کد خبر: ۶۴۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 28 February 2016
«ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور در فضای پسابرجام به شرطی که تکنولوژی و دانش کار را نیز وارد کشور کنند فرصت خوبی برای کسب و کارهای اینترنتی داخل کشور محسوب می شود در غیر این صورت با ورود آنها کسب و کارهای اینترنتی از صحنه رقابت محـــو می شوند.»
 روزنامه ایران در صفحه فناوری گفت و گویی درباره راههای رونق یافتن کسب و کار اینترنتی در شرایط پسا برجام را انتشار داد.

این گفتگو که با مدیران و میهمانان جشنواره وب و موبایل در شماره یکشنبه 9 اسفند 1394 هجری خورشیدی منتشر شد، می افزاید: «ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور در فضای پسابرجام به شرطی که تکنولوژی و دانش کار را نیز وارد کشور کنند فرصت خوبی برای کسب و کارهای اینترنتی داخل کشور محسوب می شود در غیر این صورت با ورود آنها کسب و کارهای اینترنتی از صحنه رقابت محـــو می شوند.» 

مسئولان بخش خصوصی کسب و کارهای اینترنتی در هشتمین دوره جشنواره وب و موبایل که اواخر هفته گذشته در سالن همایش های کتابخانه ملی ایران برگزار شد با بیان مطلب فوق به «ایران» گفتند: امیدواریم دولت نقش موثری در پسابرجام بازی کند زیرا که این امر فرصت بسیار بزرگی برای کارآفرینان و کسب و کارهای اینترنتی خواهد بود. آمدن خارجی ها به داخل کشور خوب است به شرط آنکه تکنولوژی و دانش مدیریت کسب و کارهای اینترنتی را نیز به ایران وارد کنند.

** شناخته شدن دلیل استقبال
اختتامیه جشنواره وب و موبایل بعد از یک ماه رقابت آنلاین، در سالن همایش های (تالار های حکمت، قلم و فرهنگ) کتابخانه ملی ایران در حالی برگزار شد که جوانان رده سنی زیر 25 سال حضور بسیار پررنگی بخصوص در بخش استارتاپ های این جشنواره داشتند. در تالار حکمت، جوانان فعال در کسب و کار اینترنتی و اپلیکیشن ها به صورت ایستاده به صحبت های مدیران استارتاپ های برتر گوش می دادند تا از تجربه های آنان برای پیشبرد کسب و کار خود استفاده کنند.

در این تالار مدیران استارتاپ هایی چون سلام استاد (اپلیکیشنی برای یافتن استاد مورد نظر برای تدریس)، تگموند (سامانه ای برای انعکاس اخبار حراجی برندها و افتتاح شعبه های جدید)، ریحون (سفارش آنلاین غذا) و... از تجربیات خود گفته و به سؤال های حاضران پاسخ دادند. در تالار قلم هم بحث کنفرانس ها در کسب و کارهای اینترنتی بعد از پسابرجام، درآمدزایی از نرم افزارهای موبایل، تبلیغات دیجیتال و بازار یابی، پرداخت آنلاین و زیرساخت و... داغ بود. 

همچنین در این جشنواره شرکت کنندگان پای صحبت های مدیران کسب و کارهای موفق اینترنتی نشستند تا از راهنمایی های آنان برای پیشرفت کار خود استفاده کنند. 
جوانان کسب و کار اینترنتی از جشنواره وب و موبایل استقبال زیادی کردند اما دلیل این همه استقبال چیست؟ در این جشنواره چه اتفاقی می افتد؟ محمد صادق مالکی دبیر کنسرسیوم کسب و کار اینترنتی به این سؤال «ایران» پاسخ داده و می گوید: در یک ماه مدیران وب سایت ها، طراحان، برنامه نویسان و Developer ها در گروه های خود (کسب و کار، آموزش، سبک زندگی، اخبار و...) ثبت نام می کنند و کار خود را در معرض رأی گیری داوران و مردم قرار می دهند که از هر گروه 5 سایت به عنوان کاندیدا انتخاب می شود تا رأی نهایی درباره آنها صادر شده و بهترین هر گروه (برنامه نویسی، طراحی، Developer و...) معرفی شود. در این جشنواره حدود 15 هزار وب سایت در 73 گروه و 3 هزار در بخش موبایل در 13 گروه شرکت کردند که ازبین 5سایت برتر هر گروه، بهترین ها معرفی شدند. 

** جشنواره سکویی برای دیده شدن
جشنواره وب ایران در سال 1387 برای نخستین بار در ایران برگزار شد. این جشنواره هر ساله از میان سایت های فعال در تمامی حوزه های وب و در گروه های مختلف یک سایت را به عنوان سایت برتر سال معرفی می کند. جشنواره نرم افزارهای موبایل ایران در سال 1391 توسط میلاد احرامپوش و محسن براتی راه اندازی و تأسیس و برای نخستین بار در ایران برگزار شد. 
جشنواره نرم افزارهای موبایل ایران، بزرگ ترین جشنواره در زمینه اپلیکیشن های تلفن همراه در ایران محسوب شده و هر ساله هزاران اپلیکیشن فارسی برای کسب عنوان بهترین اپلیکیشن فارسی سال در این رقابت ثبت نام می کنند. برگزار کنندگان جشنواره وب ایران و جشنواره اپلیکیشن های موبایل از سال 1392 تصمیم گرفتند تا به منظور هم افزایی بیشتر هر دو جشنواره را در هم ادغام کنند.

اما مسئولان برگزاری این جشنواره چه اهدافی را دنبال می کنند. شایان شلیله بنیانگذار جشنواره وب درباره هدف از برگزاری این جشنواره به «ایران» می گوید: هدف ما از برگزاری این جشنواره صرفاً معرفی سایت ها و اپلیکیشن های برتر موبایل نیست، بلکه هدف اصلی کمک به جوانانی است که می خواهند در زمینه کسب و کارهای اینترنتی و اپلیکیشن های موبایل رشد کنند.
شلیله می افزاید: اینجا سکویی برای کسانی است که فرصت دیده شدن ندارند و از این طریق می توانند دیده شوند. هدف اصلی این است که سایت های کوچک رشد کرده و بتوانند سرمایه گذار داخلی پیدا کرده و برای توسعه خود تلاش کنند.

محمد صادق مالکی دبیر کنسرسیوم کسب و کار اینترنتی نیز معتقد است هدف از جشنواره، معرفی نخبه ها و Developer و طراحان گرافیست است چرا که زمانی یک سایت یا اپلیکیشن موبایل می تواند موفق باشد که Developer و طراح و برنامه نویس خوبی داشته باشد.

مالکی می گوید: خیلی مواقع ممکن است فردی ایده خوبی هم ارائه دهد ولی به علت نبود برنامه نویس، طراح و Developer خوب، نتواند ایده ها را به خوبی اجرا کند از این رو این جشنواره جوانان را ترغیب می کند که برای داشتن سایت خوب باید دنبال چه نیازهای اساسی و متد های روز و مدرن و قابل استفاده و مطابق نیازهای مردم باشند. مدیران کسب و کارهای اینترنتی اگر استانداردها را رعایت کنند، براحتی می توانند 4 تا 5 میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشند.

رضا الفت نسب دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی نیز به «ایران» درباره خروجی این جشنواره می گوید: به دنبال الگوسازی برای افرادی هستیم که به تازگی وارد کسب و کارهای اینترنتی شده اند بنابراین با الگوبرداری از تجربیات قدیمی های این حرفه می توانند پیشرفت کنند. این فرد بداند اگر فروشگاهی و سایتی درآمد خوبی کسب کرده، چرا این اتفاق افتاده است؟ به آنها می گوییم اگر در سایت ها از تکنولوژی های روز استفاده کنند و دارای طراحی و محتوای خوبی باشند موفق می شوند.

** حضور بیش از 200 کسب و کار
جشنواره وب و موبایل 8 سالی است که برگزار می شود آیا جشنواره هشتم با جشنواره های قبلی تفاوت خاصی دارد؟ شایان شلیله بنیانگذار جشنواره می گوید: این جشنواره از نظر ساختار اجرایی و علمی به دوران بلوغ خود رسیده است و تنها تفاوت آن با جشنواره های قبلی این است که در گذشته دو پلتفرم جداگانه برای ثبت نام موبایل و سایت تعریف شده بود که امسال از یک پلتفرم برای برگزاری هر دو بخش جشنواره استفاده شد و اتفاقی که از سال گذشته در حال انجام است این است که هر کسی که سایت ثبت کرده است، خود نیز می تواند به عنوان داور در بخش های دیگر این جشنواره،شرکت کرده و به سایت ها رأی دهد. 

وی با بیان اینکه در این دوره حدود 3 هزار داور فعال بودند و به سایت ها رأی دادند، می افزاید: انتخاب بهترین سایت از نظر مردم (رأی مردمی) که از سال چهارم فعال شده امسال نیز فعال بود و کاربران با مراجعه به سایت و درج کد به سایت مربوطه رأی می دادند.
رضا الفت نسب دبیر انجمن کسب و کار اینترنتی نیز در این باره می گوید: در این رویداد 250 کسب و کار نوپا شرکت کردند که این آمار قابل توجه بود.

** کسب و کارهای اینترنتی در پسابرجام

کسب و کارهای اینترنتی این روزها دغدغه بزرگی دارند و آن دغدغه ورود سرمایه گذارهای خارجی به ایران در زمینه کسب و کارهای اینترنتی پس از برجام است. دست اندرکاران کسب و کارهای اینترنتی ورود سرمایه گذارها و کسب و کارهای اینترنتی به داخل کشور را هم فرصت می دانند و هم تهدید.

شایان شلیله بنیانگذار جشنواره وب به «ایران» می گوید: در پسابرجام دولت نقش بسیار مهمی در کسب و کارهای اینترنتی دارد چرا که اگر دولت نقش درستی بازی کند ورود کسب و کارهای اینترنتی خود فرصت بسیار بزرگی است ولی اگر دولت در این میان نقش درستی بازی نکند ممکن است به ضرر کارآفرینان ایرانی تمام شود. وی می افزاید: ورود خارجی ها به داخل کشور خوب است به شرط اینکه تکنولوژی را نیز وارد کشور کنند به عبارتی اگر سرمایه گذار خارجی می خواهد وارد کشور شود باید دانش مدیریت کسب و کارها را نیز به ایران وارد کند.

** اعمال حمایت های قانونی 
اما کسب و کارهای اینترنتی برای پیشرفت خود به چه حمایت هایی نیاز دارند که شایان شلیله در این باره می گوید: چون کسب و کارهای اینترنتی بر حسب دانش کار را آغاز می کنند نه بر اساس سرمایه و پول از این رو حمایت های مالی دولت خیلی مهم نیست و حمایت هایی که دولت می تواند به کسب و کارهای اینترنتی کند در زمینه قانون است.

وی می افزاید: دولت می تواند برای حمایت از کسب و کارهای اینترنتی معافیت های موقتی یا تخفیف های مالیاتی و بیمه در نظر بگیرد چرا که اگر دولت به شرکت هایی که در ابتدای فعالیت خود هستند فرصت بدهد آنها رشد کرده و می توانند در چند سال آینده نیروهای خود را زیاد کرده و قطعاً بعد از 5 سال مالیات و بیمه خود را پرداخت کنند و می توانند برای دولت درآمدزا باشند ولی اگر از ابتدا مالیات سنگین برای کسب و کارهای اینترنتی در نظر بگیرند امکان رشد را از کسب و کارهای اینترنتی خواهند گرفت. وی می گوید: توجه به این حوزه برای تمام بخش ها خوب است چرا که تجارت الکترونیک به محیط زیست، اقتصاد، کاهش بیکاری و فقر و... کمک می کند به شرطی که دید درستی نسبت به کسب و کارهای اینترنتی داشته باشیم و تدبیر درستی ارائه دهیم. 
*منبع: روزنامه ایران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: