کد خبر: ۶۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - 01 March 2016
سفر وزیر امور خارجه روسیه به الجزایر و گفت وگو با مقامات این کشور پیرامون بحران لیبی در کنار عملیات نظامی فرانسه، انگلیس و آمریکا در این کشور بیانگر اهمیت راهبردی لیبی و حوادث و رویدادهای آن در معادلات منطقه ای و فرامنطقه ای است.
سفر وزیر امور خارجه روسیه به الجزایر و گفت وگو با مقامات این کشور پیرامون بحران لیبی در کنار عملیات نظامی فرانسه، انگلیس و آمریکا در این کشور بیانگر اهمیت راهبردی لیبی و حوادث و رویدادهای آن در معادلات منطقه ای و فرامنطقه ای است.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بدو ورود به الجزیره تاکید کرد مسایل لیبی یکی از محورهای مهم گفت وگوهای مقامات روسیه و الجزایر محسوب می شود.
لاوروف تاکید کرد که بررسی زمینه های اجرای توافقنامه 'همکاری استراتژیک' بین روسیه و الجزایر که در سال 2001 میلادی بین سران دو کشور به امضا رسیده از دیگر اهداف مهم سفر وی به الجزیره محسوب می شود.

اشاره به اجرای توافقنامه استراتژیک بین مسکو و الجزیره با توجه به هم مرزی الجزایر با لیبی بیانگر تمایل و اراده روسیه برای ورود به معادلات جدید لیبی و آفریقاست . 
لاوروف همچنین افزود : روسیه از تلاشهای الجزایر برای کنترل بحران در لیبی و دیگر کشورهای آفریقایی نظیر مالی قدردانی می کند.

اینگونه اظهارات بیانگر توجه ویژه مسکو به حوادث و رویدادهای آفریقا و تمایل کرملین به حضور فعال در این منطقه و نقش آفرینی مستقیم در معادلات آن است.
از سوی دیگر گزارش های دریافتی طی هفته های گذشته نشان می دهد که یگان هایی از نیروهای ویژه هوابرد انگلیس در منطقه ای در جنوب 'تبروک' مستقر شده اند و برای مداخله نظامی گسترده در لیبی آماده می شوند.

همچنین رسانه های غربی اخیرا به دفعات اعلام کردند که نیروهای نظامی فرانسه نیز مخفیانه به انجام عملیات در لیبی مشغولند. 
این در حالی است که آمریکا هم از چندی پیش با بمباران مواضع تروریستها در لیبی عملا مداخله نظامی در این کشور را آغاز کرده است.

روزنامه الاخبار نیز چندی پیش به نقل از یک منبع امنیتی عالی رتبه اعلام کرده بود ، هواپیماهای بدون سرنشین روسیه به منظور انجام عملیات شناسایی بر فراز لیبی در گردش هستند و این علاوه بر اختصاص یک ماهواره از سوی مسکو برای رهگیری فعالیت گروههای تروریستی در لیبی است. 

مقامات کشورهای حاضر در صحنه سیاسی لیبی همواره تاکید دارند که فقط با هدف مبارزه با گروه تروریستی - تکفیری داعش وارد این کشور شده اند.
نکته ای که نمی توان نادیده گرفت اینکه تمامی این تلاشها و حضور قدرت های بزرگ جهانی در لیبی که البته بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل صورت می گیرد فقط برای مبارزه با نیروهای داعش است! 

برآوردهای آماری حکایت از آن دارد که حدود پنج هزار نیروی داعش در لیبی مستقر است؛ و براین اساس باید نتیجه گرفت که تمامی تلاشهای سیاسی و نظامی قدرتهای بزرگ فرامنطقه ای نظیر آمریکا، فرانسه ، انگلیس و روسیه و نیز کشورهای هم مرز لیبی فقط برای مبارزه با پنج هزار تروریست است!

از دید کارشناسان عدم توازن منطقی در این ادعا ، ذهن پرسشگر را ناگزیر متوجه این نکته می کند که قدرت های بزرگ جهانی اهدافی بسیار بزرگتر و مهمتر از مبارزه با پنج هزار تروریست را در لیبی دنبال می کنند.

حضور نظامی و مستقیم قدرتهای جهانی که تقابل آنها با یکدیگر غیر قابل انکار است می تواند بیانگر آن باشد که لیبی فقط یک کانون بحران نیست بلکه می تواند عرصه ای برای رقابت های بزرگ شد. 
این رویارویی ظرفیت آن را دارد که لیبی را در مسیر یک نبرد بی انتها قرار دهد./ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: