کد خبر: ۶۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 02 March 2016
مدیر امور حقوقی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از ایجاد سامانه مستقل ثبت شرکت ها در مناطق آزاد کشور خبر داد.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد: محسن پور احمدی گفت: با توجه به ماده 22 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی، امور ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی برابر آیین نامه مصوب هیات دولت بر عهده سازمان های مناطق آزاد است.شرکت ها در مناطق آزاد به  شیوه های سنتی و دستی تاسیس می شوند که این موضوع موجبات سوءاستفاده ی احتمالی فرصت طلبان را فراهم می کرد.

وی افزود: برای اینکه ضریب خطا و سوء استفاده را درعین افزایش  سرعت فرآیند ثبت، کاهش داده شود مقرر شد سامانه ثبت شرکت های مناطق آزاد با استفاده از سامانه جامع بانک اطلاعاتی پیاده سازی شده کشور برای مناطق آزاد بازنویسی شود و هاب مرکزی یا سرور اصلی آن در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد  مستقر و به هر یک از مناطق آزاد ارتباط لازم برای تبادل داده ها با سازمان ثبت شرکت ها از طریق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد صورت پذیرد. 

وی ادامه داد: بر این اساس با داشتن  يك بانك اطلاعاتي جامع  و استفاده از داده های سازمان ثبت شرکت ها و ظرفیت این سامانه درعین داشتن استقلال لازم در عمل و اقدام  به تمام دستگاه ها از جمله سازمان امور مالياتي، نيروي انتظامي و سایر مبادی ذیربط و ثبت احوال لينك شويم و در لحظه به تمام اطلاعات لازم دسترسی و اصالت سنجی اسناد و هویت متقاضی تعیین می شود. 

مدیر امور حقوقی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: این اقدام نتیجه تلاش یک سال همکاری متقابل دبیرخانه با سازمان ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری کشور بود و این همکاری نیز و این توافق خوب میسر نمی شد جز با نظر مساعد و مدبرانه دبیرمحترم شورایعالی مناطق آزاد و رئیس محترم سازمان ثبت  اسناد و املاک کشور. 

پوراحمدی اظهار داشت: با ایجاد این سامانه و نرم افزار اختصاصی یک هاب مرکزی در این دبیرخانه شکل می گیرد و همه سازمان های مناطق آزاد به اين هاب لينك مي شوند وخدمات و سرويس مي دهند. درحقيقت دبيرخانه شورایعالی مناطق آزاد خدماتي را ازسازمان ثبت اسناد واملاك كشور مي گيرد وسازمان ثبت اسناد از همه دستگاه هاي اجرايي  از جمله ثبت احوال،سازمان امورمالياتي و بانك مركزي و مراكز مربوط به مناطق آزاد خدمات مي گيرد و از آنجا به صورت آنلاين به دفتر روزنامه رسمي آگهي و به صورت آنلاين اطلاعات سنجي مي شود و با اين كار بصورت آنلاين افرادي كه تخطي دارند نمي توانند ثبت شركت داشته باشند.

پوراحمدی گفت: با استقرار این سامانه که قرار است تا حداکثر اردیبهشت ماه سال 95 راه اندازی شود، انتقال دفاتر مرکزی و ثبت شعب بدون هرگونه اختلالی به نحو مطلوب صورت گیرد و از همه مهم تر تعیین نام خارجی برای شرکتهای خارجی در مناطق آزاد که تاکنون مسدود بود به لطف سازمان ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری مناطق آزاد میسور شد. 

وی توضیح داد: يعني هركس بخواهد چه از داخل و چه از خارج كشور در مناطق آزاد شركت ثبت كند از طريق اين سيستم می تواند اقدام کرده و به صورت آنلاین درخواست های خود را پیگیری کند. لازم به ذكر است كه اين سيستم جدا از سيستم سازمان ثبت شرکتها  كشور است وصرفا در موارد لزوم با سازمان ثبت شرکتهای کشور تبادل اطلاعات می کند . برای ثبت نهایی شرکت بايد به منطقه آزاد مورد نظر مراجعه شود و سیستم پس از دریافت درخواست ها نسبت به تایید یا عدم تایید آن اقدام می کند. 

پوراحمدی هم چنین سهولت در ثبت شرکت توسط افراد خارجی یا اشخاصی که می خواهند نسبت به ایجاد نمایندگی شرکت خود در مناطق آزاد اقدام کنند را از دیگر محاسن این سامانه دانست. 

پور احمدی ادامه داد: با استفاده از این سامانه يك بازنگري در قوانين و مقررات ثبت شركتها در سازمان های مناطق آزاد اتفاق می افتد و اين بازنگري موجب مي شود شركت هاي چند مليتي و كنسرسيومي در مناطق آزاد به راحتی اقدام به ثبت شرکت کنند كه در حال حاضر اين امكان در سرزمين اصلي وجود ندارد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: