کد خبر: ۶۵۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 02 March 2016
چین بر خلاف عقیده بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی بویژه آمریکا خود را مسئول رکود اقتصادی دنیا نمی داند و تاکید دارد که به رغم بروز برخی مشکلات اقتصاد داخلی، در توسعه اقتصاد جهان نقشی مفید و موثر داشته است.
 چین بر خلاف عقیده بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی بویژه آمریکا خود را مسئول رکود اقتصادی دنیا نمی داند و تاکید دارد که به رغم بروز برخی مشکلات اقتصاد داخلی، در توسعه اقتصاد جهان نقشی مفید و موثر داشته است.

وجود نوسان در تعیین نرخ ارز ملی و بی ثباتی در بازارهای اوراق بهادار و همچنین رکود در بخش های تولیدی و کاهش متوالی ذخیره ارزی از جمله موارد اتهامی به چین است. اما این کشور با رد همه موارد یاد شده می گوید که نکات مطرح شده نمی تواند نقش ارزنده این کشور را در اقتصاد دنیا نادیده بگیرد و کمرنگ کند.

به گزارش ایرنا، از دیدگاه چین اقتصاد دنیا این دهکده جهانی را به یکدیگر پیوند داده و تاثیر و تاثر آنها از یکدیگر ناشی از تعامل و وابستگی اقتصادی کشورها به یکدیگر است و در چنین شرایطی عادلانه نیست که فقط دومین اقتصاد برتر دنیا مورد هجمه سنگین انتقادها قرار بگیرد و مقصر اصلی معرفی شود.

در چنین شرایطی چین می رود تا میزبان دو رویداد مهم سیاسی سال باشد که البته در جریان برگزاری این دو رویداد شامل «کنفرانس سالانه مشورت سیاسی» و «اجلاس کنگره ملی» موضوع رکود اقتصادی و کمک به افزایش تقاضا و مصرف داخلی برای برون رفت از مشکلات مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
چین بر این باور است که نوسان در بهای نفت در بازار بین المللی، تجدید ساختارهای اقتصادی در آمریکا و اروپا، نرخ بهره پایین بانکی در آن کشورها، تقاضا و مصرف پایین در سراسر جهان و همچنین برقراری نوعی توازن نوین در اقتصاد جهانی از مشکلات عدیده ای است که نه این کشور بلکه دنیا با آن روبرو شده است.
پکن تاکید دارد که بر خلاف آنچه برخی در بوق و کرنا کرده اند؛ این کشور سال هاست که تزریق کننده بحران به اقتصاد جهان نیست بلکه خود تاثیرات زیادی از بحران ها و فشارهای اقتصادی گرفته است.

آمارهایی که چین منتشر کرده است نشان می دهد این کشور نه تنها باعث رکود اقتصادی نشده بلکه نزدیک به 30 درصد از رشد و توسعه اقتصادی دنیا مدیون پکن است.

از سوی دیگر آمار سازمان گردشگری ملی چین هم نشان می دهد که بر خلاف بسیاری از کشورها این جهانگردان چینی هستند که با هزینه 184 میلیارد دلار در بخش گردشگری دنیا در سال گذشته، باعث رونق اقتصادی در بسیاری کشورها شده اند.

افزون بر این، آمارها بیانگر این است که در بخش واردات، چین کماکان سعی کرده است مصرف کننده بزرگی باشد و به همین خاطر بخش اعظمی از کالاهای دنیا وارد چین می شود و این کشور کوشیده دیگر تنها یک کارخانه تولیدی برای دنیا نباشد.

تارنمای «یی سی ان» چین نیز در گزارشی به دفاع از اقتصاد کشورش می پردازد و می نویسید: در حالی که ما مشکلات زیادی در چین داریم هرگز سعی نکرده ایم این مشکلات را به کشورهای دیگر مانند یک بحران اقتصادی صادر کنیم.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی چین اعتقاد دارند که کشورشان سالهاست با اقتصاد دنیا یک زنجیره ایجاد کرده و در واقع این ارتباط سرنوشت آنها را به یکدیگر گره زده است.

چین یک بار دیگر این هفته در جریان برگزاری اجلاس وزیران دارایی و رییسان بانک های مرکزی «گروه 20» در شهر شانگهای نیز به شدت مورد انتقاد نمایندگان سایر کشورها قرار گرفت و بسیاری انگشت اتهام را به سوی این کشور نشانه رفتند.

آنها چین را متهم کردند که اقتصاد راکد این کشور معضلی برای کل دنیاست.
اما اداره ملی آمار چین تلاش کرده با ارائه آمار و ارقام نشان دهد که این انتقادها وارد نیست زیرا نزدیک به 66.5 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2015 میلادی از طریق مصرف حاصل شده است که رکوردی جدید از سال 2001 میلادی به حساب می آید.

اگرچه نرخ رشد اقتصادی چین در سال گذشته چهار دهم درصد کاهش یافت اما همین کشور توانست در سال 2015 یازده میلیون فرصت شغلی ایجاد کند که 300 هزار فرصت بیشتر از یک سال قبل از آن بوده است.

افزون بر موارد یاد شده، چین برای اثبات ادعای خود و تکذیب انتقادهای دیگران اعلام کرده که در سال گذشته میلادی سرمایه گذاری های شرکت های مشترک خارجی و چینی به 37 میلیارد دلار رسیده است که خود یک رکورد چشمگیر در عرصه اقتصادی و تجاری چین و دنیا محسوب می شود.

تحلیلگران بر این باورند که چین در تلاش است تا با تمرکز بر مدیریت و نوآوری در عرصه های اقتصادی بتدریج هدایت اقتصادی دنیا را بر عهده بگیرد و اجازه ندهد تا فقط آمریکا در این عرصه تصمیم گیرنده وضعیت اقتصادی برای کشورهای دیگر باشد.

«لی کچیانگ» نخست وزیر چین نیز به تازگی اعلام کرد که اقتصاد چین به رغم همه چالش ها همچنان پرسرعت ترین نرخ رشد را داراست و بدون پذیرش هرگونه ایستایی، کماکان در مسیر پویایی حرکت می کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: