کد خبر: ۶۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - 14 March 2016
بانکداری ایرانی – بعد از اجرايي شدن برجام در روز 25 دی‌ماه سال جاري يكي از اصلی‌ترین توقعات فعالان اقتصادي ايراني، لغو تحريم در بخش تعاملات بانكي علی‌الخصوص لغو تحريم سوئيفت بود تا بانک‌های ايراني بتوانند تبادلات خود با بانک‌های جهان را از سر بگيرند.
 بانکداری ایرانی – بعد از اجرايي شدن برجام در روز  25 دی‌ماه سال جاري يكي از اصلی‌ترین توقعات فعالان اقتصادي ايراني،  لغو  تحريم در بخش تعاملات بانكي علی‌الخصوص لغو تحريم سوئيفت بود تا بانک‌های ايراني بتوانند تبادلات  خود با بانک‌های جهان را از سر بگيرند.

حال با برداشته شدن تحريم اين بخش از نگراني كشور مرتفع نشده است و كارشناسان بانكي بر اين نظر هستند كه همچنان سوئيفت با مشكلاتي روبروست كه عدم رفع آن اين شبه را در كشور به وجود می‌آورد كه غرب در تعهدات خود  کم‌کاری می‌کند و سبب سردرگمی بانک‌هایی شده است که درگذشته مشمول تحریم شده‌اند و در حال حاضر در انتظار عملیاتی شدن سوئیفت هستند.

 در همين رابطه  ، سفیر ایران در برلین بابیان اینکه باگذشت ۴۵ روز از برجام، هنوز فعالیت‌ بانکی آن‌طور که بایدوشاید شروع نشده است، گفت: تعلل بانک‌های اروپایی از برقراری روابط با ایران به خاطر ترس از تنبیهات آمریکاست.علی ماجدی  در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا در تهران بابیان اینکه باور این است که بعد از اجرای برجام، ایران باید در شبکه بین‌المللی تولید، تجارت، بانکداری و بیمه قرار بگیرد، اظهار داشت: اگر ما در این شبکه قرار نگیریم، جایگاه واقعی را پیدا نخواهیم کرد و به توسعه واقعی نمی‌رسیم.

همچنين معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه با اشاره به دستاوردهای برجام، یکی از چالش‌ها در این زمینه را احتیاط بیش‌ازحد بانک‌های اروپایی در برقراری در ارتباط با بانک‌های ایرانی دانست. 

مجید تخت‌روانچی بابیان اینکه دروازه اروپا طبق برجام  نقل‌وانتقال مالی در فعالیت‌های بانکی شامل برقراری روابط کارگزاری و رفع تحریم سوئیفت، شامل بانک‌ مرکزی و مؤسسات مالی ایران، پرداخت تسهیلات بلاعوض و ترجیحی به دولت ایران، بخشی از مواردی بود که لغو تحریم شده است.

اين اتفاق سبب اعتراض  كشورهايي شده است كه با ايران تعامل تجاري دارند در همين رابطه ، مقامات هندی با اشاره به مذاکره تهران و دهلی‌نو برای تأسیس شعب بانکی در کشورهای یکدیگر و احیای اتحادیه پایاپای آسیایی، از گلایه تجار این کشور به علت برقرار نشدن سوئیفت بانک‌های بزرگ ایرانی خبر دادند.

این مقام هندی افزود: «این امر نه‌تنها مشکلاتی برای بانک‌ها ایجاد کرده بلکه برای شرکت‌های بیمه نیز مشکل ایجاد کرده است چراکه عامل ریسک در آن دخیل است. حتی شرکت‌های بیمه بین‌المللی در این مورد نگران هستند. ازاین‌رو، مذاکرات برای احیای اتحادیه پایاپای آسیایی در جریان است.» به نوشته این گزارش، صادرکنندگان هندی از عدم راه افتادن سوئیفت در تمامی بانک‌های ایران که این امر پرداخت‌ها را دشوار می‌سازد، شکایت می‌کنند.

اين در حالي است كه بانک‌هایی چون پاسارگاد و صنعت و معدن اعلام كردند كه در خصوص سوئيفت مشكلي ندارند.  مدیرعامل بانک صنعت و معدن ، علی‌اشرف افخمی، در هفته گذشته در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در خصوص باز شدن ال سی و سوئیفت پس از برجام، گفت كه  ما در روز اول اجرایی شدن برجام بدون سوئیفت 14 ال سی باز کردیم و حدود سه هفته طول کشید تا سوئیفت برقرار شود. اکنون سوئیفت بازشده است و ال سی با سوئیفت هم باز کردیم، تأییدیه گرفتیم و مشتری هم مشخص است.

همچنين مصطفی بهشتی‌روی، عضو هیئت‌مدیره و ناظر بر امور ارزی بانک پاسارگاد با اعلام این مطلب، در خصوص فعالیت‌های ارزی بانک پاسارگاد در دوران تحریم گفت: بانک پاسارگاد در سال‌های 90 و 91 بالاترین حجم فعالیت‌های واردات کشور را به‌صورت متمرکز انجام داده و مزیت‌های رقابتی بالایی را از جهت کنترل داخلی، قیمت تمام‌شده و کیفیت مطلوب خدمات به وجود آورده است و در آن دوران، به‌تنهایی 20 درصد از عملیات بانکی کشور را در این حوزه به انجام رسانده است. و  در  دوران تحريم سوئيفت ، اين بانك در اين حوزه هيچ مشكلي نداشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: