به شرکت در انتخابات گرفت؟

باید توجه داشت که رهبران اصلاحات، همگی حرف واحدی زدند. هیچ گونه تشتتی در دعوت سران اصلاحات برای حضور مردم در انتخابات وجود نداشت. همه به اتفاق از مردم خواستند که در هر شرایطی پای صندوق های رای حضور پیدا کنند و به لیست واحد رای دهند. همه سران اصلاحات اتفاق نظر روی یک لیست واحد داشتند و در بستن لیست تشتتی به وجود نیامد. مردم پیام رهبران اصلاحات بر یک لیست واحد را شنیدند. 

آن لیست هم تحت عنوان لیست امید به مردم معرفی شد. بعد از آن پیام های اختصاصی که هر کدام از چهره ها و رهبران اصلاح طلب دادند، بسیار اهمیت داشت. پیام رییس دولت اصلاحات که نمی توانست رسانه ای شود در فضای مجازی به حد کافی به مردم منتقل شد. مردم این پیام را گرفتند و با اعتمادی که به او داشتند به آن عمل کردند.

**یعنی معتقدید که ثبات عملکرد رهبران جریان اصلاحات و کلیت این جریان توانست اعتماد مردم را جلب کند؟
بله.

**انسجام جریان اصلاح طلب پیش از انتخابات چه تاثیری در نتیجه انتخابات داشت؟
مهم ترین نتیجه این انسجام این بود که به لیست واحدی رسیدند. انسجام بخشی به جریان اصلاحات از دو سال پیش شروع شد. بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم این طرح در کل کشور پیاده شد و در استان ها به شکل شورای اصلاح طلبان استان و مجامع اصلاح طلبان و حامیان دولت در حوزه های انتخابیه بروز پیدا کرد. 

در مرکز هم شورای عالی سیاستگذاری که متشکل از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، سازمان رای آقای دکتر عارف و شورای راهبردی بوده تشکیل شد. مدت ها پیش از انتخابات اعلام کردند که لیست سراسری واحدی را ارایه خواهند کرد و تمام تلاش شان را هم در این راستا کردند تا آرای مردم پخش نشود.

**لیست ائتلاف اصولگرایان چه پیامی را ارسال می کرد؟ این لیست چه ویژگی هایی داشت که نظر مردم را جلب نکرد؟

در لیست اصولگرایان کسانی حضور داشتند که در ١٢سال گذشته در مجلس حضور داشتند. مردم آنها را به عنوان باعث و بانی بروز خیلی از مشکلات در عرصه سیاسی و معیشتی شان و امنیتی شدن فضای کشور می دانستند. بنابراین مردم به آنها رای عدم اعتماد دادند. مردم نمی خواستند روال گذشته ادامه پیدا کند و خواهان تغییری اساسی بودند. 

اگر اصلاح طلبان می توانستند از چهره های رای آورشان در رقابت بهره ببرند نتیجه بهتری می گرفتند و تغییر اساسی تری در کشور می توانست اتفاق بیفتد. با این حال مردم سعی کردند اگر می توانند به طور نسبی هم که شده تغییری را به وجود آورند. تغییری که به وجود آمد و نتیجه ای گرفته شد از چیزی که در تصور ما بود خیلی بیشتر بود. همین که ٣٠ نفر کاندیداهای اصلاح طلبان در مرحله اول وارد مجلس شدند بی سابقه بود.

**مردم با رای شان به اصلاح طلبان چه پیامی برای مخالفین اصلاحات در سطوح مختلف داشتند؟
مردم تصمیم خودشان را گرفته بودند و آن تصمیم این بود به جریانی که طی این سال ها در بطن قدرت بوده هیچ اعتمادی ندارند ولو به طور نسبی هم که شده در نقطه مقابل امید دارند که بتواند به تغییر در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه بپردازد.

**با توجه به این انتخابات و نتیجه ای که در بر داشت اولویت های مجلس دهم را چه می دانید؟
مطالبات مردم زیاد است و توقعات زیادی دارند اما آنچه در لایه های پایین جامعه بیشتر اهمیت دارد وضع معیشتی مردم است. از بین رفتن رکود، ایجاد رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال، افزایش سطح رفاه جامعه، افزایش تولید ناخالص ملی، چرخیدن چرخ تولید و افزایش سرمایه گذاری ها از مطالبات مردم است. 

مجلس دهم در این راستا باید تلاش کند که برنامه ششم را برنامه قدرتمندی ببندد به طوری که ضعف های گذشته و عقب ماندگی های فاحشی که در گذشته پیش آمد جبران شود و فاصله کشور با چشم انداز بیست ساله کم شود و بتوان به رشد هشت درصدی که در چشم انداز بیست ساله پیش بینی شده رسید. من فکر می کنم اولویت اول مجلس باید این باشد. 

در درجه دوم مطالبات دیگر مردم مطرح است که از جمله آن می توان به اصلاح قانون انتخابات اشاره کرد. در این دوره از انتخابات ضعف قانون انتخاباتی کاملا مشخص بود. قوانین دیگری هستند که نقصان زیادی دارند. در کشور نتوانستند قوانین جامعی ببندند که حقوق شهروندی مردم را پیگیری کند. من معتقدم مجلس باید کارهایی انجام دهد که مردم نتیجه آن را درک کنند. این کار مشکلی است اما غیر ممکن نیست.
*منبع: روزنامه اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: