کد خبر: ۶۵۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 08 March 2016
سخنان «حسن روحانی» درباره رییس دولت اصلاحات در گزارش ها و یادداشت های امروز طنین بیشتری ایجاد کرد.
 استقبال پرشور مردم یزد از هیات دولت و سخنرانی رییس جمهوری در جمع مردم این شهر رخدادی بود که در صدر توجه روزنامه های امروز قرار گرفت. در این میان، سخنان «حسن روحانی» درباره رییس دولت اصلاحات در گزارش ها و یادداشت های امروز طنین بیشتری ایجاد کرد.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه 18 اسفند ماه 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** انعکاس سفر استانی رییس جمهوری به یزد 
مردم یزد دیروز هفدهم اسفندماه، میزبان رییس جمهوری و برخی اعضای هیات دولت بودند. این سفر یک روزه بیست و پنجمین سفر استانی دولت تدبیر و امید بود و خبرهای فراوانی درباره آن منتشر شد.

سخنرانی رییس جمهوری در جمع مردم یزد به ویژه بخش های مربوط به رییس دولت اصلاحات بازتاب فراوان و متفاوتی در روزنامه ها پیدا کرد. برخی روزنامه ها نگاهی مثبت به این سخنان داشتند و برخی نیز به انتقاد از رویکرد روحانی نسبت به رییس دولت های هفتم و هشتم پرداختند. همراهی «محمدرضا عارف» منتخب مردم تهران برای مجلس دهم با رییس جمهوری در این سفر، موضوع دیگری بود که واکنش های متفاوتی را در روزنامه ها برانگیخت.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «روحانی با عارف به یزد رفت» نوشت: «دارالعباده»، میدان تاریخی امیرچخماق، ساعت ها قبل از ورود کاروان تدبیر و امید، شوری بی نظیر را به خود دید. نشاط وصف ناپذیر یزدی ها، بیست و پنجمین سفر استانی دولت یازدهم را به گونه ای متفاوت رقم زد تا یادآور نام کسانی باشد که بر عظمت شان جای خاموشی نیست. رییس دولت یازدهم در نخستین سفر استانی خود پس از انتخابات در جمع مردم یزد حضور یافت و از پیروزی «اخلاق» گفت. از «حماسه»ای که دیگربار آفریده شد. از «افتخارات» یزد و از «نخبگان» یزدی که سهم بزرگی در خلق حضور داشتند و در انتها، از «برادران» یزدی نام برد، همان ها که خدمات شان برای عظمت ایران فراموش ناشدنی است.

روزنامه «آرمان» هم در یادداشتی با اشاره به همراهی عارف با رییس جمهوری در سفر به یزد آورد: دیروز رئیس جمهور به یزد رفت؛ شهر هموطنان خونگرم و آرام که صبوری شاخصه اصلی آنهاست. دیروز البته محمدرضا عارف نیز در کنار رییس جمهور بود تا او را درشهر زادگاهش همراهی کند.

به نوشته آرمان، شاید این همراهی در راستای به نمایش گذاشتن این جمله آیت ا... هاشمی پس از انتخابات بود: «رقابت ها تمام شد؛ دوران همکاری فرا رسیده است.»
«مانور ائتلاف برای ریاست مجلس» عنوان نخست روزنامه «آفتاب یزد» بود که در باره همراهی عارف با رییس جمهوری آمده است: حسن روحانی در اقدامی معنادار از عارف دعوت کرد تا در سفر استانی به یزد همراه او باشد.

روزنامه «شرق» نیز در یادداشتی با عنوان «پیام یک همراهی» با اشاره به حضور عارف در تیم سفر استانی روحانی به یزد نوشت: سفر رییس جمهور به یزد را می توان از دیگر سفرهای استانی او متمایز دانست؛ زیرا این اولین سفر بعد از برگزاری انتخابات مجلس به استانی است که اصلاح طلبان پیروز مطلق آن شدند. از سوی دیگر یزد را پایگاه اصلاح طلبی کشور می دانند و مطمئنا حضور دکتر روحانی در این استان به عنوان سفر استانی، با برنامه ریزی از پیش تعیین شده بود.

شرق افزود: مطمئنا شخص رئیس جمهور از آنچه در اردوگاه اصلاح طلبان و حامیان دولت گذشت، مطلع بود و از نقش آفرینی و مدیریت آقای عارف در پروژه انتخابات به خوبی آگاه است و به همین دلیل در اولین سفر استانی خود بعد از انتخابات مجلس، استان یزد را انتخاب کرد که با همراهی دکتر عارف در این سفر پیام هایی را به جامعه مخابره کند؛ پیام هایی که شاید بتوان در بهار سال ٩٥ آنها را به خوبی معنا کرد. 

روزنامه «فرهیختگان» نیز به بازتاب سخنان رییس جمهوری در استان یزد پرداخت و در تحلیل این سخنان نوشت: رییس جمهوری دیروز میهمان مردم یزد بود؛ او دیروز با همراهی محمدرضا عارف، منتخب اول مردم تهران برای مجلس دهم به یزد رفته بود و در اجتماع مردم این سخنرانی کرد.
به نوشته فرهیختگان، روحانی سخنانش را با سلام بر روح مرحوم روح الله خاتمی، امام جمعه پیشین این شهر و پدر رییس جمهوری دوره اصلاحات آغاز کرد و با « برادر عزیز» خواندن سیدمحمد خاتمی گفت: «ایران قهرمان خدمتگزاران خود و آنهایی را که برای عظمت ایران تلاش کردند هیچ گاه فراموش نخواهد کرد و هیچ کس هم نمی تواند نام و عظمت کسانی را که به مردم خدمت کرده اند، خاموش کند.»

در ادامه آمده است: سخنان روحانی که به رسم همیشگی به صورت زنده از شبکه خبر و شبکه استانی پخش می شد، هنگام ابراز احساسات مردم و شعارهای پی درپی آنها درباره رئیس جمهوری دوره اصلاحات، دچار اختلال شد و بخش هایی از آن از سیما پخش نشد.

در این میان اما روزنامه «سیاست روز» در یادداشتی با عنوان «حضرت آقای روحانی لطفا کمی اعتدال!» سخنان رییس جمهوری را دربردارنده نکته های بسیاری دانست و آورد: آنچه در کلمات رییس جمهور به وضوح قابل مشاهده بود، چشمک زدن «راهنمای چپ» ماشین اعتدال بود. اینکه رییس جمهور طی دو سال گذشته مدام بر فراجناحی بودن دولت و قدم برداشتن در مسیر اعتدال سخن می گفت، با آنچه طی یکی دو روز گذشته رقم خورده سنخیتی ندارد. شعار اعتدال با آنچه در عمل دیدیم فاصله ای به مسافت زمین تا آسمان دارد. 

در ادامه با اشاره به همراهی عارف با رییس جمهوری در سفر به یزد آمده است: اینکه رییس جمهور تمایلی به تشکیل مجلس اصولگرا نداشته و ندارد، موضوع قابل کتمانی نیست. حتی اگر چهره های شاخص اصولگرایی نقش تعیین کننده ای در به روی کار آمدن ایشان داشته باشد. این را از سخنان چند ماه اخیر رئیس جمهور و اظهاراتی در مقابله و مواجهه با شورای نگهبان می توان دریافت. 

روزنامه «جوان» هم در یادداشتی با عنوان «شما را درک می کنیم آقای روحانی!» رویکرد حمایتی روحانی از جریان اصلاح طلبی را به دلیل فشار اصلاح طلبان به دولت دانست و نوشت: خیلی از انتخابات نگذشته و هنوز تنور سیاست گرم است. جریانی که دولت اعتدال را «رحم اجاره ای اصلاح طلبان» می خواند، عدل در چنین ایامی فشار خود را به رئیس کابینه مضاعف می کند، بلکه آقای روحانی، تندتر از هر اصلاح طلب تندرویی، موضع گیری کند.

جوان در ادامه افزود: درک می کنیم آقای روحانی را! از یک سو زیر فشار مدعیان اصلاحات قرار دارند و از سوی دیگر زیر فشار نتیجه انتخابات هفتم اسفند؛ آنجا که در «خبرگان» آیت الله امامی کاشانی را بالای خود می بینند و آنجا که در «مجلس» مشاهده می کنند برخلاف سنت جمهوری اسلامی دولتی نتوانسته در اولین انتخابات مجلس زمان خود، اکثریتی همسو را روانه خانه ملت کند.

***سفر داوود اوغلو به تهران؛ بازگشت ترکیه به راهبرد تعادل 
سفر «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه به تهران یکی از موضوع های مورد توجه روزنامه های امروز بود. روزنامه «ایران» این سفر را نشانه بازگشت ترکیه به راهبرد تعادل گرا دانست و در یادداشتی در این زمینه نوشت: سفر داوود اوغلو به ایران و اهداف آن را باید با توجه به دو متغیر مهم ارزیابی کرد؛ نخست، جایگاه ترکیه به مثابه یک قدرت مرکزی و هم عرض با ایران در معادلات منطقه ای و دوم، فرهنگ استراتژیک ترکیه.
به نوشته ایران، سفر اخیر آقای «داوود اوغلو» یکی از نقاط مهمی است که نشان می دهد روند روابط دو کشور در سطح منطقه ای از میزانی از تنش به سطح همکاری و رقابت دوباره متمایل شده است. بویژه که در حوزه منطقه ای ترکیه با چالش های امنیتی جدیدی درباره مسائل کردی و موضوع افراطی گری و تروریسم مواجه شده و در این موارد امکان همکاری میان دو کشور کم و بیش فراهم است.
در پایان آمده است: در مجموع به نظر می رسد که روابط ایران و ترکیه درخصوص مسائل منطقه ای وارد سطح تازه ای شده است که امیدوارکننده و روشن است. به این موارد می توان افق مثبت متقابلی که هر دو کشور درخصوص روابط دوجانبه در حوزه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی دارند را هم افزود و در مجموع برای سال آینده افق روشن تری از مناسبات میان تهران و آنکارا را ترسیم کرد.
روزنامه «کیهان» نیز در یادداشت روز خود با عنوان «مسکو، تهران، آنکارا» با اشاره به حضور همزمان داوود اوغلو و «بوگدانف» فرستاده ویژه «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در تهران نوشت: بعضی از مراکز سیاسی با تمرکز روی بحران سوریه گفته اند این دو سفر نشان می دهد که تهران در حال برقرار کردن یک تعادل منطقه ای به نفع سوریه است و ایفای چنین نقشی فقط از ایران برمی آید.
کیهان در ادامه به نکته هایی در این باره اشاره کرد که در آن می خوانیم: ورود نخست وزیر ترکیه به تهران، یک ضربه مؤثر به طرح هایی محسوب می شود که طی روزهای اخیر از سوی بعضی از قدرت های عضو شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده بود و از این رو باید گفت در شرایطی که خیلی از ناظران سیاسی می گفتند با تقارب پیش آمده بین آمریکا و روسیه، کشور ترکیه به حاشیه رفته است، سفر اوغلو نشان داد که ترکیه برای مواجهه با شرایطی که منافع ملی آن را تضعیف کند، دست بسته نیست.

*** حقوق زنان در روز جهانی زن
امروز 8 مارس، روز جهانی زن است. از این رو نگاهی به بحث های مربوط به زنان در روزنامه ها انداختیم. «الهه کولایی» مدرس دانشگاه تهران در روزنامه اعتماد یادداشتی در باره انتظارهای زنان از مجلس آینده منتشر کرد.
در این یادداشت آمده است: آنچه پیش روی نمایندگان منتخب مردم در آستانه تشکیل دهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، مجموعه وسیع و گسترده ای از مطالبات و تقاضاهای انباشته شده زنان ایرانی است که همانند مردان ایرانی انتظار دارند مجلس در مسیر خواسته های آنان از طریق اصلاح یا تصویب قوانین مناسب از یک سو و از سوی دیگر اعمال نظارت بر دستگاه های مختلف اجرایی در استیفای حقوق مردم در حوزه های مختلف، اقدامی مناسب و قابل قبول در پیش گیرد. در این میان فراکسیون زنان و جمع زنان منتخب در مجلس دهم از حساسیت و توجه ویژه ای برخوردار هستند. به دلیل اهمیت موضوع زنان در هر جامعه ای از جمله کشور ما، به ویژه با درنظر گرفتن نقش و جایگاه زنان در فرآیند توسعه همه کشورها، نقش مجلس از توجه و حساسیت بیشتری برخوردار است. از آنجا که در کشور ما در طول قرون متوالی، این زنان به دست یافتن منابع گوناگون قدرت به اشکال گوناگون، یا محروم بوده اند یا دسترسی کمتری داشته اند، به طور طبیعی این تقاضاها انبوه تر و متراکم تر فراروی مجلس قرار گرفته است.
در ادامه می خوانیم: انتظار ما از مجلس در این دوره چهارساله این است که آنچه اهمیت دارد ایجاد بسترهای مناسب برای تداوم این روند در سال های بعدی است که مجلس و نمایندگان مجلس وظیفه دارند همراه با تحولات اجتماعی این بسترها را مورد توجه قرار دهند و برای پایدار سازی آن تلاش کنند.
«اشتغال موتور محرک حق خواهی» زنان نیز عنوان گزارشی در روزنامه «ابتکار» به مناسبت روز جهانی زن است که در آن به نقش زنان در کارآفرینی پرداخته شده و آمده است: اشتغال و حضور زنان در اجتماع یکی از مطالباتی است که زنان از قرن های پیش به دنبال آن بوده اند و حتی به همین خاطر نیز حماسه ها خلق کرده اند و نام خود را در تاریخ به ثبت رسانده اند. هر چند مطالبات حقوقی زنان ریشه طولانی در تاریخ جهان دارد اما می توان گفت که رسمی ترین مبارزه زنان برای اشتغال و احققاق حقوق از دست رفته اشان به یک قرن پیش باز می گردد. افزایش مشارکت اجتماعی زنان با کار در کارخانه ها و ادارات و بعدها در جبهه نبرد به عنوان امدادگر اولین گام ها برای احقاق مطالبات اجتماعی آنها بود. در آن روزها شرایط کاری سخت با دستمزد کم برای زنان باعث شد آنها دست به اعتراض علیه آنچه «نابرابری» می دانستند، بزنند و سرانجام 8 مارس را با روز جهانی زن در تاریخ به ثبت برسانند. 
به نوشته ابتکار، زنان همچنان سهم کمی را از حضور در عرصه اقتصاد دارند و کارآفرینی می تواند راه حلی برای حضور بیشتر زنان در عرصه های اقتصادی باشد. هرچند دولت و وزارت کار با حمایت های خود از کارآفرینان زن سعی در افزایش حضور زنان در عرصه های اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری آنها دارد اما با این حال چالش های زیادی از جمله برقراری تعادل بین کار و زندگی، وجود نگاه جنسیتی در بازار کارو حتی مشکلات اقتصادی پیش روی کارآفرینی زنان در ایران وجود دارد./ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: