کد خبر: ۶۴۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - 27 February 2016
رئیس فرهنگستان هنر معتقد است حافظ شناسان تا به حال درباره آثار حافظ بسیار صحبت کرده‌اند، اما هنوز حافظ را به لحاظ اسلوب نشناخته‌ایم.
رئیس فرهنگستان هنر معتقد است حافظ شناسان تا به حال درباره آثار حافظ بسیار صحبت کرده‌اند، اما هنوز حافظ را به لحاظ اسلوب نشناخته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی معلم دامغانی شاعر پیشکسوت کشورمان و رئیس فرهنگستان هنر در تازه‌ترین کارگاه «شرح شعر» خود در حوزه هنری در سخنانی با بیان این که تفاوت هایی بین سبک و طرز شاعری وجود دارد، اظهار کرد: قله‌ایی مانند حافظ وقتی صحبت از سبک می‌شود می‌گوید من همشهری سعدی استاد سخن هستم، اما طرز من با طرز سعدی متفاوت است.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم که هر شاعری، به غیر از آثاری که خلق می‌کند، شخصیت حقیقی هم دارد که در آثارش نیز نمود پیدا می‌کند؛ باید شیوه دیگری هم با عنوان اسلوب، در کنار سبک و طرز شاعری طرح ریزی کنیم.

معلم خاطرنشان کرد: حافظ شناسان تا به حال درباره آثار حافظ بسیار صحبت کرده‌اند، اما هنوز حافظ را به لحاظ اسلوب نشناخته‌ایم و هنوز نمی دانیم مسلمان بوده است یا خیر. حافظ قرآن بودن با ایرانیت غلیظی که در اشعار حافظ وجود دارد متضاد است و اگر این ها را کشف کنیم شاید بتوانیم به تفسیرهای دقیق و درستی از اشعارش برسیم.

این شاعر کشور همچنین گفت: این که پیش از رودکی چند شاعر وجود داشته اند چیز زیادی نمی دانیم و از رودکی هم تنها دیوان کوچکی داریم و یک افسانه بزرگ که می‌گوید او یک میلیون بیت شعر داشته است. در واقع هنوز نمی توانیم به طور قطع بگوییم که رودکی پدر شعر فارسی بوده است.

وی با تاکید بر این که هر شاعری در شعر خود حضور دارد، عنوان کرد: همه شاعران امروز یک حوزه زبانی دارند، یک طرز و در نهایت هر کس خود را در اثرش روایت می کند. شاعر در هر نقطه ایی که متولد شود و رشد کند، تجربیاتش از زندگی در شعرش رسوب می کند. حتی در شعر شعرای نو و معاصر هم این موضوع مشهود است. اگر کسی می خواهد کوشش کند تا بفهمد شاعران شعرشان را در چه فضایی سروده اند و چه معانی دارد، باید در حوزه ایی که شاعر در آن زیسته است مطالعه کنند، وگرنه راه به جایی نمی‌برند.

آخرین کارگاه «شرح شعر» علی معلم دامغانی در سال 94 ، ساعت 16 هفته آینده، چهارشنبه 12 اسفند ماه در سالن اجتماعات مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ برگزار می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: