کد خبر: ۶۴۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - 26 February 2016
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: دانشمندان و عالمان کشور باید از فضای پسابرجام به بهترین نحو استفاده کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: دانشمندان و عالمان کشور باید از فضای پسابرجام به بهترین نحو استفاده کنند.

به گزارش(ایسنا)، در همایش‌ «روش‌های‌ دستیابی به مرجعیت علمی» که در روز پنج‌شنبه در سالن آمفی‌تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، "محمدجواد ظریف"، وزیر امور خارجه کشورمان، سرمایه بزرگ ایران را سرمایه انسانی و افتخارات ملی آن دانست و گفت: نیروی انسانی سرمایه‌ای‌ است که با هیچ سرمایه و امکانات دیگری قابل تعویض نیست و من افتخار می‌کنم علی‌رغم تمام ظلم‌ها و فشارها، محققان ایرانی در دنیا درخشیدند و مایه افتخار نظام و مردم ایران شدند. قطعاً آنچه باعث شد دنیا، با ایران به زبان تکریم و نه زبان تحریم بر سر میز مذاکره بنشیند، همین افتخارآفرینی‌ها بود.

وی ادامه داد: تحریم نمی‌تواند اراده کشور را برای استقلال و خودباوری از بین ببرد. این خودباوری بزرگ‌ترین میراث امام خمینی(ره) است و سند چشم‌انداز، نشان از این خودباوری است.

ظریف با بیان اینکه در چند سال گذشته دشمنان با تبلیغات سوء علیه ایران، چهره‌ای خطرناک و تهدیدآمیز از ایران ساختند و پروژه‌ی ایران‌هراسی را در دنیا اجراء کردند، افزود: به‌طوری‌که همکاری با ایران و ایرانی هزینه‌دار بود و اگر خواستار همکاری با دانشگاه یا شرکتی خارجی بودیم به‌محض اطلاع از ایرانی بودن اعلام برائت می‌کردند. این در حالی است که همان شرکت‌ها در حال حاضر معتقدند سرمایه‌گذاری با ایران بهترین سرمایه‌گذاری است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: به لطف خدا و حضور هوشمندانه مردم در انتخابات 92 این فضا شکسته شد و مردم با اصل حضورشان نشان دادند که تحریم نمی‌تواند آن‌ها را از انقلاب و حاکمیت جدا کند و نشان دادند که از طریق تحریم، اهداف سیاسی به مردم تحمیل نمی‌شود. مردم ما به دنبال تعامل عزتمندانه با دنیا هستند نه برخورد و مناقشه؛ و با حضور همیشگی‌شان این واقعیت را به دنیا ثابت کرده‌اند.

وی افزود: اکنون با همبستگی همیشگی، شرایطی به وجود آوردیم که هزینه حیثیتی تعامل شرکت‌های بزرگ دنیا با ایران به کسب حیثیتی تغییر یافته و به‌گونه‌ای تبدیل‌ شده که تمام شرکت‌های بزرگ دنیا برای تعامل با ایران رقابت می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ظریف در ادامه این جلسه تأکید کرد: دانشمندان و عالمان کشور باید از این فضا به بهترین نحو استفاده کنند چراکه مشکل ایران‌هراسی تا حد زیادی رفع شده و با حضور جدی و تلاش و تعامل سازنده می‌توانند شرایطی ایجاد کنند که تحریم مجدد ناممکن شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه، نیاز جهان تجارت و توزیع،‌ جهان سیاست و امنیت و جهان دانش می‌بایست به ایران آن‌چنان افزایش یابد که امکان منزوی کردن ایران وجود نداشته باشد، گفت: احقاق این امر ممکن است و در مقابل؛ نگرانی‌های مربوط به نفوذ و سوءاستفاده دیگران از باز شدن زمینه‌های تعامل در دست ماست. ما کنشگر قادر در جهان هستیم نه یک موضوع کنش.

وی افزود: ما دنیا را به نفوذ در ایران دعوت نمی‌کنیم بلکه خودمان، برای نفوذ به دنیا آماده می‌شویم. اگر برنامه‌ای برای نفوذ سازنده و حضور درصحنه‌های امنیتی، علمی، اقتصادی و تجاری داشته باشیم، حذف و نفوذ در ایران غیرممکن خواهد بود.

ظریف ادامه داد: نفوذ از طریق ایجاد روزنه‌های اختلاف و درگیری حاصل می‌شود. افرادی که خیر این نظام و مردم را نمی‌خواهند از این روزنه‌ها برای نفوذ استفاده می‌کنند. اگر منافذ بی‌برنامگی و اختلاف را ببندیم و آماده ابتکار عمل و تولید علم بوده، مرجعیت علمی پیدا کنیم‌ و در صحنه اتصال در قسمتی از زنجیره تولید و توزیع قرار بگیریم، حذف ایران و تحریم مجدد آن غیرممکن می‌شود‌.

وی یادآور شد: دولت تمام توان خود را برای حذف مشکلات، خواهد کرد البته به کمک همکاری و صبر شما و همچنین در میان گذاشتن مشکلات شما با ما.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من یقین دارم جمهوری اسلامی ایران با این توان علمی و علی‌رغم تمامی فشارها، این توان را دارد که به مرجعیت علمی برسد. ما در وزارت امور خارجه، خود را موظف می‌دانیم برای تسهیل امور علمی تمام توان خود را بکار بندیم و در این راه‌ دست دانشمندان و محققان را برای یاری‌رساندن، می‌فشاریم.

بر پایه این گزارش، همایش روش‌های دستیابی به مرجعیت علمی،ْ روز پنجشنبه با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

در پایان این همایش از محمدجواد ظریف تجلیل به عمل آمد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: