کد خبر: ۶۴۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - 29 February 2016
اسفند ماه که فرا می‌رسد کم‌کم می‌توان حال و هوای نوروز را از کوچه و پس‌کوچه‌های شهر حس کرد. هرچه به روزهای پایانی دوازدهمین ماه‌ سال نزدیک می‌شویم، بوی عید بیشتر استشمام می‌شود.

اسفند ماه که فرا می‌رسد کم‌کم می‌توان حال و هوای نوروز را از کوچه و پس‌کوچه‌های شهر حس کرد. هرچه به روزهای پایانی دوازدهمین ماه‌ سال نزدیک می‌شویم، بوی عید بیشتر استشمام می‌شود.

 روزنامه شهروند : اگر این روزهای زمستانی گذرت به سه‌راه امین‌حضور و خیابان امیرکبیر تهران بیفتد، برق اجناس خارجی و ایرانی توجهت را جلب می‌کند. از یخچال سایدبای‌ساید و ماشین لباسشویی گرفته تا اجاق‌گاز و ماشین ظرفشویی، همه و همه از هر برندی در بورس لوازم خانگی امین‌حضور موجود است. درحالی ‌که بازار بسیاری از کالاها در شب عید داغ می‌شود و به دلیل افزایش تقاضا گاها با رشد قیمتی روبه‌رو می‌شویم، اما در بازار لوازم خانگی خبر چندانی از رونق شب عید نیست.

هرچه به بعدازظهر نزدیک می‌شویم، تعداد مشتریان در بازار بیشتر می‌شود و از سکوت حاکم بر خیابان کاسته می‌شود اما به جز چند خرید آن هم با چانه‌زنی روز کاری تمام می‌شود و حساب و کتاب فروشندگان به امید فردایی پررونق بسته می‌شود، اما روزهای بعد نیز همین روال است. خیابان امین‌حضور که روزگاری در روزهای پایانی ‌سال جای سوزن انداختن درآن نبود، حالا با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند. گویی بازار لوازم خانگی حتی با تزریق کمک‌های مالی دولت نیز سرپا نشده و در کرختی فرو رفته است. این را از طرح‌های ویژه و جشنواره‌های فروشی که آگهی‌شان روی شیشه مغازه‌ها نصب شده، به خوبی می‌توان فهمید.

کاهش قدرت خرید و افت تقاضا
دراین میان «حبیب‌الله انصاری» دبیر انجمن لوازم خانگی درحالی معتقد است که بازار لوازم ‌خانگی، بازاری نیست که شب عید روی آن تأثیر بسزایی داشته باشد، به «شهروند» می‌گوید: بیشتر خریداران این روزهای بازار را عروس و دامادها و خانواده‌هایی که دنبال تعویض لوازم فرسوده خود هستند، تشکیل می‌دهد، چراکه کاهش قدرت خرید بین مردم موجب شده تا خانوارها کمتر به فکر تعویض اجناس خانه خود باشند و جز درمواردی که مجبورند، تن به این کار نمی‌دهند. او با بیان این‌که لوازم ‌خانگی یک کالای مصرفی یا تزیینی نیست، تصریح کرد: درواقع فروش یک‌سری از کالاها مثل یخچال، تلویزیون، ماشین‌لباسشویی و اجاق‌گاز محدود به شب عید نمی‌شود. او با اشاره به رکود حاکم برسطح بازار، از ثبات قیمت‌ها خبر داد و گفت: شرایط بازار به‌گونه‌ای نیست که تولیدکنندگان یا فروشندگان بتوانند قیمت محصولات خود را افزایش دهند، به‌طوری که از‌ سال ١٣٩٢ به این سو قیمت‌ها افزایشی نداشته‌ است.

رونق جشنواره‌های فروش در سایه نبود مشتری
دبیر انجمن لوازم خانگی درباره این‌که وضع فروش در سال‌جاری درمقایسه با سال‌های قبل چگونه است؟ این‌گونه پاسخ می‌دهد که به‌طورکلی تغییری در فروش نداشته‌ایم. حال آن‌که پیش‌بینی می‌شد که با لغو تحریم‌ها و بازگشت امید به اقتصاد رونق به بازار بازگردد. انصاری در ادامه سخنان خود از برگزاری جشنواره‌های فروش درسطح بازار خبر داد و گفت: فروشندگان برای بازگشت نقدینگی خود به فروش‌های ویژه روی آورده‌اند تا این‌گونه جذابیت خرید درسطح بازار را افزایش دهند.

دبیر انجمن لوازم خانگی با انتقاد به نحوه اجرای طرح کارت خرید اعتباری کالا گفت: اعمال تغییرات متعدد در طرح پیشنهادی انجمن به وزارت صنعت، از قبیل کاهش اعتبار وام، محدودیت در مشمولین طرح موجب شده تا استقبال چندانی از آن نشود. درحالی ‌که ما پیش از این نسبت به عواقب این تغییرات، هشدار داده بودیم. این فعال بازار اظهار کرد: از سه ماه گذشته که موضوع اعطای کارت خرید لوازم خانگی ازسوی دولت مطرح شد، انتظار بازار لوازم خانگی نیز بالا رفت این درحالی است که با گذشت مدتی از صدور این کارت‌ها هنوز رونقی به واسطه این طرح در بازار ایجاد نشده است.
محصولات ایرانی خریدار بیشتری دارد

دبیر انجمن لوازم خانگی با بیان این‌که تقاضا برای محصولات ایرانی بیش از خارجی‌هاست، دلیل آن را کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد و افزود: قیمت محصولات خارجی دوبرابر قیمت لوازم خانگی ایرانی است. برهمین اساس ٧٥‌درصد مشتریان بازار ترجیح می‌دهند که تولید داخلی را خریداری کنند. او درخصوص تأثیر لغو تحریم‌ها بر اجناس وارداتی نیز گفت: باید توجه داشت که حدود یک‌ماه است که تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران لغو شده و تمام اجناس خارجی موجود درسطح بازار درشرایط سخت تحریم وارد کشور شده است. برهمین اساس نمی‌توان انتظار داشت که قیمت این محصولات به سرعت کاهش یابد. هرچند که تعدیل قیمت‌ها و بهبود کیفیت اجناس خارجی بعد از لغو تحریم‌ها انتظار به جایی ازسوی مصرف‌کنندگان است، اما رسیدن به این وضع چند ماه زمان می‌برد.

رواج برندهای تقلبی در بازار
از سردی بازار این روزها که بگذریم، برندهایی ناشناخته که معلوم نیست از کدام ناکجاآباد به بازار ایران راه یافته‌اند و بازار تولیدات داخلی را با ظاهر رنگارنگ و قیمت‌های متوسط خود کساد کرده‌اند، توجهتان را جلب می‌کند اما درمیان انبوه لوازم خانگی که در بازار مشاهده می‌شود، برندهایی وجود دارد که محصول تقلبی کالاهای معتبر و برندهای معروف لوازم خانگی هستند. حتی ممکن است که نام برند تقلبی آن تنها یک حرف کمتر یا بیشتر با برند اصلی داشته باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است یک حرف جابه‌جا شود و نام برند را به‌طورکلی تغییر دهد، بنابراین همان برند مشابه برندی به چشم مشتری خواهد آمد که سال‌ها قدمت دارد و برای خود در بازار توانسته جایگاهی را باز کند. بنابراین حتی قیمت هم ممکن است به شدت کاهش یابد.
دراین میان نوعروس جوانی که به همراه پدر و مادرش برای خرید خرده‌ریزهای آشپزخانه‌اش به بازار آمده، در گفت‌وگو با «شهروند» از تنوع مارک‌های ناشناخته شکایت دارد و نمی‌داند حرف کدام فروشنده را باید باور کند. او می‌گوید: فروشندگان همه به دنبال فروش اجناس خود به هر نحوی هستند و آن‌قدر تنوع رنگ و ظاهر و برندهای مختلف در بازار وجود دارد که تشخیص اصل از تقلبی مشکل است و در این میان فروشندگان هم گران‌تر و ارزان‌تر فروختن اجناس مشابه خرید را سخت‌تر می‌کنند. بنابراین مشتریان باید به خوبی به نام برند مورد تقاضای خود دقت داشته باشند تا در آَشفته بازار این روزهای لوازم خانگی، جنس تقلبی به منزل نبرند. این درشرایطی است که قیمت برخی از انواع لوازم خانگی با نوسانات نرخ ارز آنچنان افزایش یافته که ممکن است مردم ترجیح دهند که دیگر از آن برند خرید نکنند، اما به ‌هرحال نباید برندی تقلبی را به خاطر ارزان خریدکردن به منزل خود برده و با مشکلات پس از آن مواجه شوند.

کف و سقف قیمتی بازار لوازم خانگی
یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، گاز، جاروبرقی، آبمیوه‌گیری، چرخ گوشت، مایکروفر و سرخ‌کن ازجمله اصلی‌ترین لوازم خانگی به حساب می‌آیند؛ لوازمی که این روزها تنوع بسیار زیادی در بازار دارند و بسته به امکانات و نوع برند، با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند.

اجاق‌گاز در بازار لوازم خانگی محدوده قیمتی از حدود ٥٥٠‌هزار تا پنج‌میلیون تومان دارد. ماشین لباسشویی نیز از حدود ٦٠٠‌هزار تا ٦‌میلیون تومان عرضه می‌شود.
یخچال و فریزر نیز در مدل‌های گوناگون از حدود یک‌میلیون تومان آغاز می‌شود و تا حدود ٢٠‌میلیون تومان در بازار لوازم خانگی مشاهده می‌شود. همچنین انواع چرخ‌گوشت قیمتی بین ٣٠٠ تا یک‌میلیون و٥٠٠هزارتومان در بازار لوازم خانگی دارد. آبمیوه‌گیری از دیگر لوازم آشپزخانه است که با قیمتی حدود ١٥٠‌هزار تا ٢‌میلیون تومان فروخته می‌شود.

سرخ‌کن نیز درحدود قیمت ٥٠٠‌هزار تا حدود ٢‌میلیون تومان عرضه می‌شود. از طرف دیگر جاروبرقی در انواع مختلف از حدود ٢٠٠‌هزارتومان تا ٢‌میلیون تومان در بازار لوازم خانگی وجود دارد. زودپز و پلوپز نیز قیمتی از ١٥٠‌هزارتومان تا حدود ٩٠٠‌هزارتومان دارند. همچنین مایکروفر از دیگر وسایل پخت‌وپز است که اخیر جایگاه خود را در آشپزخانه‌ها باز کرده است و محدوده قیمتی از حدود ٥٠٠‌هزار تا ٢‌میلیون تومان دارد. البته این ارقام، نرخ‌هایی است که در بورس فروش لوازم خانگی مشاهده شده و قیمت‌های کف و سقفی که برای هریک از لوازم خانگی عنوان شده، می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: